Hej
Jeg vil indlednigsvis understrege at jeg på ingen måde "specialist" udi dette med addetiver til motorolie etc. , men har da min mening om disse også
Jeg tror mest det handler om "tro" , at man tror på det hjælper.
Har selv i forbindelse med en defekt ( frosset ) krumtapsventil , som sugede det meste af motorolien ind igennem motoren på vores N42 motor lavet en motorrens , og efterfølgende prøvet et af disse "viundermidler" ( fra Liqui Molly på PTFE bassis ) , dette på både N42'eren , men også på vores M54 motor , og jeg må indrømme , jeg kunne ikke spore nogen forskel , hverken på motorgang , forbrug , eller renheden af olien ved næste olieskift eller andet.
Så jeg vil ikke fremover bruge penge på sådanne produkter , i stedet brugere jeg hellere pengene på at skifte olien oftere på begge vores biler ( for ca. hver 15tkm ) , dog får N42'eren et nyt filter indimellem da disse motore kokser mere og danner mere kondens end vores M54 ,og derved aflejre flere urenheder i filteret.
Hele denne "polimik" omkring kæder i de nyere motore , ja det ser jeg ikke som et egentligt olie spørgsmål/problem , men snare et konstruktions/design betinget problem , hvor man førhen brugte forholdvis korte kæder ( og typisk duplexkæder ) bruger man i dag væsentlig længere kæder af simplextypen ( altså en tyndere og længere enkeltradet kæde ) dette sammenholdt med den øgede efekt de nyere motore yder , ja så skal det gå galt ( burde de også kunne regne ud hos BMW , men nok et økonomisk spørgsmål ) og det gør det så også , derfor er jeg overbevist om at oliens indflydelse er om end ret begrænset for disse kæders levetid , såfremt man overholder de af BMW foreskrevne motorolie specifikationer for alm motorolie.
Det eneste der her afhjælper problemet er nok at indføre et servic interval ( feks. pr. 100tkm ) for disse kæder , men igen her har man fra BMW's side valgt at designe motorene sådan at disse er monteret bagerst på motoren ( ud mod gearkassen ) hvilket ikke ligefrem gør det nemmere/billigere at skifte disse ( motoren skal helt ud af bilen ) , så det må siges at være en "ommer" set fra min synsvinkel

, men lur mig om vi ikke også vil komme til at se ændringer på dette område fremadrette på nye motorere fra BMW's side , måske endda de går tilbage til tandremme som flere andre bilfabrikater gør for nærværende , bla. hos VW koncernen
Så tror man på det hjælper , ja så hjælper det nok
Just my 5 cent
Mvh.
BenAnd