Tilbageblik på året 2015.
Nu har jeg været selvstændig i 21 år og så er man ifølge gammel lov myndig. Der har været mange aha oplevelser undervejs. En af de ting man hurtigt lærer er, at mange ting ikke er sådan noget bare lige. Eller rettere jo det er bare lige hvis man selv bruger en masse tid og energi på at få tingene til at lykkes. Her tænker jeg på at en af de ting jeg fortryder mest er de gange jeg har sagt ja til, at montere dele som andre har fået at vide bare lige skal sættes i og kodes. Det har krævet mange nattetimer og frustrationer. Så det er ikke en mulighed mere. Det er bedre at sige Nej tak på forkant, end at høre man er en amatør fordi de dele man troede var som der blev sagt, var noget defekt gammel billigt l…
Året 2015 var også året hvor jeg blev kaldt luder hustler og en gut der tog røven på folk. Det skete blot fordi jeg takkede nej til at lave bil for en gut. Jeg kunne bare lave det jeg synes jeg kunne, så kunne han få en anden til at lave det som jeg takkede nej til.
Manglede der dele kunne han bare komme med dem dagen efter. Jeg havde på et tidspunkt lavet BMW for en af hans såkaldte brødre, og da jeg takkede nej til at lave hans BMW, var jeg overstående type person og firma. Det værste er næsten at han bevidst har taget røven på et andet forummedlem herinde. Men det er vel tiden der bevæger sig den vej. Jeg er nu ret sikker på at hans karma en dag, vender tilbage til ham, en dag han mindst venter det. For det er som med alt andet her i livet, man høster som man sår.
Men det er svært at gøre en utilfreds kunde tilfreds, når der ikke er tale om en person der rent faktisk aldrig har været kunde på værkstedet, men nu kun render rundt og taler dårligt om mig og mit firma. Det har været en hård nød at knække men pyt. Som en anden så smukt har skrevet, så husk på at når du peger finger af en anden så er der 4 der peger ind mod dig selv. Så mon ikke det nok skal gå.
Det mest spændende er at vi på værkstedet nu er klar til den nye BMW i3 som er en elektrisk bil. Det er indrømmet en fornøjelse at vide en del mere om viklinger og spoler på en elektrisk bil, end de mekanikere der nemt kan sætte en på plads mekanisk. Jeg har en stor del af min læretid renoveret tonsvis af startere og generatorer. Nye kul og reparation af viklinger. Lejer og drejning af aksler. Sandblæst og malet dæksler. Så nu er man pludselig på hjemmebane. Det var godt nok en periode i mit liv, jeg aldrig troede jeg ville glæde mig til igen. Men ikke nok med det så er alt udstyr til kodning og software opdatering indkøbt og fungerer i dag. Selv muligheden for at lade kundens BMW i3 imens vi har den på værkstedet er også muligt nu.
Det har også været muligt for kunder at få lavet service på deres BMW imens vi havde bilen. Vi havde indkøbt alle originale BMW dele og leverede olie. Vi har en aftale med et værksted som ikke ligger ret langt fra os. De har lift og det værktøj det kræver at lave service på biler. Det fungerer faktisk super godt, selvom de kiggede underligt på mig første gang vi skulle prøve løsningen af. Jeg ville gerne have at de skiftede handsker når de have afmonteret oliefilteret og ikke satte sorte fingere på dæksler og rundt på bilen. I dag tørrer man motorrummet af inden man lukker forklappen. Så det er en løsning der skal bruges mere krudt på at fortælle om. For det virker. Både for os og ikke mindst for kunden som får sendt et billede med olieskift på bilen. Kunden kan være sikker på at der ikke bliver fortalt, at der mangler noget, når kunden henter sin BMW. For det er taget i en løbende dialog, det giver ro og ikke mindst sikkerhed for at tingene nu også er gjort. De er ikke bare gjort. Tingene er også lavet rigtigt.
Der er også kommet godt gang i udskiftning af ruder på BMW. Faktisk er det ikke blot forruder, men også ruder generelt. Det er super godt, for det passer rigtigt godt til arbejdsgangen på værkstedet. Jeg har en tro på at bilen og ruden har godt af at stå i varmen imens rudelimen hærder op. Så kan folk mene hvad de vil, for dette er jeg helt overbevist om er den rigtige måde. De skal ikke skiftes på gader og stræder, men det er der også mange meninger om, men her står bilen og hygger sig i varmen.
Jeg besøgte forleden en autoriseret BMW forhandler og overhørte en samtale imellem en værkfører og en kunde. Hvis denne samtale er standarden for hvad man mener kunder skal forvente i dag, så er servicen ganske enkelt uovertruffen på Mobiltekniks værksted. En gentagelse af oplevelsen bør ikke skrives her, men er taget til efterretning. Værkføren skulle have taget en hjemmedag, kan jeg da afsløre.
Sidst men ikke mindst er jeg også i løbet af året blevet præsenteret for et købstilbud af Mobilteknik A/S, men nu er firmaet mit lille barn og skal ikke sælges foreløbigt. Hvad skulle jeg dog kunne lave der er bedre end det jeg laver i dag. Så det kommer ikke på tale foreløbigt.
Ps.
Omkring service er det såre simpelt at være på forkant. Behandl andre som du selv ønsker at blive behandlet. Synes de din service er for dyr, så tak Nej Tak til opgaven. For de kunder er dem som efterfølgende sidder og siger de har fået en dårlig behandling. Sådan har det altid været, det nye er at nu gør ( kunder) det også selvom de aldrig har været kunder.
Husk.
En fejl er først en fejl anden gang den begås. For efter første gang burde du have lært af fejlen.