Hej alle,
tænkte jeg lige ville give en kort opdatering på dette projekt i tilfælde andre går med lignende vanvittige idéer...!
Har også postet dette på bmwforum.dk hvor jeg oprindeligt oprettede et indlæg der førte til at jeg lærte Kenn at kende.
Projektet:
Det blev kun forsæderne der blev installeret da bagsædet var 100% identisk med dét bagsæde jeg allerede havde siddende og læderet er også det samme type. Så jeg besluttede blot at få udskiftet forsæderne.
Uden at jeg vil gøre reklame eller andet i dette forúm så må jeg altså sige at jeg godt kan anbefale Kenn fra Mobilteknik.dk til dette projekt.
Det viser sig som nævnt tidligere, at det ikke bare lige er "plug´n play", men det kræver erfaring og det rigtige computersoftware at få opdateret BMW´en med, og så er det altså meget rart at dén mand har valgt ikke står med panikken malet i øjnene og skal prøve sig frem lidt efter lidt, men ved hvad han taler om - eller ihvertfald giver udtryk for det..! (he, he....Kenn?)
Ganske vist passer sæderne - som nævnt tidligere - ned i samme monteringshuller og stikkene passer også. Men der skulle både trækkes nye ledninger og kodes og selestrammerne skulle flyttes (på M5 sidder de åbenbart integreret i sædet , men på min 530d sidder de direkte ned i gulvet) fordi det SKAL være de gamle selestrammere man skal bruge fordi ellers kan computeren der styrer airbag og sikkerheden, ikke finde ud af det og giver fejlmelding fordi den ikke kan "se" sæderne.
Så det tog omkring 6 timer! at udskifte kun to forsæder selvom det hele rent fysisk passede sammen. Men alle de små finesser og småændringer man slet ikke er klar over eksisterer tager tid (læs: koster penge) at få udskiftet og kodet m.m.
Så kort og godt ser det således ud i punktvis opstillet for overblikkets skyld:
1. køb dine sæder hjem. eller få en pris hvor du kan være sikker på at de er réelle "skrothandlere" som stripper skadede BMW´er og sælger dem i løsdele. De levere det hele på en palle og detvar godt pakket ind aht. transporten. Så jeg kan godt anbefale dem.
Pris: M5 kabiner står til cirkas Euro 2.500,- ( +/- 300 euro afhængig af stand etc.) Jeg gav 2300 euro for min og den var i fin stand - omend ikke som en helt ny, men dét regnede jeg heller ikke med da jeg købte den. Men den er flot og dufter af læder når man sætter sig ind.
2. Hiv de gamle sæder ud og sæt de nye ned. De passer i monteringen. Så her får du ikke problemer.
3. Selestrammerne fra dine gamle sæder skal overføres til M5 og skal befæstiges i bilen! Dette er til gengæld en "udfordring" (Håber din hånd har det bedre nu, Kenn?).
4. Der skal trækkes nye ekstra ledninger til M5 sæderne fordi der er mange flere indstillingsmuligheder med dem end de gamle sæder. Dette er ikke noget jeg ville turde kaste mig ud i selv.
5. Softwaren skal opdateres i BMW´en computer - ellers kan den ikke finde ud af det og fejlmelder derfor. Den skal simpelthen have, at vide, at nu sidder der nye sæder i bilen.
Et godt råd: LAD VÆRE AT LIGGE OG "LEGE" MED DETTE DERHJEMME. Hvis du ikke har det rigtige udstyr, så bliver det dårlig oplevelse og man risikere at ødelægge på sæder og bil og computer i bilen for dén sags skyld.
Brug nogen der ved hvad de har at gøre med og helst nogen der har prøvet at skifte sæder i en E60 før - hvadenten det så er komfortsæderne eller M5 sæderne.
Resultat:
Jeg må sige at følelsen når man sæter sig ind/ned i et M5 sæde, er ganske anderledes end standardsæderne! Jeg må klart anbefale dette til alle med standard sæder. Det føles nærmest som om at bilen kører anderledes. !! Det er fantastisk....!
Og alle elektiske funktioner virker på sæderne:
Sædejustering elektrisk: op/ned/frem/tilbage
Sæde tiltning: tiltning fremad/tilbage
Ryglæn: Frem/tilbage
Lændestøtten: op/ned/blød/hård afhængig hvor høj du er og hvor du ønsker ekstra støtte på ryggen
Lårstøtte: frem/tilbage
Nakkestøtte: op/ned
Øvre del af ryglæn med nakkestøtte: frem/tilbage
Sædevarme: OK
Memory: OK
...og der er sikkert noget mere de kan som jeg end ikke har opdaget endnu...!
Du kan se monteringen trin-for-trin her:
www.mobilteknik.dk/forum/24--montering-a...derkabine-i-bmw-530d
Det spiller max. når man sætter sig i dem - og de er dybere i støtten end komfortsæderne er og har det karakteristiske "M" logo præget ind i nakkestøtten samt de to karakteriske "lædersyninger" tværs over ryglænet så man kan se, at det er M5 sæderne der er tale om her - ikke komfortsæderne (komfortsæderne er iøvrigt også superlækre og jeg var lige ved, at købe disse istedet da de ofte er en smule billigere på ebay end M5 sæderne - blot så jeg ikke fornærmer nogen med komfortsæder i dette forum. De er næsten magen til hinanden - men også kun næsten! ).
Regn med en samlet pris på projektet mellem 23-28.000 kr. - og så kan du jo sælge din gamle læderkabine og få 6-10.000 kr,. for den så netto koster det cirka kr. 16-18.000,- afhængig af hvad og hvormeget der skal laves og kodes og sædernes stand etc.
Men så har du også tilføjet en - efter min mening - væsentlig opgradering af din BMW og dét er noget du kan nyde hver dag og når du en dag skal sælge den så vil køberen af din bil nok ikke være ked af denne opgradering som gør det nemmere at sælge din BMW , er jeg sikker på. Men min skal ikke sælges lige med det samme...!
God fornøjelse til andre der kaster sig ud i dette.
Mvh
Peter