UPDATE:
Bilen har nu været på værksted siden fredag inden påske. Den satte ud (skiftede ikke gear) på vej hjem fra arbejde. Jeg kørte bykørsel, og imellem 3 og 4 gear ville den ikke skifte. Jeg lod den trille og fik den kortvarigt igang igen. Men besluttede at køre indtil siden og få den transportere på værksted. Der har den været siden. Der er blevet lavet flg.:
Herunder er beskrivelse fra mekaniker og de tiltag han har gjort.
Gearkasseolie skiftet og pakninger skiftet (2 gange).
Ved fuld acc, så inden den skifter gear virker det som om den rammer begrænseren, men gør det ved omkring 4-4500 omdr. hvor efter den så skifter, det har den gjort lidt tid, men ellers kørt fint.
Nu vil den så ikke skifte gear og går i nødprogram og kan max gå 80 km/t. Her sætter den en fejl på transmissionen. kode: P0755 - gear ration 5 gear. Eller 4 Gear. P0735
Fartfølere skiftet. Stadig det samme, og dog... Efter disse skiftes melder den P0754
Kan se på diverse udenlandske forums at, hjulsensor, tværacc sensor kan drille.
Kan i testeren (Bosch) se:
Aksel hastighed i gearkassen
Hjulsensor alle 4
Speedometer
Omdr
osv.
Alle ser normale ud.
Så kan jeg blandt andet se motorhastighed i motorstyringen, når jeg f.eks kører 50 km/t på speedometer viser den mellem 176-210 km/t i motorstyringen på testeren.
Navi viser rigtig, piller den dog fra, for at se om signalet fjerner sig fra motorstyringen i testeren, nej er der stadig!
Tværacc sensoren piller jeg fra. Tjek stadig hastigheden.
HMM, tænker jeg, hvor satan får den så signalet fra... piller stikket af ABS modulet, tjek så forsvinder hastighed, men til min overraskelse at computeren går ind og siger : hallo vi mangler noget og skriver fast 250 km/t! der hvor den svingede før.
Fedt tænker jeg, der var den sku! - jeg får fat i et hugger ABS modul.
Samme fejl kører alt for hurtigt stadig i computeren.
Kan nogen gange godt ramme den hastighed speedometeret kører men kun i 1-2 sek så springer den igen op og ned igen.
Recap af hvad der er foretaget:
Computer resat (2 gange)
Dæk skiftet til 4 nye
Den skifter fint gear, op til 80 KM/t så melder den fejl. Enten fejlene P0735, P0754 eller P0755...
P0735 Gear 5 - incorrect ratio
P0754 Shift solenoid (SS) A - circuit intermittent
P0755 Shift solenoid (SS) A - circuit malfunction
Som sagt har den nu været imobil i alt for lang tid. BMW siger gearkasse, men vil ikke lægge hovedet på blokken og entydigt sige det er det. Altså kan de 16-35000 en gearkasse koste være penge ud af vinduet...
Ser I andre muligheder, eller tiltag jeg kan gøre?
Hvad med EGR ventilen? brændstoffilter? Andet?
HJÆÆÆÆLP!