Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW elektrisk bagagerums dækken E61
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.

EMNE: BMW elektrisk bagagerums dækken E61

BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 6 måneder siden #925

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW elektrisk bagagerums dækken E61

Jeg tror alle som har en BMW E61 har oplevet at lukke bagagerummet og sætte sig ind for at køre og så opdage at man har glemt at trække det sorte dækken ned som sidder monteret over bagagerummet, og desværre er det møg irriterende at man ikke kan se bagud når det er oppe og så der er kun en ting at gøre nemlig at gå den lange vej tilbage for at lukke det ned.

BMWE61-Bagagerums-dkken-bentMedium.jpg

Dette er sådan det ser ud når man har glemt at lukke dækknet ned igen og som det ses i bakspejlet kan man ikke holde ud at køre sådan.

Dette problem har jeg sat mig for at gøre noget ved og derfor har jeg indkøbt det det kræver for at få det til at lykkes på en BMW PRE LCI fordi det er en løsning der kun blev leveret på den nyere BMW LCI. På en BMW LCI er det ikke noget problem at montere hvorimod det ikke bare sådan kan eftermonteres på en PRE LCI fordi det signal modullet skal have for at køre med dæknet er et LIN Bus signal og det sidder der ikke i en PRE LCI derfor skal vi have læst den protokol på en BMW LCI model som har systemet monteret og imens det kører skal vi have en snapper på som gemmer signalet og når vi har styr på det er det muligt at montere på en BMW PRE LCI også.

Har efterhånden talt med et par stykker om denne løsning og er ret overbevist om at pludselig er den klar til eftermontering på værkstedet dette smarte elektriske baggagerums dækken op og ned.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 6 måneder siden af kenn.

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 6 måneder siden #986

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Så blev selve motorstyringen som skal køre dæknet automatisk ned igen monteret i bilen
Og der var en del tilpasninger som skulle gøres for at det kom til at sidde rigtigt.

Jeg har så besluttet at ændre lidt i måden det skal virke på da det ikke virker særligt
elegant at dæknet bare springer op når man enten åbner bagruden eller bagklappen, så det må laves om så det virker på den måde at det elektrisk kører op når man åbner, og så selvfølgelig elektrisk når det skal ned igen.

Det giver nogle udfordringer med hensyn til styringen men er ret sikker på at inden længe sidder det monteret i bilen også og så har jeg et par stykker som masser på for at få denne smarte fuld elektriske dækken funktion monteret.

Billeder og mere senere

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 6 måneder siden #988

• Hansi
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Hej Kenn,

det sidder på min E61 fra juli 2006?

vh Hans

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 6 måneder siden #989

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

Ja men det må være fordi din BMW er en lige før LCI og så ikke aligevel en BMW LCI Du har den gamle type lygter på bilen har du ikke?

jeg har haft nogle modeler på værkstedet som ikke var en Pre LCI og ikke en LCI så det må være fordi den er kommet i facelift i etaper.

Måske MR: B kan hjælpe os her.

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 6 måneder siden #990

• Hansi
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Der er "gamle" lygter på - så umiddelbart ikke meget LCI over den

vh Hans

Sv: BMW elektrisk bagagerums dækken E61 13 år, 6 måneder siden #991

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej kenn

Der skete en "større" ændring på E60/61 i 9 mdr. 2005 , og en af de mest væsentlige var at man bla. gik fra et SGM til et KGM modul ( sidder under handskerummet ) og derved ændre nogen af de Bus signaler sig , som bla. er afgørende for forskellige funktioner i bilen , deriblandt styrringen af aut. bagagerums dækken i E61.

Mange andre funktioner blev "flyttet rundt" , men det vil være alt for omsiggribenede at komme ind på her ( bla. spejlstyrring , MPM modul , muligheder i HUD , etc. )

Selvfølgelig kan man lave en styrring u-afhængig af Bus systemet til denne funktion , men det vil selvfølgelig være forbundet med noget "trylleri" samt nogen omkostninger.

Mvh.
Mr.B
Tid til at oprette siden: 0.25 sekunder