Jeg har en dejlig 530d (11/2004 - 218 HK) som har de alm. standard sæder hvor man elektrisk kan justere sædet op/ned og ryglæn frem/tilbage - men uden memory.
Hvis man skal rykke sædet frem/tilbage foregår dette på den gammeldags måde med et håndtag man trækker op i og så bruger man kroppen til at rykke sædet.
Der er idag sædevarme i mine standardsæder. Så det er understøttet af bilen allerede.
De alm. sorte lædersæder er såmænd ok, men det er lidt tamt at sidde i og tager man et hurtigt hjørne skal man holde godt fat i rattet for at undgå at ryge ud af sædet fordi der ikke er ret meget hverken sidestøtte eller ben-støtte i standard "sofasæderne".
Så jeg synes at der skulle nogle nye sæder i og fandt en fin M5 kabine
Forsæderne passede lige over på de gamle beslag og el-stikkene passer også helt perfekt, så jeg tænkte, at det er jo super, at det sådan bare er "plug´n play".
MEN..! Det var det så heller ikke! Fordi selvom alt ser ud til at passe helt ned i min BMW hvor de gamle sæder sad og elstikkene også passer, så er der ikke strøm i dem ?!?! Ingen reaktion fra sædet overhovedet..!
Jeg accepterer at der måske vil være ting der ikke vil fungere - f.eks. Memory funktionen fordi dét har jeg ikke idag og det er måske ikke understøttet af min BMW. Men det er ok.
Men jeg skal selvfølgelig kunne justere sædet med alle de el-funktioner der er tilgængelig i sædet. Jeg troede bare at det var et spørgsmål om at give det noget strøm og så ville jeg kunne justere sædet med de el-funktioner det kan - uagtet at memory måske ikke fungere optimalt eller den automatiske memory via nøglen heller ikke fungere fordi disse funktioner ikke er understøttet i min 530d idag.
Hvis der er andre der har prøvet denne opgradering så vil jeg meget gerne høre om det.
Bagsædet er iøvrigt identisk med samme funktioner og muligheder som mit nuværende , så dét gider jeg næsten ikke bruge penge på at skifte.
Til gengæld fandt jeg ud af at de panéler som sælgeren havde sendt mig faktisk var fra en LCI udgave og min er en pre-LCI. Dvs. træpanélerne sidder forskellige steder og mine gamle paneler passer ikke over. Samme gør sig gældende for knapperne til el-ruderne som også sidder forskellige steder på en LCI og pre-LCI. Så de er heller ikke bare plug´n play. Ledningerne inde bag panélet skal forlænges fordi elknappen til ruden sidder længere nede på armlænet end det gør på min nuværende hvor el-knappen sidder højere oppe tættere på ruden.
Til gengæld er der integreret rullegardiner i bagpanéler fra M5´eren og det ville jo være super fedt at få over i bilen. Så jeg må enten vælge at undlade at opgradere dørpanelerne bagerest eller også må jeg ud og købe et nyt sæt alulister pyntelister...
Men vigtigst er forsæderne som er det store punkt fordi der skal trækkes ledninger og kodes.
Er der andre der har erfaringer med dette? Er der nogen herinde der har prøvet at opgradere sin E60´er med forsæder fra en E60 M5?
Er der nogen der kan skaffe diagrammer eller andet på M5 sæder hvis det skulle være nødvendigt? SKal det kodes ?
Husk hvis du selv skal ud og skaffe en M5 kabine, at checke dine dørpaneler om trælisterne/alulisterne der sidder i din bil passer over på de nye du køber fra M5´eren!! Dvs. om det er en LCI eller pre-LCI kabine du køber.
OPDATERET: Du kan se monteringen af sæderne her:
www.mobilteknik.dk/forum/24--montering-a...derkabine-i-bmw-530d
Mvh
Peter