Du kan resize billeder med den indbyggede billedviser (Preview) - når du har et billede åbent, vælger du menuen Tools (Værktøjer) - derunder er der et menupunkt for at ændre billedestørrelse (Adjust size). Beklager de engelske referencer, men jeg har ikke dansk OSX på min Mac
Mht ting jeg er nødt til at lave i Windows. Der er bare nogen ting jeg ikke synes fungerer "naturligt" for mig i OSX.
Eksempel 1: Hvis jeg skal lave en større oprydning i nogen filer - billeder som et eksempel. Kopiere frem og tilbage, omdøbe etc. Der kan jeg bare gøre det 10 gange hurtigere i Windows med Explorer/Stifinder end jeg kan i OSX med Finder. Der findes nogen programmer der kan erstatte Finder, men jeg har ikke lyst til at betale 30-40 dollars for noget der burde være ret ligetil.
Eksempel 2: Hvis jeg skal lave noget i Excel. Jeg har Excel til Mac, men hver gang jeg skal noget lidt mere avanceret, støder jeg panden mod en mur og skal lede længe efter funktionerne når det er på OSX.
Eksempel 3: Hvis jeg sætter en USB-stick i, dukker der et ikon op på desktoppen. Hvis jeg så bare hiver den ud igen, brokker OSX sig over at jeg ikke dismountede den ordentligt. Jeg skal med andre ord klikke på ikonet og vælge eject. Det er ren år 2000 - en USB stick er noget man bare hugger i, flytter filer til/fra og fjerner igen. Jeg har da ikke siden Windows 95 været nødt til at fjerne den med eject for at hjælpe computeren.
Det er for det meste tilvænningsspørgsmål, men jeg synes bare omkostningen er for høj (i tid) til at lære at leve fuldt ud med det. Det er nemmere lige at genstarte i Windows 7 og så få ordnet det man skal - færdig, bum. Og det går jo lidt imod at Mac bare er SÅ nem.
Omvendt er der bare nogen ting hvor OSX give Windows baghjul - integrationen på tværs, batteritiden når jeg kører OSX er næsten det dobbelte, opstartstiden er lynhurtig - selv med en SSD disk i maven på dyret, iPhoto kataloger er dejlige, at man kan tagge filer med labels.
Gid man kunne få det bedste af to verdener