Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW F 33 Softwareopdatering samt PSW kodning.
(1 viser) (1) Gæst
Sidder du med et problem på din bil? Er der måske andre der har været ud for det samme. Har vi haft en på værkstedet som har samme fejlsymptomer som din bil? Så kik løbende med, for herinde finder du måske løsningen på dine problemer. eller får vished for at det er set før.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW F 33 Softwareopdatering samt PSW kodning.

BMW F 33 Softwareopdatering samt PSW kodning. 8 år, 11 måneder siden #5615

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW F 33 Softwareopdatering samt PSW kodning.

Denne BMW F33 fra 2015 skulle have opdateret bilens software og så lavet nogle speciale kodninger. Til slut fik den opdateret bilens navigationskort til seneste version 2017-1 Her kan du følge hvad der sker under en opdatering af software på en BMW F33


BMW_F33_SOFTWARE.1Large.JPG


Bilen køres ind på værkstedet, der er altid nogle ting man skal have gjort for at gøre bilen klar en softwareopdatering. Som det kan ses på billedet er det vores helt nye Icom Next der skal bruges til denne bil.

BMW_F33_SOFTWARE.2Large.JPG


Nu er systemet ved at gøre bilen klar til opdateringen. Den lukker en masse styremoduler ned så de kan tage imod den nye software. Da denne F33 har rigtigt meget udstyr så er der også en hel masse data der skal flyttes over i bilen.

BMW_F33_SOFTWARE.3Large.JPG


Når bilen begynder at lukke de forskelige moduler ned er der en masse lamper der tænder og slukker, radioen skratter og når det er sket er brugerens indstillinger gemt. De data slutter opdatering med at lægge tilbage i bilen.

BMW_F33_SOFTWARE.4Large.JPG


Her er vi så i gang og nu kører der software over i bilen. Det er vigtigt at man har en god og sikker forbindelse imellem computer og bilen, derfor er det kablet fra computeren til bilen.

BMW_F33_SOFTWARE.5Large.JPG


Det er også meget vigtigt at bilen under hele software opdateringen har masser af strøm, for mister bilen strømmen mister man det modul man er i gang med at opdatere. Det er derfor vi har Back up både på ladere og på vores datamængde vi tilfører til bilen.

BMW_F33_SOFTWARE.6Large.JPG


Så er systemet i gang med at opdatere bilens CID skæm og alle de komponenter der hører med til den. Heriblandt også bilens radio og navigationssystem.

BMW_F33_SOFTWARE.7Large.JPG


Undervejs kan man følge de hvide bjælker der ligeså stille og roligt løber på skærmen.

BMW_F33_SOFTWARE.8Large.JPG


Alt imens bilen CID system og tilbehør opdateres , så opdateres der flere ting samtidigt. Her kan man se at bilens lysmodul samtidigt bliver opdateret også.

BMW_F33_SOFTWARE.9Large.JPG


Som det ses er der flere forskellige ting der vises på CID skærmen. Når den ene ting er opdateret går systemet videre til den næste der skal opdateres.

BMW_F33_SOFTWARE.10Large.JPG


Nu er det svært at se på et billede, men viserne på bilens Kombiinstrument kører op og ned også. Lampen for det lange lys er også tændt.

BMW_F33_SOFTWARE.11Large.JPG


Første gang man oplever at det tager langt tid for systemet at opdatere bilens CID skærm og tilbehør, kan man godt undre sig. Der er ofte op til 6 forskellige styremoduler der opdateres samtidigt.

BMW_F33_SOFTWARE.12Large.JPG


Her er der vel gået omkring 2 timer og langsomt men sikket kommer alle moduler frem på skærmen og viser de er blevet opdateret. Kikker man på skærmens øverste højre hjørne kan man se at det modul den er i gang med nu, har taget 8.50 minut.

BMW_F33_SOFTWARE.13Large.JPG


Nogen bryder sig ikke om den måde skærmen er monteret på i bilen. Jeg personligt synes det er en smuk og flot placering. Som det ses forsætter den med at opdatere tilbehør.

BMW_F33_SOFTWARE.14Large.JPG


Jeg forstår ikke at der er nogen der forlader bilen imens den opdateres, Selvom man har sørget for at der er sikkerhed for strøm og data er det nu rart at følge med. Det selvom der snart har været et par hundrede opdateringer på værkstedet efterhånden.

BMW_F33_SOFTWARE.15Large.JPG


Så er det bilens Kombiinstrument der bliver opdateret med nyere software, tit når et styremodul opdateres vis det sig som en fejl i bilens Kombiinstrument.

BMW_F33_SOFTWARE.16Large.JPG


Den er bare smuk sådan en BMW F33. Dette er en cabriolet, så det bliver svært at finde en bedre bil som sommerbil. Det må desværre blive ved drømmen.

BMW_F33_SOFTWARE.17Large.JPG


Så er vi ved at være ved vejs ende, med opdateringen af bilens CIC system og da bilen er så ny at den ikke har et CIC system men et NBT system bliver det også opdateret, softwaremæssigt.

BMW_F33_SOFTWARE.18Large.JPG


Jeg synes det er en sindssyg smuk bil, og farven hvid er et pletskud til denne model.

BMW_F33_SOFTWARE.19Large.JPG


Jeg synes også de er sluppet ret godt fra at designe bagenden på bilen. Alt dette er der masser af tid til at beundre imens bilen holder på værkstedet. For er som sagt med de små 3 til 4 timer sådan en software opdatering varer.

BMW_F33_SOFTWARE.20Large.JPG


Så er alle moduler i forbindelse med bilens CID skærm opdateret. Derefter bliver hele bilen så kodet igen.

BMW_F33_SOFTWARE.21Large.JPG


Når bilen er sammenkodet igen starter systemet op, så er det altid spændene at se om der er kommet flere og smartere funktioner. Det må kunden så melde tilbage med.

BMW_F33_SOFTWARE.22Large.JPG


Så mangler der kun at blive stillet sprog og klokken. Det er det sidste som systemet selv lægger tilbage i bilen i slutningen af opdateringen. Den stiller også sæder tilbage så det var fuldstændig som før vi startede softwareopdateringen.

BMW_F33_SOFTWARE.23Large.JPG


Til sidste kører den bilens sideruder op og ned og kalibrere positionen på alle ruder. Det er en sikkerhed for at ingen kan komme i klemme i ruden. (klemsikring)

BMW_F33_SOFTWARE.24Large.JPG


Vi skal også have indlagt et nyt navigationskort, samt kodet nogle smarte funktioner. Blandt andet sal vi have kodet Start Stop knappen til at huske sidste indstilling. Der er en masse smarte funktioner man kan kode i bilen, så det kommer der et indlæg om senere.

BMW_F33_SOFTWARE.25Large.JPG


Så er bilens navigationssystem ved at få lagt sidste nye NBT kort på harddisken. Det tager en lille times tid.

BMW_F33_SOFTWARE.26Large.JPG


Alt imens systemet bliver opdateret med nyt kort, så læser vi de forskellige moduler ud og ændre de parametre som giver nogle super smarte indstillinger. Så er man fri for at skulle slå dem til og fra.

BMW_F33_SOFTWARE.27Large.JPG


Så er der kommet nyt kort i bilens NBT system, så parameterkodes bilen. Så efterfølgende kører vi en diagnose på bilen for at være sikre på at bilen er fejlfri når den kører fra værkstedet. Vi har så en rapport som vi gemmer og kunden får sin kopi med, når han henter bilen igen. Da det er svært at sige hvor langt tid en opdatering med sikkerhed tager af tid (Det er nemlig afhængigt af hvor meget udstyr der sidder monteret i bilen) lånte kunden en af vores lånebiler imens vi opdaterede hans fine BMW.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 11 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Morten, henrikstaxa46
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.83 sekunder