-
kenn
-
- IKKE ONLINE
-
Administrator
-
-
-
|
BMW E61 Væske i bilens styremoduler bag i bilen.
Der kom en mail torsdag aften der lyd sådan her.
Kunde.
Hej.
Min bil har fået et akut elektrisk problem. Det startede med mange forskellige fejl som kom og gik hurtigt. Jeg fik det lokale værksted til og sætte en tester på bilen, der var fejl på alle styrebokse, men deres tester kendte ikke mange af fejlene.
Nu er der intet som virker på bilen. Bilen kan starte og køre, men intet andet virker. Vinduer, speedometer, omdrejningstæller, lygter, display. Så jeg tør ikke køre i den.
Jeg har ringet til en autoriseret BMW forhandler med de har først tid om 14 dage. Er det noget i kan hjælpe med?
Mig.
Modtog mailen kl. 2130 og ringede til kunden for at høre hvad der var sket. Vi aftalte at bilen kom på værkstedet i dag fredag. Tester på bilen, og der var ingen styremoduler der svarede. Så var der ikke andet end at kravle rundt i bilen, da dørene heller ikke kunne åbne.
Her kan du se hvad man skal passe rigtigt meget på med at køre rundt med i sin BMW, for det er surt når det som her går galt.

Kunden havde haft noget fælgrens liggende under pladen i bagagerummer, der hvor der normalt ligger et reservehjul.
Som det kan ses er væsken løber ud af beholderen, og nu bliver det spændene at se om det kun er en lille smule som man kan se på billedet.
Fælgrensen er løbet ned og ligger rundt i og omkring bilens styremoduler, og der lugter ganske forfærdeligt af brændt printplade.
Alle moduler er skadet af fælgrens, så det er bare om at få den afmonteret, og så forsøge at rense dem med noget elektronik spray. Det fjerner alt og når det tørrer op fjerner det eventuelle kortslutninger i modulerne.
Bilens MPM modul er brændt af og det er derfor der lugter ganske forfærdeligt af brændt print.
Hele bunden af bilen er smurt ind i fælgrens, og det stinker i den grad også gerne forfærdeligt. Men det ville alt der havde været i nærheden af et modul der brænder printpladen af.
Alle bilens styremoduler fjerne fra den plade de sidder monteret i, og nu er fyldt med den fælgrens der er løbet ud af beholderen.
Et godt stykke op af ledningsnettet er det kortsluttet, så der skal nogle nye stik og udskiftes en del ledninger også.
Tæt på kan man se at der virkelig er tale om en kortslutning. Så forstår man bedre at der var problemer med bilens elektronik.
Det krævede nærmest en hel posefuld af klude og handsker at få fjernet alt den væske, som bunden af bilen er fyldt med.
Så er bunden tørres op og så skal vi have lugt behandlet bilen, for lugter stadigvæk af brændt printplade.
Modulerne er her vasket og tørret igen, og nu venter vi bare på at få et nyt MPM så vi kan teste om der er sket noget med flere moduler. PDC modulet er desværre også brændt af.
Modulet som er brændt af stinker i den grad, så det må udenfor og ligge, inden det bliver smidt ud. Det er heldigt at der ikke er gået ild i noget bag i bilen, for der har været meget varmt. Som det kan se på den smeltede side på modulet.
Alle beklædninger er blevet vasket af og har fået noget lugtfjerner, så skal det bare tørre og lugter det stadigvæk skal det have en tur til.
Så har du en BMW E60 eller BMW E61 så kik efter om du også har fået lagt noget rens eller bilpleje, der kan gå hul på for nu kan du se, hvad der kan risikere at ske.
Når bilen er feljrettet opdatere vi bilens software, så vi er sikker på at alle styremoduler i bilen fungere rigtigt igen.
|