Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW F25 X3 original motorvarmer og bakkamera.
(1 viser) (1) Gæst
Sidder du med et problem på din bil? Er der måske andre der har været ud for det samme. Har vi haft en på værkstedet som har samme fejlsymptomer som din bil? Så kik løbende med, for herinde finder du måske løsningen på dine problemer. eller får vished for at det er set før.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW F25 X3 original motorvarmer og bakkamera.

BMW F25 X3 original motorvarmer og bakkamera. 7 år, 8 måneder siden #5809

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW F25 X3 original motorvarmer og bakkamera.

Denne BMW X3 kunde ønskede at få eftermonteret en original motorvarmer samt et originalt bakkamera samtidigt. Det var vigtigt at de dele der er monteret på bilen også passer til bilens stelnummer, da det ellers senere ville kunne give problemer, hvis bilen en dag står på et autoriseret BMW værksted. Derfor er alle dele bestilt på bilens stelnummer. Så det er monteringen af dette du kan se i dette indlæg.


BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.1Large.JPG


Selvom alle dele er bestilt til bilens stelnummer så er der lidt tilpasning der skal laves inden man kan montere det i bilen. BMW har åbenbart lavet disse eftermonteringssæt til flere BMW modeller, så her skal vi have udskiftet nogle stik. For at det passer på denne model.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.2Large.JPG


Så skal vi have monteret ledningsnettet i bilen. Det er som tidligere her på værkstedet ledningsnettet monteres og efterfølgende køres bilen på mekanisk værksted for at få selve motorvarmeren monteret.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.3Large.JPG


For at være sikker på at der ikke sker noget med ledningsnettet til varmeren har vi viklet noget mere tape omkring ledningerne. Her har BMW nemlig sparet lidt på isoleringen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.4Large.JPG


Da bilen efterfølgende skal have eftermonteret bakkamera så trækkes ledningerne bare ind, så kan de eftermonteres senere sammen med ledningsnettet fra kameraet. Ellers skal man skille bilen ad flere gange.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.5Large.JPG


Så er ledningerne lagt klar til at de på det mekaniske værksted blot kan montere stikkene når de har fået monteret varmeren.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.6Large.JPG


Da dette er en VAN så skal vi have afmonteret lidt af bunden så de kan komme til tanken. Der skal de montere et såkaldt dykrør der levere brændstof til pumpen der så igen levere brændstof til motorvarmeren.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.7Large.JPG


Da vi skal have monteret et originalt bakkamera på bilen skal vi have skiftet knappen til at åbne bagklappen med senere. Der sidder nemlig et kamera monteret originalt.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.8Large.JPG


Så er bilen kommet tilbage fra det mekaniske værksted og nu er motorvarmeren monteret. Vi skal så have kodet og opdateret bilen inden vi montere et kamera på bilen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.9Large.JPG


Fuldstændig som hvis motorvarmeren var monteret på BMW fabrikken, bliver de mærkater monteret efterfølgende som der kræves med en motorvarmer i bilen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.10Large.JPG


Her er det at man ikke bør køre med varmeren tændt imens der påfyldes brændstof på bilen. Sikkert for at undgå der kommer noget skidt med op i pumpen til varmeren.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.11Large.JPG


SÃ¥ skal vi have skilt bilen ad indvendig. Vi skal nemlig have monteret ledningsnettet til bakkameraet.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.12Large.JPG


Det er vigtigt at sådan noget som sikringer passer med beskrivelsen i sikringsoversigten på bilen. Så derfor trækker man disse hen på de rigtige placeringer i sikringsboksen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.13Large.JPG


Da bakkameraet sidder i bagklappen så skal vi have skilt den ad også. Den havde været afmonteret før, da der manglede nogle klips. Heldigvis var de lagervare så selvfølgelig blev der monteret nogle nye.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.14Large.JPG


Her afmonteres den gamle trykknap til bagklappen. Og for at kunne få den af er man nød til at afmontere nummerpladen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.15Large.JPG


Så er den nye knap med kameraet monteret. Dette er en smart løsning i stedet for at bruge et af nummerplade lygterne, for her sidder kameraet midt for på bilen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.16Large.JPG


Så skal der trækkes kabler rundt i bagklappen. Her er det en stor fordel at det er bestilt til bilen, for så passer det perfekt.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.17Large.JPG


Når man eftermontere et kamera på en BMW F eller G serie så montere man også et modul der styrer kameraet. Senere kan vi se hvorfor det er en rigtig smart løsning om end det gør det hele lidt dyrere.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.18Large.JPG


Her er det godt at man har prøvet disse eftermonteringen en hel masse gange efterhånden. For her er igen fejl i BMW monteringsanvisninger. Så efter et par timer og kodninger på bilen, så kom vi videre herfra.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.19Large.JPG


Endelig fik vi billede på skærmen. Så her er der nogle markerings linjer der viser vejen ud af porten uden at ramme noget.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.20Large.JPG


Her er det smart at kameraet sidder lige i bagklappen. For disse markeringsstriber er beregnet til at man kan bakke hen til den trailerkrog man skal have sat på bilen. Det er super smart for folk der kører med trailer.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.21Large.JPG


Man kan selvfølgelig også slå alle striber fra der er på kameraet. Her har vi kodet bilen så alle advarsler om at det er førerens ansvar ikke fylder i billedet, for det er man forhåbentlig klar over.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.22Large.JPG


Det er også en super smart detalje at bilens PDC system samtidigt med kameraet vises ude i siden på skærmen. Man kunne godt forstille sig at man var så koncentreret om at ramme krogen at man ikke lod mærke til om man ramte siden på traileren. Så hyler PDC’en og så må man prøve igen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.23Large.JPG


Når en motorvarmer er ny så lugter den de første gange man bruger den. Så får at være sikker på at alt kører som det skal testes det af inden kunden kommer og henter sin bil igen. Så derfor er bilen kørt udenfor her.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.24Large.JPG


Som det ses kører varmeren som den skal og så skal den blot have lov til at køre lidt inden bilen køres ind på værkstedet igen.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.25Large.JPG


Nu er det ikke fordi vi har monteret skærmen i bilen skævt, men blot for at vise at vi har kodet nogle smarte funktioner ind i bilens system.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.26Large.JPG


Kunden have været forbi tidligere og fået kodet et julebillede ind på skærmen, men da julen er overstået så fik han et nyt billede på skærmen som startbillede.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.27Large.JPG


Så er alt kodet på bilen og softwaren er opdateret til sidst nye version. Så er bilen klar til at blive afleveret til kunden igen. Fordelen er at vi testet og har en rapport på at alt virker som det skal på bilen. Så ingen fejl overhovedet.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.28Large.JPG


Som afslutning på det hele blev bilens navigationssystem opdateret med sidste nye kortdata som her er 2018-1 så mangler der heller ikke noget på den front.

BMW_F25_MOTORVARMER_KAMERA.29Large.JPG


SÃ¥ er bilen klar til at blive laveret tilbage til ejeren igen. Nu med originalt motorvarmer og bakkamera

Denne kundes BMW X3 som er lige på grænsen til at kunne få BMW ConnectedDrive til at virke i bilen. Dette er nemlig en af de første der har en CIC controller men NBT system i bilen. Det betyder lidt da det så vil være muligt at styre varmeren på ConnectedDrive i stedet for med en fjernbetjening. Det lykkes til sidst efter at have flyttet simkort fra Tyskland til Danmark. Så her var kunden rigtig heldig.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 8 måneder siden af kenn.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.31 sekunder