Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW TCU Udskiftning.
(1 viser) (1) Gæst
Kommende opgaver på mobiltekniks værksted.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW TCU Udskiftning.

BMW TCU Udskiftning. 12 år, 10 måneder siden #1782

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW TCU Udskiftning.

Da flere BMW kunder kører med den første generation af Bluetooth modul, nemlig den TCU 1 med et BMW rør i midten af armlænet. Skal vi have ændret det til den nyere type som kom i de BMW modeller der havde en Snap In adapter i stedet for røret.

Da vi afmonterer en del af de nyere TCU 2 moduler fra kundebiler der får monteret BMW CIC navigation og den helt nye COMBOX har vi efterhånden en del af de TCU 2 moduler på lager.

Kunden har i dag den gamle version TCU 1 i sin BMW i dag og kommer på værkstedet for at få monteret den nyere TCU 2 i stedet for.

Der er en del hardcore kodning i den forbindelse, da vi skal have fjernet SOS knappen, da den ellers vil komme med SOS fejl, hvergang kunden starter sin bil. Fordi.

BMW_TCU_OLD_NEW.1Medium.JPG

Som det ses på billedet er den øverste TCU en version 1 og kikker man til venstre nederst (ved de 2 grønne prikker) kan man se at der sætter man bilens Simkort i som røret kører på. Desværre er det ikke muligt at få et Dual Simkort mere (Betyder man kan ringe fra bilen med samme nummer, som det der sidder i telefonen, man tager med sig når man forlader bilen) så det vil sige at ringer man til en person fra den gamle TCU i bilen er det bilen Simkort nummer som vises på telefonen hos den man ringer op til.

Den nederste er den sidste nye TCU 2 før man gik over til det endnu nyere MULF som du kan se mere om her. www.mobilteknik.dk/forum/10-bmw-teknik-h...w-combox-e--x-serien og COMBOX.

Der er så mange forskellige moduler at det ikke er muligt at beskrive dem, hvorfor det er sådan er der nok ikke noget der kan give svar på. Ingen gang BMW. Men de viste og beskrevet er de mest almindelige BMW Bluetooth moduler.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år, 10 måneder siden af kenn.

Sv: BMW TCU Udskiftning. 12 år, 10 måneder siden #1806

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Så blev kundens BMW rør afmonteret og en nyere type TCU blev monteret og kodet til bilen. Det er lidt en udfordring da der er sat det såkaldte SOS system i bilen. Når modulet er skiftet kommer den med en advarsel fra SOS systemet om at den ikke længere fungerer. Det blev fjernet med noget PSW kodning og så er der ingen fejl.

Jeg mangler at undersøge om ikke det er muligt, uden at skal skille hele bilen ad, om ikke jeg kan afmonteret holderen fra det gamle BMW rør og montere modtageren fra en Snap In adapter. For så kan man blot lægge sin telefon under armlænet, for at lade op. Fuldstændig som med den nyere type af BMW Bluetooth.

Kunden kommer tilbage på værkstedet da han skal have monteret noget andet og lidt mere udstyr i sin BMW. Han var superglad for sin (nye) Bluetooth løsning ringede han og fortalte mig forleden dag. Det er jo altid rart at høre fra folk igen, både når der er noget der ikke lever op til det forventede men selvfølgelig også når det bare fungere.

Sv: BMW TCU Udskiftning. 12 år, 10 måneder siden #1810

• Ruben
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Hej

Havde også en kunde på værksteder i onsdag der ønskede og få sit gamle rør ud af sin BMW E60, og få Bluetooth i så hans iPhone 5 kunne bruges, han ønskede også at kunne streame sin musik fra telefonen, så valget blev et fiscon modul.
SOS skulle også deaktiveres på denne BMW, efter det hele var kodet til bilen virkede det super, alt kunne styres fra idrive skærmen og virkede perfekt.

Hilsen Ruben

Sv: BMW TCU Udskiftning. 12 år, 10 måneder siden #1823

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Ruben

Der er rigtigt mange BMW ejere som har den første generation med det rør imellem forsæderne. Og så er det jo rart at man kan hjælpe folk, uden at man skal af med en formue, den udskiftning jeg har lavet på denne kunde BMW var at skifte det (gamle) rør TCU med et nyere fra en LCI og det virkede også rigtigt godt som du kan læse.

Jeg mangler bare at prøve at sætte den originale Baseplate i og se om det virker med en Snap in adapter så kunden kan få ladet sin telefon op også. Fordelen er så også at der kommer en meget nyere Bluetooth protokol i bilen. Fordi BMW røret kører version Bluetooth 1.0 og vi i dag kører Bluetooth.2.0 og så selvfølgelig at det er et originalt BMW TCU modul.

Super du får lavet nogle rigtige biler ovre på værkstedet BMW var det det nye Fiscon modul med Mp.3 Du monterede? Jeg har nogle testbiler i kalenderen på værkstedet som jeg skal montere det i, så der kommer snart en beskrivelse af hvordan det virker.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.33 sekunder