Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW E61 Defekt Panorama Soltag.
(0 viser) 
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: BMW E61 Defekt Panorama Soltag.

BMW E61 Defekt Panorama Soltag. 13 år, 6 måneder siden #967

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Defekt BMW E61 Panoramasoltag.

Denne BMW E61 ejer kom på værkstedet da han havde det meget kendte problem med hans BMW Panoramasoltag nemlig at det kørte skævt og han selvfølgelig derfor ikke kunne bruge det mere. Han havde haft et værksted til at kikke på det og de havde så valgt at pille sikringen ud så man ikke kunne benytte soltaget. Desværre havde de ikke kendskab til at skille og samle en BMW som man hør og bør men det kan du se på billede serien som følger nedenfor.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag1Medium.jpg

Sådan så det ud i bilens IDrive skærm da sikringen blev monteret igen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag2Medium.jpg

Der komme også en advarsel i bilens kombi instrument om problemer med soltaget.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag3Medium.jpg

Inden vi startede med at afmontere tog vi billeder som altid af bilen og det andet værksted denne stakels BMW havde været på havde desværre ikke monteret alle de skruer som de havde fjernet og her ses loftet der hænger på grund af de manglende skruer.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag4Medium.jpg

Sådan kunne soltaget kun køre og det giver jo ikke meget mening.
BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag5Medium.jpg

Her ses de manglende skruer som holder loftbeklædningen på plads inde i bilen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag6Medium.jpg

De gjaldt også de skruer der skulle sidde og holde beklædningerne fast.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag7Medium.jpg

Inden vi afmonteret panoramasoltaget tjekker vi selvfølgelig og det blot er en justering og so det ses på billedet er det bagerste soltag der springer op igen når soltager er ved at lukke.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag8Medium.jpg

Her manglede der også skruer.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag9Medium.jpg

Bilens klips havde man heller ikke passer på og i bund og grund er det ganske enkelt respektløs arbejde.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag10Medium.jpg

Her er loftet afmonteret og så skal vi have soltagsrammen (soltagskassetten) ned da vi skal have udskiftet den du ser på billedet da den er defekt.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag11Medium.jpg

Rammen er her afmonteret og bagerst i billedet kan man ane den nye (soltagskassette) som der nu skal flyttes de dele over som man ikke får med når man køber en ny.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag12Medium.jpg

Nu skal vi så benytte lejligheden til at afmontere den gamle soltagsliste da det er en kendt fejl at de tørrer ind og giver vindstøj.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag13Medium.jpg

Her er vi i gang og nu er det om at holde tungen lige i munden for som det ses skal den ligge perfekt.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag14Medium.jpg

Det pynter med en ny soltagsliste og så ved man at man har gjort hvad man kan for at undgå vindstøj når tagstoffet er kørt tilbage inde i bilen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag15Medium.jpg

Så sidder der monteret ny soltagsliste og det er et projekt der tager tid, når den skal monteres som billedet viser.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag16Medium.jpg

Det arbejde kræver et overbliksbillede og se lige hvor godt det ser ud.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag17Medium.jpg

Det er super vigtigt at holde de afløb som sidder på soltaget rene og fri for snavs da de ellers stopper som disse var for opdages det ikke i tide kommer der vand i reservehjulsbrønden med kortslutning af styremoduler til følge (meget dyr følgeskade) så dette er VIGTIGT.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag18Medium.jpg

Der skal blæses i alle afløb og de sidder som vi i alle 4 hjørner i bilen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag19Medium.jpg

Afløbet foran skal også renset så vandet kan løbe ud af det.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag20Medium.jpg

Her er så det sidste afløb og nu ved man så at der går et stykke tid før man skal have dem tjekket igen og glemmer man det er det noget man husker at holde øje med når regningen kommer fordi der er kommet vand i reservedelsbunden.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag21Medium.jpg

De klips som skulle holde loftet på plads bag i bilen havde man limet med noget sort rudelinm og det kunne som de ses her selvfølgelig ikke holde

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag22Medium.jpg

Det behøves ikke yderliggere kommentarer og gjorde det det ville det ikke være nogle positive.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag23Medium.jpg

Sådan skal de sidde på loftbeklædningen og det gør de selvfølgelig nu.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag24Medium.jpg

Så er den nye soltagsramme ved at være monteret færdig og skal nu testet.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag25Medium.jpg

Her køres der med undertaget så man er sikker på at det virker som det skal.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag26Medium.jpg

Her er vi så sikker på at det fungere som det skal og dette er vigtig da man ikke kan justere noget som helst når det sidder monteret i bilen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag27Medium.jpg

Så kommer det bagerste glas på og testet.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag28Medium.jpg

Efter at alt er testet og nu er iorden skal vi have monteret den nye soltagsramme og her er det vigtigt at man har dækket af så bilen er beskyttet indvendigt..

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag29Medium.jpg

Sidste chance for at tjekke at alt er som det skal være for om lidt er det for sent, når det sidder monteret på taget igen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag30Medium.jpg

Her sad et mærke jeg lagde mærke til da bilen kom og se nu her hvad der sker med et produkt fra vores klargøringsafdeling som vi har i huset.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag31Medium.jpg

Magic væske på pletten og som det ses er den væk.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag32Medium.jpg

For nu sidder den nemlig på kluden som du kan se og er det ikke skønt at have de rigtige produkter om end de er rasende dyrere.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag33Medium.jpg

Så skal vi have tilpasset den nye ramme og det besværliggøres også af at der nu er monteret en ny soltagsliste.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag34Medium.jpg

Så sidder rammen som den skal og så skal der monteres og findes skruer.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag35Medium.jpg

Afdækningerne som sidder ved forruden lignende noget en kat havde leget med og derfor skal der selvfølgelig nye til, når nu det er skilt ad.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag36Medium.jpg

Her ses tydeligt forskellen på den nye og gamle afdækning.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag37Medium.jpg

Nye klips skal der selvfølgelig også til på de nye afdækninger.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag38Medium.jpg

Dem der tidligere havde haft rodet med bilen havde knækket alle ledningsholdere i bilen så dem skal vi også have monteret rigtigt igen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag39Medium.jpg

Sådan skal de selvfølgelig sidde så de er beskyttet og ikke rasler eller giver nogle mislyde.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag40Medium.jpg

Selvfølgelig skulle begge sider laves på denne måde.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag41Medium.jpg

Bagpå sidder loftbeklædningen nu og rigtigt og hænger ikke og gaber som da bilen kom på værkstedet.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag42Medium.jpg

Der var flere stik der var blevet irret da soltaget åbenbart havde været utæt eller fordi afløbene ikke kunne lede vandet væk som kom ind ved soltaget.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag43Medium.jpg

Stikket er her renset og enkelte stik i det store stik er skiftet.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag44Medium.jpg

Her er loftet så ved at være på plads i bilen igen.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag45Medium.jpg

Så starter justeringen af glassene på soltaget.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag46Medium.jpg

Her er det næsten men der skal justeres en del da der er kommet nye soltagsliste på, som ikke er mast flad som den gamle vi afmonterede.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag47Medium.jpg

Så kører de som de skal nemlig sammen og dette her tager bare lang tid.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag48Medium.jpg

SÃ¥ sidder det nye soltag som det skal og se lige hvor flot det ligger til.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag49Medium.jpg

Loftet sidder nu også perfekt og lige når man kikker på soltaget inde fra bilen. Det er utroligt hvad skruerne kan gøre.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag50Medium.jpg

Her ses en af de nye beklædninger som er skiftet og nu ligner den en (ny) bil at kikke på.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag51Medium.jpg

Dette udluftnings gitter i loftet som kører væk når man benytter panorama soltaget vidste jeg ikke man havde selvom min BMW er udstyreret med et panoramasoltag også. begge glas er nu skråstillet og så kan man bruge denne funktion, man skal blot trykke en gang op på knappen så laver den dette.

BMW_E61_Defekt_Panorama_Soltag52Medium.jpg

Tester på bilen og slette fejl og så eller lave lidt småkodninger så er denne BMW ejer klar til at køre sommeren i møde med soltaget tilbage eller lukket for nu virker det som da bilen forlod fabrikken nemlig som nyt.

Bare til info

Det er synd at der findes værksteder der laver så ringe et arbejde og jeg har modtaget en mail fra en som beklager sig over at jeg taler dårligt om andre værksteders arbejde, det ville jeg aldrig gøre for det klarer de så sandelig flot og med bravur selv. At få den ære at lave en kundes bil og så smide skruer væk og knække klips er bare ikke iorden også mere fordi kunden jo ligeså godt kunne have lavet det selv. Og det kan jo dårligt blive være end den omgang man på det andet værksted havde udsat denne Stakkels BMW E61 for. Men bedøm selv på billederne
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 6 måneder siden af kenn.

Sv: BMW E61 Defekt Panorama Soltag. 13 år, 6 måneder siden #971

• sbr
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Hej Kenn, jeg syntes kun det er på sin plads at gøre opmærksom på hvilke fejl et andet værksted har lavet. Specielt når du ikke nævner navne eller hænger dem ud på anden vis. Du illustrerer fint via billeder og tekst hvor det er gået galt og det fede er så, at man som kunde kan se dokumentationen på at det så bliver lavet rigtigt og flot denne gang. Det ville da være fedt hvis andre værksteder lavede en tilsvarende fotosokumentation af det de laver.!

Jeg kan så kun grue for når det bliver min tur med soltaget... lad os endelig krydse fingre for det spiller.... i laaaang tid....

/S

Sv: BMW E61 Defekt Panorama Soltag. 13 år, 6 måneder siden #972

• Holtzmann
  • IKKE ONLINE
  • Expert Boarder
Jeg er enig, det undre mig at andre vil tage på vej over at nogen (Mobilteknik) laver et flot stykke arbejde.

Der er som jeg ser det ikke nævt hverken navne eller lokation, så det må være deres "dårlige" samvittighed, der gør sig gældende.
Mvh
Per, BMW E61 523i 2007

Sv: BMW E61 Defekt Panorama Soltag. 13 år, 6 måneder siden #974

• Skytten
  • IKKE ONLINE
  • Junior Boarder
Jeg syntes godt nok det er en flot og stor opgave der er udført, bør benævnes som håndværk.
Men for at kunne se forskelen tydeligere vil jeg foreslå at billederne indsættes parvis som Før og Efter, min mening.
Er også et stort arbejde med denne foto dokumentation.!!!!
BMW M fan

Sv: BMW E61 Defekt Panorama Soltag. 13 år, 6 måneder siden #975

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Tak for jeres meninger og det glæder mig at det ikke kun er mig der synes det er synd at man ikke har lavet bilen på billederne rigtig på det andet værksted første gang.

Alle kan lave fejl men ikke sjuske fejl for det holder ganske simpelt ikke, og som det ses på billederne med manglende skruer eller beklædninger der blot klaskes på så klips mases flade eller knækker. Det er i min verden sjuske fejl.

Men kunden har også et ansvar i de ting der sker med deres biler for ofte er det et spørgsmål om at det ikke må koste noget, og det må du da kunne lave til en bedre pris. Men det er svært når man bruger tape til 479 kr. eks. Moms pr rulle i stedet for noget der er købt i et byggemarked og så er tidsforbruget stort når der skal kæles for detaljerne. Men det er ikke tilfældet for denne BMW ejer for han har i den tro at man lavede hans bil rigtigt og korrekt betalt for at det andet værksted udførte opgaven faglig korrekt.

Det er derfor jeg ofte må takke nej til en opgave da kunden så kender en der har givet et tilbud der er billigere og fred da være med det for det ødelægger ikke min nattesøvn, som det ville at vide jeg var nød til at levere en bil tilbage til kunden som jeg ville frygte at kunden ringede og brokkede sig over ikke duede igen. Det er derfor alle som jeg samarbejder med er dygtige folk som ikke falder for fristelsen om at lave nogle hurtige kroner på noget sjusk.

Hr. Skytte hvis det skal nytte..

Nu er det jo ikke en renovering jeg laver her men en udskiftning af en BMW Panorama soltagsramme og tidsforbruget på at holde billeder i denne standard på forummet er mange timer ugentligt. Men du må gerne lægge billet ind på at blive billede mester for så laver vi en serie før og efter.

Men uanset hvad er det dialog som skaber holdninger og det er netop hvad man skal have til tingene og verden omkring os.
Sidste redigering: 13 år, 6 måneder siden af kenn.

Sv: BMW E61 Defekt Panorama Soltag. 11 år, 3 måneder siden #4641

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator

Flere og flere af os der har en BMW E61 med soltag kommer desværre nok til på et tidspunkt ud for at soltaget ikke kan lukke i mere. Der er desværre ikke så meget andet at gøre end at få udskiftet hele den ramme som sidder monteret i taget. Her nedenfor kan du se en vi netop har fortaget den operation på værkstedet i Hvidovre. Ved samme lejlighed fik vi også skiftet den gummiliste der sidder omkring soltaget. Så har du også en BMW E61 så kik med for et tip eller to.

Defkt_Soltag1Medium.JPG

Sådan stod soltaget åbent da bilen kom på værkstedet. Der sidder nogle vire som ganske enkelt slides og så kan soltaget ikke køre ned på plads.

Defkt_Soltag2Medium.JPG

Som det ses er det begge glas der ikke kan lukkes. Så der er kun en ting at gøre og det er at få en ny soltagsramme monteret på bilen.

Defkt_Soltag3Medium.JPG

Her er vi så i gang, vi er fordi man ganske enkelt ikke kan klare denne opgave alene. For der er nogle kilo der skal ned uden at ramme andet i bilen. Her er alle lister og håndtag ved at blive afmonteret i bilen.

Defkt_Soltag4Medium.JPG

Her kan man se soltagsrammen som vi skal have afmonteret, og som det ses er der en del der skal afmonteres på bilen.

Defkt_Soltag5Medium.JPG

Det er et møjsomt arbejde at få tagstoffet ud af bilen uden at der kommer buk eller mærker på stoffet, men her er det kommet ud.

Defkt_Soltag6Medium.JPG

Her er de slanger der leder det vand væk som der kommer ned i soltagsrammen, De skal blæses rene for det er VIGTIGT at der ikke samler sig vand i soltagsrammen.

Defkt_Soltag7Medium.JPG

Det er selvfølgelig alle 4 slanger der sidder i hvert sit hjørne af soltagsrammen der skal blæses igennem.

Defkt_Soltag8Medium.JPG

Her er slangen stoppet, og så er det en fordel at skaftet på luftpistolen er lang.

Defkt_Soltag9Medium.JPG

Hvis ikke man sørger for at de slanger bliver renset er det med garanti kun et spørgsmål om tid før der kommer vand ind i bilen. Her er det det dæksel der sidder ovenfor batteriet. Som det ses ligger der vand.

Defkt_Soltag10Medium.JPG

Hvis dette vand ikke var opdaget i tide, så ville det ende med at løbe ned i bunden af bilen, og så ville det give en kortslutning på alle de bokse der sidder monteret i hjulbrønden. Dette er altid en bekostelig affære. Så det vil man gerne undgå.

Defkt_Soltag11Medium.JPG

Her er soltagsrammen afmonteret, og klar til at man forsigtigt får den ud af bilen.

Defkt_Soltag12Medium.JPG

Der bare mange dele der skal passe sammen eller rettere køre rigtigt samtidigt. Desværre skal man overflytte en del stumper fra den gamle soltagsramme til den nye.

Defkt_Soltag13Medium.JPG

Nu vi har afmonteret den defekte soltagsramme skal vi have skiftet den liste som sidder imellem glassene og kanten. Den tørrer ind og så kommer der vindstøj fra soltaget.

Defkt_Soltag14Medium.JPG

Det er lidt af et hul der er i loftet, når soltagsrammen er afmonteret.

Defkt_Soltag16Medium.JPG

Det er en god ide at varme samtidigt med at man afmontere den gamle tørre liste, og selvom man gør det er en det lidt af en tidsrøver at skifte den.

Defkt_Soltag17Medium.JPG

Her kan man se at afløbet på soltagsrammen er stoppet, og desværre er det nok noget man skal huske og se efter løbende på sin BMW E61, for gør man det ikke, kan det få nogle store økonomiske konsekvenser.

Defkt_Soltag18Medium.JPG

Her ses den nye soltagsramme, og så er det bare at få monteret de dele som man ikke får med på den nye soltagsramme over fra den gamle.

Defkt_Soltag19Medium.JPG

Når man har fået pillet den gamle soltagsliste af, er det en god ide at smøre kanten med noget voks og så polere godt efter.

Defkt_Soltag20Medium.JPG

Når kanten er poleret ser den sådan her ud, og nu er den klar til at få den nye liste monteret.

Defkt_Soltag21Medium.JPG

Det er også et møjsomt arbejde at få den nye soltagsliste til at sidde lige og pænt rundt i rammen. Her er den nye soltagsliste næsten blevet monteret på bilen.

Defkt_Soltag22Medium.JPG

Så sidder listen der, og så er det slut med vindstøj i bilen, når man har beklædningen kørt tilbage under soltaget, og så kom der lys i kabinen.

Defkt_Soltag23Medium.JPG

Inden den nye soltagsramme kommer op på plads i taget, skal vi have blæst alle afløb igennem så vi er sikre på at de ikke er stoppet.

Defkt_Soltag24Medium.JPG

For at kunne vise kunden hvordan det er gjort og det i det hele taget er gjort tages der altid billeder som dokumentation. Billeder siger mere end ord. Og her er det så den venstre bagerste der tjekkes og renses.

Defkt_Soltag25Medium.JPG

Så får listen lige lov til at sætte sig, og så er vi ved at være klar til at montere den nye soltagsramme.

Defkt_Soltag26Medium.JPG

Så er den ny monterede soltags liste tjekket at den sidder rigtigt og ikke mindst sidder fast, hele vejen rundt. For når glassene sidder der er det for sent.

Defkt_Soltag27Medium.JPG

Her ses det skidt der havde samlet sig i soltagsafløbet, og som det ses er det en del der har siddet i afløbsslangen. Havde vi blot skiftet soltagsrammen havde begge afløb været stoppet, og det havde da været synd og skam.

Defkt_Soltag28Medium.JPG

Så er glassene justeret på plads, som det kan ses sidder den nye liste stramt og det er derfor at der ikke længere kommer vindstøj fra soltaget, når man ønsker at få lys ovenfra. Du kan selv prøve at kører afdækningen tilbage hvis du også har en BMW E61 og kommer der støj er det på tide at listen skal udskiftet.

Nogle gode råd med på vejen.

Ligesom ledninger der knækker i bagklappen er det også lidt et problem at man ikke får tjekket sine afløb som sidder monteret på soltaget. DET SKAL MAN FÅ. Ellers risikerer man at der kommer vand ind i bilen. Det er desværre ikke noget der bliver gjort når bilen kommer til almindeligt serviceeftersyn.
Sidste redigering: 11 år, 3 måneder siden af kenn.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 2.49 sekunder