Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW elektrisk bagagerums dækken E61
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.

EMNE: BMW elektrisk bagagerums dækken E61

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 6 måneder siden #996

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Hej.

Jeg kan huske i min spæde start da jeg startede med at rode med BMW E60/61 stødte jeg på sådan en model uden at fornærme nogen kan man vel kalde den en bastard for den havde elektrisk dækken bag og Start/stop knap og så den nye type nøgle (brikken eller kiksen) og så var alt andet i bilen Gearstang- lygter og resten som en BMW PRE LCI så der må havde været nogle tilretninger undervejs inden man gik over til den fulde BMW LCI version.

Derfor har jeg også besluttet mig for at lave en styring som ikke styres af bilen BUS system men som styres ved at man åbner og lukker klappen. Som nævnt er det i min verden ikke så elegant at dæknet bare springer op i en fart, da jeg i forbindelse med montering af de elektriske lukke motorer (Wirer) i siderne så at man kunne styre det begge veje. Det betyder så at når man åbner ruden kører dæknet elektrisk op og når man lukker den igen kører det elektrisk ned som på en BMW LCI.

Det har så givet nogle udfordringer med systemet strømforbrug når det ikke bruges og så skal der være en sikkerhed på så skulle der være en der holdte på dæknet imens det kørte så slog det bare fra og kørte rigtigt igen når man åbnede ruden eller bagklappen igen.

Jeg har set på de amerikanske modeller der kører dæknet elektrisk op og ned og det ser elegant ud så det skal det selvfølgelig også på den elektriske dækken model vi laver på værkstedet.

Det er noget tungt grej der skal bruges og heldigvis har min far været produkt specialist på processtyringer i en menneske alder så han er i gang med at programmere og inden længe er systemet monteret i min BMW E61.

Det betyder at Mobilteknik er den eneste der kan tilbyde dette til system til eftermontering i alle BMW E61 Touring modeller uanset om de har elektrisk bagklap eller manuel åbning. Lin Bus eller?.

Denne info da jeg har flere der ringer og spørger til projektet og bestiller når vi er klar til at levere og montere fuld elektrisk op og ned af dæknet på værkstedet og hos vores samarbejdspartnere.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 6 måneder siden af kenn.

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 5 måneder siden #1013

  • Holtzmann
  • IKKE ONLINE
  • Expert Boarder
  • Indlæg: 133
  • Karma: 2
Har lige været forbi Mobiltekniks udviklingsafdeling, hold da op de er tændte.

De havde lige monteret prototypen på Mobiltekniks eget elektriske bagagerumsdækken i en E61.

Når bagklappen eller ruden lukkes op,kører dækkenet stille og roligt op til sit endestop. Når klappen eller glasruden lukkes kører dækkenet pænt på plads.

Det er noget mere elegant end BMW's egen løsning til LCI bilerne (kan ikke eftermonteret i pre-lci), da åbning af bagklappen/rude resultere i "slam" dækkenet er i sin topposition. Når bagklappen/ruden lukkes, kører det pænt på plads.

Mobilteknik's løsning er smart.

Desværre kunne jeg ikke få lov til at se hvordan de havde lavet det, men jeg blev lovet at indenfor ganske kort tid ville den færdige løsning være klar til lancering.

Jeg glæder mig.
Mvh
Per, BMW E61 523i 2007

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 5 måneder siden #1014

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Holtzmann

Super hyggeligt du kikke forbi og havde tid til en kop kaffe og lidt demo af prototypen på det elektriske dækken åbne og lukke som nu kører som det skal. Det er nu ikke så hemmeligt hvordan der er lavet da det meste er programmering og så lidt ledning til at få sikkerheden og overvågningen til at køre rigtigt. Så grunden til vi ikke sagde så meget er at vi er nød til at være sikker på at det bliver ved med at køre med alle de udfoldninger det kan komme ud for, Børn der leger med bagklappen eller ting der fylder for meget så dæknet sætter sig i klemme osv.

Efter du var kørt kom der lidt flere tilretninger på så næste gang du kikker forbi skal du nok få at se hvordan det er lavet og virker færdig.

Men tak for de flotte ord og ja det ser elegant og gennemført ud når både op og ned foregår elektrisk.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 5 måneder siden af kenn.

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 5 måneder siden #1015

  • BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 550
  • Karma: 13
Hej Kenn

Flot arbejde sådan selv at konstruere dette system , at det kommer til at virke 1A+ er jeg ikke et øjeblik i tvivl om , altid skægt at se/høre når nogen laver noget som producenten ( eller alle "kloge Åger" siger er umuligt ) ikke tilbyder , ejheller mener er muligt at eftermontere.

Vi snakkes

Mvh.
Mr.B

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 5 måneder siden #1024

  • Morten
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • Indlæg: 250
  • Karma: 4
Hej Kenn,

Godt stykke arbejde.. Det er en af de få ting som vores "venner" på udenlandske forums hårdnakket mener ikke kan lade sig gøre på en VFL..! Ser frem til at se det live

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 5 måneder siden #1027

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Tusind tak for jeres pæne ord og det er en feature der får smilet frem hvergang man benytter bagruden eller bagklappen og dæknet kører elektrisk op og ligeså elegant ned igen. Der venter nu kun at få leveret de sæt som skal klargøres til montering i kundebiler da der er flere BMW E61 ejere som længe har ringet næsten dagligt for at få dette elektriske system i deres BMW E61 og bare lige skulle høre hvor langt vi var kommet.

BMW_Elektrisk_Dkken_BMW_E61.1jpgMedium.jpg


Her ses det elektriske træk der skal monteres i bilen og som det ses skal dæknet trækkes i begge sider og så ser det sådan her ud.

BMW_Elektrisk_Dkken_BMW_E61.2jpgMedium.jpg


Kikker man på det nye træk der er monteret kan man se at der sidder en wire som skal køre op og ned og trække dæknet med ned eller op

BMW_Elektrisk_Dkken_BMW_E61.3jpgMedium.jpg


Projektet kræver nye sidebeklædninger bag da der nu skal være plads til at wiren kan køre i en rille som er lavet på beklædningerne.

BMW_Elektrisk_Dkken_BMW_E61.4jpgMedium.jpg


Her ses forskellen tydeligt på den nye og den gamle beklædning, den gamle som ses længst væk er lukket og den nye har en åben riller som wiren skal trække palen op og ned og som får dæknet til at køre elektrisk op og ned når man åbner bagklappen eller ruden.

BMW_Elektrisk_Dkken_BMW_E61.5jpgMedium.jpg


Her ses dæknet er oppe når ruden åbnes i bagklappen og når den lukkes kører dæknet automatisk ned. Så er det slut med de lange skridt hen og trække dæknet ned fordi man har glemt at lukke det ned så i stedet for en daglig irritation Læs også ( (af lat.irritatio, af irritare), pirring; opirrelse; ærgrelse; ophidset tilstand; organismens reaktion over for et irritament ) sidder man med et om munden og får næsten lyst til at stå ud af bilen igen men denne gang for at se det kører fuldelektrisk op og ned.


SÃ¥ mangler der kun en video af projektet og den kommer snart.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 5 måneder siden af kenn.
Tid til at oprette siden: 0.41 sekunder