Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM
(1 viser) (1) Gæst
Her kan du finde svar på problemer med din motor eller Gearkasse og optimering af motor ydelse (Tuning)

EMNE: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM

X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 9 måneder siden #4018

• Tony
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej,
Jeg er den glade ejer af en X5 fra 2002 der netop har rundet 400.000 - ingen problemer i det, den kører fint. MEN, på det seneste er den egyndt at skabe sig når man giver den lidt at leve af. Tidligere var det først ved 4000 RPM at den hakkede lidt, men nu er det allerede ved 2500-3000 RPM at miseren opstår.
Det der sker føles som om at den ikke vil skifte et gear op. Så den holder gearet og først efter hvad der føles en evighed, men som sikkert er 5-10 sek., skifter den og trækker fint videre.

Nogen der har nogen ide om hvad det kan være?
Evt. svar bør skrives for ikke mekaniker kyndige

pft.

MVH
Tony

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 9 måneder siden #4019

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Tony

Nu er der her godt nok tale om en 5 trins automat gearkasse i en ældre X5 type E53 , men disse symptomer kan dog også optræde på nyere modeller BMW med 6 & 8 trins automat gearkasser hvorfor det kan være interessant for andre end lige ejere af ældre BMW'ere

Nu skriver du ikke noget om , om du nogensinde har fået skiftet olie og filter i din gearkasse.

Vil mene at det var her du skulle starte hvis det aldrig ( eller indenfor de sidste 100tkm ) er skiftet , ikke mindst ´da det under alle omstændigheder er godt at gøre hvorfor pengene hertil ikke vil være spildt.

Fortsætter problemet derefter peger noget desværre i retning af at f.eks. at din konverter ( overgangen mellem din motor og automatgearkasse , en form for olie-slyngkobling forenklet fortalt ) måske har en defekt , eller megatronic delen i selve gearkasse ( hydraulik/elektronik modulet/styringen der sidder indeni selve gearkassen og styre selve skiftene etc. ), begge disse dele er meget dyre at skifte , her vil jeg dog alligevel absolut tilråde at bruge originale nye dele , og ikke falde for fristelsen at bruge brugte da disse deles forhistorie for det meste fortaber sig i det fjerne , og skifte den samme del 2 gange er både træls og ender med at blive meget dyrt.

Mvh.
BenAnd
Sidste redigering: 11 år, 9 måneder siden af BenAnd.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Tony

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 9 måneder siden #4020

• Tony
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hejsa,

Tak for svar

Det har jeg ikke. Jeg har dog fulgt serviceeftersyn, så er det en del af disse, bør det være sket...

Så den vil jeg forsøge først. Er det en DYI opgave, eller er det forbi et værksted?

Pft.

MVH
Tony

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 9 måneder siden #4021

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Tony

Det er ikke en del af service eftersynene ved BMW ( de mener jo gearkasserne er smurt for livstid , men intet holder evigt heller ikke BMW's gearkasser eller deres olie og filtre deri ) så noget tyder på det aldrig er blevet skiftet , så virkelig en god ide at få det gjort som det første.

Nu bad du om at få skrevet for ikke "mekaniker-kyndig" , så vil ikke mene det er en DIY opgave for dig selv , men ønsker du alligevel at prøve at gøre det selv , så prøv at Google det , og du vil finde div. DIY'er for dette på nettet , på dette forum deles/linkes der ikke DIY , det er en af forum reglerne!

Mvh.
BenAnd
Sidste redigering: 11 år, 9 måneder siden af BenAnd.

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 9 måneder siden #4024

• Kap
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • shoes & BMW
hey tony

jeg har et lille input, jeg havde en gearkasse der "hakket" meget lidt og fik der for lavet som opperation som BenAnd skriver....

fik skiftet gear olie og sat et helt nyt bund kar på (der kan ligge meget "snavs" i sådan et, særlig med den alder og de kilometer hvis det aldrig har været skifte..)

Det gjorde virkelig en kæmpe forskel på min 5'er den kører som en drøm igen, og det er helt sikkert noget men skal få nogen til at lave, hvis man ikke er "mekaniker-kyndig".... så ville helt klart også starte med at smide penge efter det og se om det ikke stopper....

pøj pøj med det KAP

vi venter på en opfølger:-)
Sidste redigering: 11 år, 9 måneder siden af Kap.

Sv: X5 (E53) Automat gear - Gear hakker ved 2500 RPM 11 år, 9 måneder siden #4026

• Tony
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hejsa,

Tak for input. Det lyder som om det er den tur jeg skal have forsøgt inden jeg græder over at skulle smide en mindre formue for noget andet...

Spørgsmål - Er det tilsvarende denne video? ECS Tuning: BMW Automatic Transmission Service DIY der er at finde på det største videosite der ude. Jeg linker ikke da jeg ved det ikke er tilladt. Årsagen til at jeg spørger, skyldes at jeg er i tvivl om hvorvidt jeg også har behov for pakninger der er vist i videoen.

Tak for hjælp foreløbig

MVH
Tony
Tid til at oprette siden: 0.26 sekunder