Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer?
(1 viser) (1) Gæst
Her kan du finde svar på problemer med din motor eller Gearkasse og optimering af motor ydelse (Tuning)

EMNE: Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer?

Sv: Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer? 12 år, 11 måneder siden #1608

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Sevdet m.fl.

For det første er det ikke unormalt at en Steptronic gearkasse ( og alle andre aut. gearkasser for den sags skyld ) kan give et lille hug ved nedgearing til 1. gear , især ikke hvis man har kørt lidt "friskt" forud for stoppet , dette skyldes den software der er kodet ind i EGS'en.

Ja det er vigtigt at vide hvordan man skifter gearolien på en aut. gearkasse , og ikke mindst selve proceduren/rækkefølge.

Derfor få det kun gjort af nogen der VED det og ikke af nogen der bare TROR de ved det.

Jeg vil her ikke komme nærmer ind på det , men ønsker man mere info om emnet er nettet fuld af oplysninger , vil dog ikke råde nogen til selv at begynde på det med mindre de har forudsætningerne i orden.

NB: Feks , skal som du nævner olien IKKE være kold men derimod ligge inden for et bestemt temparatur område ved udskiftning/påfyldning

Mvh.
BenAnd
Følgende bruger(e) har sagt tak: hpz

Sv: Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer? 12 år, 11 måneder siden #1609

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej.

Du kunne prøve at nulstille din BMW automat gearkasse på følgende måde.

1. Sæt tænding på, men start ikke.

2. Tryk speederen helt i bund (forbi kick-down punkt) og hold den der i 30 sekunder.

3. Slip speederen, start motoren og kør en tur.

Når du har nulstillet gearkassen lærer den din foretrukne kørestil på ny. Men det er selvfølgelig en stakket frist, hvis der er noget helt andet galt med gearkassen.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer? 12 år, 11 måneder siden #1610

• Sevdet
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Hej BenAnd og Kenn

Ved godt at når man kører lidt til så kan den gøre det, men min gør det altså også når jeg kører pænt . Det ikk altid den gør det, men nogen gange . Hvad angår olieskiftet så plejer vi at aftappe olien og fylde frisk olie på, starte bilen op, lade den køre gennem gearene samtidig man holder Bremsen nede, også ellers vente til den bliver mellem 35 og 45 grader varm inden man tapper det overskydende olie af .

Har prøvet at "nulstille" gearkassen på den måde du siger Kenn , men det hjælper ikke .

Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer? 12 år, 11 måneder siden #1611

• LN2VIOLN2
  • IKKE ONLINE
  • Expert Boarder
  • Drive Clean
Jeg har oplever mest svingende omdrejningstal, ca en gang pr. md. Jeg er nået frem til at det må være moment converteren. Jeg regner med at få skiftet den til næste service, samt olier i gearkasse og differentialer (pga x-drive). Så ved jeg det hele er friskt.

Mere om det om en 4-5.000 km

Sent from my iPhone using Tapatalk.
Mvh Matthias Hansen
Med venlig hilsen
Matthias Hansen
E91 330xd

Sv: Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer? 12 år, 11 måneder siden #1612

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Sevdet

Må tilstå at jeg aldrig har hørt om at tappe "overskydene" olie af ???

Normalt følger man procedueren ( iflg. Aut. BMW værksted ) med at lade mortor/gearkasse ( 4 -5 & 6HP-xx gearkasserne ) blive mellem 30-40 grader varm inden man tapper olien af ,så afmontere man bundkaret og renser dette ( inkl. magneter ) samt skifter filteret , på nyere modeller er bundkar og filter dog en enhed ( 6HP-xx og frem , Landrover undtaget ), herefter påfyldes olie til det løber ud af påfyldningshullet , prop sættes løst i , og motóren startes op , gearene skiftes igennem , motor og gearkasse varmes op til mellem 40-50 grader , herefter slukkes motoren , og der efterfyldes olie på gearkassen til der igen løber olie ud ved påfyldnings hullet . prop sættes i og spændes moment.

Denne proceduere har fungeret fejlfri for mig de sidste 17 år med BMW'er med automat gearkasser lige fra E34'erens 4HP-xxx op til min nuværrende 6HP-19Z.

At nulstille adaptions værdier bringer ikke noget såfremt der er fejl på gearkassen eller oliestanden er ukorrekt , dog er det en udbredt opfattelse at med denne nul-stilling lader alle problemer sig løse når det gælder disse aut. gearkasser ( andre forumer er fulde af den vildfarelse ) , denne nulstilling gælder kun for at "nulstille" hukomelsen i EGS'en vedr. kørselsmønster , altså ikke nogen fejl-rettende effekt overhovedet.

Mvh.
BenAnd
Sidste redigering: 12 år, 11 måneder siden af BenAnd.

Sv: Fejl på steptronic gearkasse - eller bare en pernippen ejer? 12 år, 11 måneder siden #1613

• Sevdet
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Glemte at skrive at det er på audi bilerne . Så der er nok forskel. My bad
Tænkte måske det kunne være det samme Hehe . Men tak for informationen. Må lige få det skiftet på et tidspunkt også se hvordan den opfører sig . Ellers kan det være converteren, tror sgu ikk selve gearkassen kan være smadret .
Tid til at oprette siden: 0.19 sekunder