Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM
(1 viser) (1) Gæst
Her kan du finde svar på problemer med din motor eller Gearkasse og optimering af motor ydelse (Tuning)

EMNE: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 9 måneder siden #4027

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Tony

Når man bestiller til din model , bestilles filteret og pakningen hver for sig , ang. filteret , her mener jeg der følger ny O-ring samt 3 nye Torx skruer med , til bundkaret bestilles separat ny pakning ( gummipakning ), og den skal ubetinget skiftes med , da de har det med at blive hårde i løbet af kort tid , træls at stå med en utæt/drypende gearkasse efterfølgende.

Til nyere modeller er filter/bundkar/pakning en samlet del hvorfor denne er noget dyre end de 2 dele du skal bruge til din ( filter + pakning ).

Vil kraftig råde dig til ikke at falde for fristelsen og købe noget billigt på nettet ! , køb org. ved BMW , så dyrt er det altså heller ikke , og så er det i orden og det passer som det skal.

Ligeledes husk at brug en til gearkassen godkendt olie.

Mvh.
BenAnd
Sidste redigering: 11 år, 9 måneder siden af BenAnd.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap, Tony

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 6 måneder siden #4267

• Tony
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
UPDATE:
Bilen har nu været på værksted siden fredag inden påske. Den satte ud (skiftede ikke gear) på vej hjem fra arbejde. Jeg kørte bykørsel, og imellem 3 og 4 gear ville den ikke skifte. Jeg lod den trille og fik den kortvarigt igang igen. Men besluttede at køre indtil siden og få den transportere på værksted. Der har den været siden. Der er blevet lavet flg.:

Herunder er beskrivelse fra mekaniker og de tiltag han har gjort.

Gearkasseolie skiftet og pakninger skiftet (2 gange).
Ved fuld acc, så inden den skifter gear virker det som om den rammer begrænseren, men gør det ved omkring 4-4500 omdr. hvor efter den så skifter, det har den gjort lidt tid, men ellers kørt fint.
Nu vil den så ikke skifte gear og går i nødprogram og kan max gå 80 km/t. Her sætter den en fejl på transmissionen. kode: P0755 - gear ration 5 gear. Eller 4 Gear. P0735

Fartfølere skiftet. Stadig det samme, og dog... Efter disse skiftes melder den P0754

Kan se på diverse udenlandske forums at, hjulsensor, tværacc sensor kan drille.
Kan i testeren (Bosch) se:
Aksel hastighed i gearkassen
Hjulsensor alle 4
Speedometer
Omdr
osv.
Alle ser normale ud.

Så kan jeg blandt andet se motorhastighed i motorstyringen, når jeg f.eks kører 50 km/t på speedometer viser den mellem 176-210 km/t i motorstyringen på testeren.
Navi viser rigtig, piller den dog fra, for at se om signalet fjerner sig fra motorstyringen i testeren, nej er der stadig!
Tværacc sensoren piller jeg fra. Tjek stadig hastigheden.

HMM, tænker jeg, hvor satan får den så signalet fra... piller stikket af ABS modulet, tjek så forsvinder hastighed, men til min overraskelse at computeren går ind og siger : hallo vi mangler noget og skriver fast 250 km/t! der hvor den svingede før.
Fedt tænker jeg, der var den sku! - jeg får fat i et hugger ABS modul.

Samme fejl kører alt for hurtigt stadig i computeren.
Kan nogen gange godt ramme den hastighed speedometeret kører men kun i 1-2 sek så springer den igen op og ned igen.

Recap af hvad der er foretaget:

Computer resat (2 gange)
Dæk skiftet til 4 nye
Den skifter fint gear, op til 80 KM/t så melder den fejl. Enten fejlene P0735, P0754 eller P0755...

P0735 Gear 5 - incorrect ratio
P0754 Shift solenoid (SS) A - circuit intermittent
P0755 Shift solenoid (SS) A - circuit malfunction

Som sagt har den nu været imobil i alt for lang tid. BMW siger gearkasse, men vil ikke lægge hovedet på blokken og entydigt sige det er det. Altså kan de 16-35000 en gearkasse koste være penge ud af vinduet...

Ser I andre muligheder, eller tiltag jeg kan gøre?

Hvad med EGR ventilen? brændstoffilter? Andet?

HJÆÆÆÆLP!
Sidste redigering: 11 år, 6 måneder siden af Tony.

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 6 måneder siden #4268

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Tony

Nu er jeg personligt ikke "fan´" af at bruge en Bosch tester på en nyere BMW , dette da de har begrænsede muligheder udi fejl retning ( kode og re-set funktioner på BMW'er ) .

Når det er sagt er der faktisk et par muligheder mere jeg syntes du burde undersøge , for det første få den udlæst med en specifik BMW tester , en der kan re-sette/kode dine moduler ( ABS-Gearkasse etc. ).

Derudover ville jeg nok først kikke i retning af ABS følere ( specifik den højre bag , da den giver signal til gearkasse styringen ) , også de 5 magnetventiler på megatronic enheden i gearkassen kunne have godt af et eftersyn/rensning ( melder jo solenoid fejl , forsigtighed bør udvises ! ).

Har du kontrolleret multistikket på gearkassen ? , hvis dette er fyldt med olie ( kendt sag at gummi pakning/ring omkring denne kan blive mør og dermed utæt ) eller nogen "pin's" heri har dårlig forbindelse ( giv kontaktspray ) , ja så vil du også kunne opleve disse mærkelige symptomer , så kik lige den efter.

Skulle det komme til udskiftning af hele gearkassen , så fald ikke for en "billig" hugger løsning , de viser sig ofte at blive dyrere , plus at give en masse ærgrelser , køb en ny eller en renoveret fra et professional aut. gear firma , så har du også garanti.

Mvh.
BenAnd
Sidste redigering: 11 år, 6 måneder siden af BenAnd.

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 6 måneder siden #4270

• Tony
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Update fra mekanikker:

Jeg har læst koder/testet med en BMW tester for at udelukke Boschen.
Alle 4 ABS følere har jeg målt/testet på kryds og tværs.

Solonoiderne, ja, men den skifter pænt når du kører maks gas derfor er det svært for mig at tro den skulle hænge i dem. Eller hvad? 

EOM

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 6 måneder siden #4272

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Har du målt ABS følerne under kørsel ? ( live test )
Følgende bruger(e) har sagt tak: Tony

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 6 måneder siden #4288

• Tony
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Meldingen retur er ja.
Tid til at oprette siden: 0.32 sekunder