Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder?
(1 viser) (1) Gæst
Har du en fejl på din Bmw E6- eller nogle periodiske ting der driller er dette forummet at stille et spørgsmål på eller svare på et spørgsmål hvis du kender svaret. Eller fortæl om dit nye projekt på bilen.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder?

BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder? 14 år, 2 måneder siden #193

• Peter530d
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Jeg har en dejlig 530d (11/2004 - 218 HK) som har de alm. standard sæder hvor man elektrisk kan justere sædet op/ned og ryglæn frem/tilbage - men uden memory.
Hvis man skal rykke sædet frem/tilbage foregår dette på den gammeldags måde med et håndtag man trækker op i og så bruger man kroppen til at rykke sædet.

Der er idag sædevarme i mine standardsæder. Så det er understøttet af bilen allerede.

De alm. sorte lædersæder er såmænd ok, men det er lidt tamt at sidde i og tager man et hurtigt hjørne skal man holde godt fat i rattet for at undgå at ryge ud af sædet fordi der ikke er ret meget hverken sidestøtte eller ben-støtte i standard "sofasæderne".

Så jeg synes at der skulle nogle nye sæder i og fandt en fin M5 kabine

Forsæderne passede lige over på de gamle beslag og el-stikkene passer også helt perfekt, så jeg tænkte, at det er jo super, at det sådan bare er "plug´n play".

MEN..! Det var det så heller ikke! Fordi selvom alt ser ud til at passe helt ned i min BMW hvor de gamle sæder sad og elstikkene også passer, så er der ikke strøm i dem ?!?! Ingen reaktion fra sædet overhovedet..!

Jeg accepterer at der måske vil være ting der ikke vil fungere - f.eks. Memory funktionen fordi dét har jeg ikke idag og det er måske ikke understøttet af min BMW. Men det er ok.

Men jeg skal selvfølgelig kunne justere sædet med alle de el-funktioner der er tilgængelig i sædet. Jeg troede bare at det var et spørgsmål om at give det noget strøm og så ville jeg kunne justere sædet med de el-funktioner det kan - uagtet at memory måske ikke fungere optimalt eller den automatiske memory via nøglen heller ikke fungere fordi disse funktioner ikke er understøttet i min 530d idag.

Hvis der er andre der har prøvet denne opgradering så vil jeg meget gerne høre om det.

Bagsædet er iøvrigt identisk med samme funktioner og muligheder som mit nuværende , så dét gider jeg næsten ikke bruge penge på at skifte.

Til gengæld fandt jeg ud af at de panéler som sælgeren havde sendt mig faktisk var fra en LCI udgave og min er en pre-LCI. Dvs. træpanélerne sidder forskellige steder og mine gamle paneler passer ikke over. Samme gør sig gældende for knapperne til el-ruderne som også sidder forskellige steder på en LCI og pre-LCI. Så de er heller ikke bare plug´n play. Ledningerne inde bag panélet skal forlænges fordi elknappen til ruden sidder længere nede på armlænet end det gør på min nuværende hvor el-knappen sidder højere oppe tættere på ruden.

Til gengæld er der integreret rullegardiner i bagpanéler fra M5´eren og det ville jo være super fedt at få over i bilen. Så jeg må enten vælge at undlade at opgradere dørpanelerne bagerest eller også må jeg ud og købe et nyt sæt alulister pyntelister...

Men vigtigst er forsæderne som er det store punkt fordi der skal trækkes ledninger og kodes.

Er der andre der har erfaringer med dette? Er der nogen herinde der har prøvet at opgradere sin E60´er med forsæder fra en E60 M5?

Er der nogen der kan skaffe diagrammer eller andet på M5 sæder hvis det skulle være nødvendigt? SKal det kodes ?

Husk hvis du selv skal ud og skaffe en M5 kabine, at checke dine dørpaneler om trælisterne/alulisterne der sidder i din bil passer over på de nye du køber fra M5´eren!! Dvs. om det er en LCI eller pre-LCI kabine du køber.

OPDATERET: Du kan se monteringen af sæderne her: www.mobilteknik.dk/forum/24--montering-a...derkabine-i-bmw-530d

Mvh
Peter

M5_kabine2-20111005.jpg
Vedhæftninger:
Sidste redigering: 14 år, 1 måned siden af Peter530d.

Sv: BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder? 14 år, 2 måneder siden #194

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Peter.

Super flot kabine du har fået fat i der, Jeg er ikke sikker på om ikke der skal trækkes nogle ledninger men regner med at en af eksperterne lige kommentere også.

jeg har netop talt med en af dem og han siger følgende.

Du skal have kodet sæderne til din bil og så skal der trækkes nogle ledninger til sæderne blandt andet noget bus og så burde det køre.

Du må lige komme forbi på værkstedet så kan jeg se hvad du skal have gjort og så kan jeg faktisk bedre give dig et seriøst svar.

Du må lige finde ud af om du vil sætte dine dørbeklædninger på ellers kender jeg en der ville blive super glad for at overtage dem.

Super med dit indspark og velkommen til.

Ps. jeg har redigeret lidt i dit billede da der var et firmanavn på og så er der faktisk retigheder på billedet som tilhører firmaet.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder? 14 år, 2 måneder siden #195

• Peter530d
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Hej Kenn,

Helt ok med billdet. Det havde jeg ikke lige set.

Prøver at se om jeg kan svinge forbi hos dig idag torsdag eftermiddag.

Jeg ringer lige inden og checker om du er tilstede inden jeg kører fra arbejdet i Hellerup.

Ses senere..

Mvh
Peter

Sv: BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder? 14 år, 2 måneder siden #196

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Peter.

Hyggeligt at få hilst på dig og høre nærmere om dit spændende projekt med en Bmw M5 kabine i din Bmw. Jeg har nu fået klarhed over hvad det kræver og det er nu ikke en umulig opgave..

Du vender bare tilbage hvis vi skal lave en fast aftale og som sagt låner du bare en bil til at hente M5 kabinen i så den ikke får skrammer eller ridser i læderet.

Vi snakkes ved.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder? 14 år, 2 måneder siden #200

• Peter530d
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Hej Kenn

det er meget fin service at jeg må låne din varevogn til at fragte sæderne i.

Mange tak!

Jeg regner med at få sat gang i dette så hurtigt som muligt i løbet af uge, så jeg slår lige på tråden om et par dage.

Mvh
Peter

Sv: BMW E60 - Opgradering med M5 sportssæder? 14 år, 2 måneder siden #206

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

Ja så skete det igen

Man får købt noget man "tror" er bare lige til at "dumpe" i sin BMW , MEN der er desværre intet i en E60/61 ( eller E7x-E9x-F1x serierene ) der er "bare lige" , absolut ikke i forhold til de "gamle" modeller E38-39-46-53 , der er disse "nye" modeller langt vanskeliger at eftermontere udstyr i .

Dette ikke midst da næsten alt ekstra-udstyr kræver en software mæssig tilpasning til den enkelte bil ( en kodning på bilen )for at kunne komme til at fungere , i disse nye modeller er der op til ikke mindre end 7 elektriske Bus-systemer + 2 optiske , til forskel kan nævnes at når det gik "vildt" til i de gl. modeller ja så var der 2 elektriske .

DERFOR , vil man eftermontere noget i disse nye modeller ( Audio/Video/Navigation/Elsæder etc. ) ja så skal man virkelig sætte sig ind i tingene , dette da rigtig meget også er årgangs bestemt , på E6x serien ændre man ikke færre end ca. 8 gange på bare de elektroniske styremoduler fra induktionen i Juli 2003 indtil ophøret af modellen i 2010 , dette har stor indflydelse på hvilken mdr./årgang man får sit brugte udstyr fra ( navigation/forstærkere/sæder , etc. ) og hvilken mdr./årgang det efterfølgende ønskes monteret i.

Bare i løbet af 2005 er der feks. 3 ændringer ! , den største kommer dog i Marts 2007 hvor der foretages en såkaldt "Facelift" , hvor E6x'er herefter oftes betegnes som LCI modeller ( LCI= Life Cyclus Improvement ) , dette gælder forøvrigt for E9x sereierne fra 2008.

Ifbm. med denne "facelift" ændres også hvilken kodeform der skal bruges til at overføre data'er mellem service-computer og bil , dette er så igen af betydning for at man kan kode de ønskede funktioner , da det så kræver et andet interface for at kunne "snakke" ( og kode ) på modeller efter denne dato.

Moralen i alt dette er , HVIS man ønsker at eftermontere "ting & sager" så brug den tid der skal til for at sætte dig ind i det , ELLER lad en erfaren person med det nødvendige udstyr gøre det for dig , alt andet vil højest sandsynligt ende op i en masse "tåre & tomme lommer" da man meget hurtig ødelægger for en masse penge og det virker til stadighed ikke.

Dette er også en af grundene til at man ved mange BMW værksteder "worldwide" siger til kunderne "kan ikke lade sig gøre" , det er ikke af "ond" vilje , men de har ganske enkelt ikke indsigten der skal til at foretage disse eftermonteringer ( nej BMW München oplære dem ikke med den insigt ! ), ejheller ønsker de at "eksperimentere" på kundebiler , og det kan man egentlig heller ikke fortænke dem i vel ? , dette da det kan blive enddog ernormt dyrt for denne kunde , priser mellem 25-35.000.-kr for eftermontering af en komfortkabine i en E60/61 er ikke uset hos flere BMW værksteder i Danmark.

Håber ikke dette har frataget nogen lysten til eftermontering af lækkert udstyr , husk bare undersøg tingene til bunds eller kontakt nogen kvalificerede personer/værksteder.

Kør forsigtigt derude , Husk du køre BMW , og BMW folk køre ikke med "hovedt" under armen
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.62 sekunder