Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

E85 - Z4 Aux/USB indgang
(1 viser) (1) Gæst
Kom med din mening og vær med til at skabe en dialog om løst og fast, Husk altid i en pæn ordentligt tone.

EMNE: E85 - Z4 Aux/USB indgang

Sv: E85 - Z4 Aux/USB indgang 13 år, 9 måneder siden #701

• Storm
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej Kenn

Det er naturligvis helt ok. Jeg havde egentlig ingen forventninger om at du selv svarede, jeg må indrømme at jeg blot antog dette som værende et "more or less" åbent BMW forum (og muligvis det bedste i DK) så jeg havde blot håbet at der måske kom en anden forbi som havde forsøgt sig med samme projekt.

Lige præcis E85 er der ikke meget at finde omkring i DK. Som nævnt så har jeg brugt en del tid på Z4-Forum.com hvor der er mange forskellige løsninger på samme problem, og det har bragt os langt.

Anyway jeg søger videre.

Tak

Sv: E85 - Z4 Aux/USB indgang 13 år, 9 måneder siden #703

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Storm

Ja , vi må respektere at dette er et "komercielt" forum , altså bla. et "udstillings vindue" for Mobilteknik A/S, hvor de viser deres kunnen , samt på bedste måde delagtiggøre os i det muliges "kunst" med vores kære biler ( BMW'er ).

At Kenn så har valgt også at gøre det "delvist åbent" for den bredde ofentlighed er kun beundringsværdigt , da det giver seriøse BMW ejere mulighed for at se og lære af de projekter som Kenn vælger at beskrive så flot og fyldestgørende ,og at vi via dette forum har mulighed for at dele oplevelser samt råd , at der så er visse ting der ikke oplyses/vises , bør vi dog have forståelse for da det jo er en forretning for Mobilteknik A/S , og man kan jo ligsom ikke betale regninger med at hjælpe/arbejde gratis for folk , hvilket jeg da også kan læse du har fuld forståelse for.

Dit projekt viser med al tydelighed at det at montere ( selv hvad man må tro er simple ting ) udstyr i sin "nyere" BMW tit ikke er så enkelt som det umiddelbart kan syntes , hvorfor det kræver meget forarbejde samt teknisk forståelse , for ikke at glemme indsigt i hvordan de forskellige systemer i disse biler "snakker" sammen , dette bla. software mæssigt.

Derfor er det i dag næsten umuligt at lave noget uden grundig indsigt samt adgang til de nødvendige værktøjer for at få det til at lykkedes optimalt.

Derfor kan det tit i sidste ende mere end betale sig at entre sig med folk der har den indsigt samt det krævede værktøj fra begyndelsen af , altså at få en "prof" med ind over , og betale det det måtte koste , husk derude , man kan også spare sig "fattig".

Beklager jeg ikke kan bidrage konstuktivt til løsning af dit specifikke problem , men uden at have det i "hænderne" vil jeg undlade at gøre mig klog på det , da disse systemers montering ofte variere fra model til model , og Z4 er ikke den jeg har "skruet" mest i.

Held og lykke med progjektet.

Mvh.
Mr.B
Sidste redigering: 13 år, 9 måneder siden af BenAnd.

Sv: E85 - Z4 Aux/USB indgang 13 år, 9 måneder siden #704

• Storm
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hej Ben

Jammen det er jeg som udgangspunkt også fuldt forstående over for. Jeg håber ikke andet fremgår.

Jeg sad den anden dag og læste lidt i forummet, og kunne se lidt "brok" over forventningen omkring at man stiller sin viden til rådighed gratis. Det er naturligvis en helt valid problemstilling. Jeg vil dog tillade mig at sige, at hele ideen bag at stille et forum offentligt tilrådighed, for at fremvise arbejde, måske kan virke lidt modstridende i forhold til det et forum oftest bruges til, netop at stille spørgsmål og udveksle erfaringer. Så jeg håber trods alt også at i kan forstå hvorfor det forekommer naturligt at stille et BMW relateret spørgsmål, på et BMW forum. Som skrevet havde jeg slet ikke forventet at Kenn selv sad og besvarede alle indlæg.

Hvor om alting er, så er jeg helt enig i din konklusion. Jeg har nu brugt en del timer på nettet, og har fundet massere af guides. I princippet tror jeg egentlig nok jeg kunne få held til at splitte bilen ad selv, og samle igen. Problemet består nok i to ting. Jeg frygter at det ikke virker efter hensigten efterfølgende, og ligeledes frygter jeg hvor mange timer der skal bruges på at skille ad. Teknikken i selve operationen lader til at være meget simpel, men tilgengæld er adskillelses arbejdet noget der ser ud til at tage timer.

Så det kan ske det ender med at den havner på værkstedet hos Kenn i nær fremtid. Når det kommer til elektronik, så plejer jeg at kunne selv og jeg synes det er sjovt at prøve, meeeen alt med måde.

Slutteligt vil jeg lige indskyde at jeg selv er meget aktiv på andre fora. Jeg har skrevet i titusindvis (ja i læste rigtigt) af indlæg i anden kontekst, og yder også gerne hjælp hvor jeg kan, vil, og har tid. Omvendt ville jeg aldrig drømme om at sende en mail til nogen jeg ikke kender, for at bede om hjælp, uden at forvente en regning for det.

Pt har vi samlet bilen igen, og ladet det ligge for nu. Tak for snakken, og tak for input.
Sidste redigering: 13 år, 9 måneder siden af Storm.

Sv: E85 - Z4 Aux/USB indgang 13 år, 9 måneder siden #706

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Storm

Har som jeg også skrev , forstået at du har forståelse for det

Det nedenfor skrevne er på inden måde møntet på dig Storm , men bare nogle betragtninger omkr. hele dette med dette forum kontra de andre "offentlige forumer" i DK , samt folks forventninger af disse .

Jeg kan ikke helt se problem stillingen , da det jo er et "komercielt" forum dette her , derfor er det også med nogen begrænsninger som derfor helt legetimt kan opstilles af "forum/hjemmeside" ejeren og dette helt subjektivt , har man problemer med dette står det jo enhver frit for at benytte andre forumer , men dog findes der i DK ( altså på dansk ) nok ikke nogen pt. hvor det er muligt at finde flere og grundigere beskrivelser end på dette.

Dette er ikke en kritik af de andre udemærkede forumer i DK , men det er nok begrænset hvor mange menneske der når det kommer til stykket ved noget "konkret" om disse nye modellers muligheder vedr. bla. montering/eftermontering af udstyr såvel Org. som U-org. på disse.

Nu skriver du at du har en god indsigt i det tekniske/elektriske , hvilket jo er fint , men der er virkelig mange der kaster sig ud i projekter uden nogen ( eller meget små ) forudsætninger , mange af disse mennesker forventer så ofte at de på et forum kan få al viden og hjælp "severet" u/b , dette af folk der måske har brugt både umådeligt meget tid og investeret mange penge i udstyr m.v. for at opnå denne viden , det kan man tydeligt læse hvis man kikke på andre forumer her i DK ( ingen nævnt , ingen glemt ) , og derfor må man jo da slet ikke forvente at en som driver en virksomhed , og som lever af at lave/tilbyde disse løsninger umiddelbart "forære" hele sin viden gratis væk.

Det er jo lidt ligsom med ægteskaber , man får det ud af det som man selv investere

Kan ikke lade være med også lige at fundere lidt over , at er det ikke skægt at "min" tid er "kostbar" , men jeg forventer at alle andre stiller deres tid til rådighed "gratis" , hvilket typisk giver sig udslg ved at mange der løber ind i et probelm forventer hjælp på et forum , et problem som de mange gange selv ville kunne finde en løsning på , ved bare at bruge 5 min på at søge på nettet , "der er jo nemere at lade andre gøre det for sig , min tid er jo for kostbar"

God Søndag

Mvh.
Mr. B
Sidste redigering: 13 år, 9 måneder siden af BenAnd.

Sv: E85 - Z4 Aux/USB indgang 13 år, 9 måneder siden #708

• Storm
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hejsa

Gode tanker. Jeg vil da gerne bidrage lidt, da jeg selv har hjulpet med driften af et par større danske fora.

Jeg var lige inde og kigge lidt efter nogle retnings linjer omkring brugen af forummet, og det eneste jeg kunne finde var følgende:
Tilmeld dig vores forum og deltag i debatten. Lad andre høre om dine oplevelser, gode og mindre gode.

Her finder du nogle apps til Iphone og Ipad og en masse andre emner. Kører du Bmw er Bmw menuen stedet for dig. Husk at et forum som dette først er levende og spændende når du som kikker forbi også er med til at gøre det spændende. Så deltag aktivt i debatten

Har du et emne som mangler en kategori eller har du en sag som du mener er et godt emne, at give en kategori, så skriv dit ønske til vores webmaster (som du finder i bunden af siden)

Bemærk at negative anmeldelser af andre personer, private eller forhandlere, hører ikke til i dette forum og vil blive fjernet.

Man kan naturligvis argumentere for at det som du siger et et kommercielt forum, og at man derfor bør kunne regne ud, at man ikke frit kan få råd og hjælp. Det er jeg delvist enig i, bortset fra , at som før nævnt, så er ideen bag et forum jo netop en måde hvorpå man nemt kan udveksle meninger om et emne. Så som udgangspunkt kan man ihvertfald ikke bebrejde nogen for at spørge, og ligeledes må man jo så samtidig forsøge ikke at føle sig forpligtiget til at svare på alt selv.

Der findes et par andre danske fora hvor en del viden kan findes, men disse er primært rettet imod ældre modeller. Jeg kender ikke andre steder end mobilteknik hvor den dybde af viden kan findes, omkring nyere BMW biler (og med det mener jeg fra 05 og frem)

Nu ved jeg ikke helt hvor meget i færdes på andre danske fora, men til sammenligning kan jeg fortælle jeg har har været i IT branchen de sidste 12år, og her vil man erfare at man selv på meget komplicerede problem stillinger vil kunne finde hjælp på nettet. Man kan argumentere som du gør, at den viden har kostet tusindvis af timer, og dyre kurser at opnå (og her har vi at gøre med en branche hvor time lønningerne får bilbranchens timelønninger til se nærmest billig ud) men på trods af det, er der ingen sure miner. Det jeg prøver at sige er, at blot fordi et emne rummer en hvis kompleksitet, så er det ikke ensbetydende med at der ikke findes massere af mennesker der gerne vil hjælpe. Hvis ikke man ønsker det, kan man jo blot lade være med at svare. Det er naturligvis ikke samme spilleregler der gælder på et kommercielt forum, dog må jeg indrømme at det er relativt sjældenet at jeg ano 2012 møder kommercielle fora. Opfat endelig ikke dette som at jeg siger det er en dårlig ide, men jeg mener helt ærligt at der godt kan ligge en udfordring gemt her.

Personligt er jeg ihvertfald ked af hvis jeg ved at stille et spørgsmål kan komme til at træde nogen over tæerne. Måske pga egen manglende omtanke, men alligevel.

Anyway, jeg ved som før nævnt, at i gør et kæmpe arbejde, og lever og ånder for det i går, så stor respekt for det.
Sidste redigering: 13 år, 9 måneder siden af Storm.

Sv: E85 - Z4 Aux/USB indgang 13 år, 9 måneder siden #709

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Storm og andre som kikker med.

Jeg er super stolt og glad for at andre finder vej ind til dette lille forum og indrømmet så er hele ideen med dette forum at alle os som har en interesse for BMW er velkommen, Når det er skrevet må jeg komme med min forklaring på hvorfor jeg svarede dig som jeg gjorde. Jeg tager lidt ud fra konteksts her.

På dette lille forum her viser jeg de monterninger som vi laver på værkstedet og drøfter forskellige løsninger som vi hver især finder smarte og interessante, det startede med at jeg selv har en stor passion for BMW og søgte noget info om min nye BMW E61 og der var stort set intet viden at finde og så var det ofte noget med at nogen mente noget og det var ikke sikkert og måske..

Når en bruger herinde stiller et spørgsmål undersøger jeg det til ende og da jeg desværre kun har 24 timer i døgnet har jeg valgt at sætte mig ind i BMW E60 /E61 /E90---- da de kører samme platform med hensyn til kodning og montering af udstyr.

Jeg kan ikke leve med at have lovet eller sagt noget der ikke er rigtigt og ikke mindst været skyld i at en anden nu står med et problem som han ikke kan løse fordi jeg skulle (spille) lege klog, og derfor svarede jeg på dette forum, fordi der er et nyt på vej og da du har en BMW Z4 er det oplagt at du kommer til at være med på det andet forum når det snart er færdigt og kommer i luften. Så glæd dig for der kan du stille alle de spørgsmål du lyster og give svar, hvis du kender løsningen.

Så jeg håber du har forståelse for min måde at svare på for jeg har ikke mulighed for at undersøge dette til bunds for dig for jeg ved ikke hvor jeg skal hente min viden anden end at Google det, og så kan jeg som nævnt ikke være sikker på at det jeg skriver, er rigtigt, du må også på mange forummer have set svar som du ved er forkerte. Og en BMW er ikke bare en bil man prøver på for går det galt koster det en hulens masse penge men det værste er alle de ærgrelser det giver.

Du skal vide at jeg ofte får mails fra folk der kører andre ¨BMW modeller og det er ikke fordi jeg ikke synes de er smarte eller fine men viden er vejen for mig. Og da jeg ved at man ikke kan vide alt må jeg begrænse mig til de BMW modeller jeg ofte (Dagligt)har på værkstedet…

Det nye forum kommer til at hedde www.bmwsnak.dk og der glæder jeg mig til at se læse og lære om fiduser og løsninger på de forskellige BMW modeller og det håber selvfølgelig at der er mange der vil benytte sig af.

SÃ¥ ingen skade sket og deltag gerne med dine input og oplevelser med din fine BMW Z4 herinde. Og har du brug for assistance kender du jo mit nummer og adresse.

Tak for en saglig dialog.

Kenn
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 13 år, 9 måneder siden af kenn.
Tid til at oprette siden: 0.21 sekunder