Service & Ydelser
- Fejl
-
- Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
|
Velkommen,
Gæst
|
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
|
EMNE: BMW i3 Udskiftning af forrude.
BMW i3 Udskiftning af forrude. 7 år, 10 måneder siden #5795
|
BMW i3 Udskiftning af forrude.
Man skulle tro vi i øjeblikket var blevet et glas skadecenter for i øjeblikket laver vi næsten et rudeskift om dagen. Vi sørger for at tilpasse det så der er tid til at bilen hvergang kommer ind i varmen, inden den adskilles og får skiftet forrude. Der skal også være tid til at den bagefter får lov til at stå inde på værkstedet imens rude limen for lov til at hærde ordenligt op. Hærdningen stopper ved 5 grader det er derfor vigtigt at man sætter tiden af, så slipper vi nemlig for at der skulle komme en utæt forrude. Her kan du se hvordan vi gør når en BMW i3 skal have skiftet en forrude. Som skrevet skal bilen have lov til at stå nogle timer inde på værkstedet inden man starter. Da der er varmt på værkstedet så går der kun et par timer, så er den klar. På en BMW i3 er der meget plastic der skal adskilles så i dette tilfælde er det ekstremt vigtigt at man gør sådan her inden man starter adskillelsen. Der er ret meget der skal afmonteres på bilen. Heldigvis ligger Andrea på bagsædet og følger med i at det går rigtigt for sig. Det er heldigt at vi er i besiddelse af BMW fabrikkens forskrifter på hvordan man skifter en forrude på de forskellig BMW modeller korrekt. Det betyder også at man ikke står med en knækket klips, for dem der er fare eller er engang klips, dem er der selvfølgelig købt nye hjem af, inden vi starter på et forrudeskift. Man kan mærke på de dele der bliver afmonteret på bilen, at de har godt af at man tager sig tiden til at bilen får lov til at blive rigtig varm inden man starter med at skille bilen ad. Alle klips og beklædninger lader sig nemt og pænt afmontere. Sådan en forrude på en BMW i3 er ikke bare stor den er kæmpe stor. Da jeg i et andet indlæg har beskrevet omkring min eftermontering af Kafas (det kamera der sidder i midten) er jeg ret glad for at jeg ikke forsøgte at tilpasse kamera placeringen i den forrude jeg har sidende på min egen BMW i3. Det ville simpelthen ikke kunne lade sig gøre. For at være sikker på at der ikke er noget der smutter eller man glemmer at afmontere noget, så er det noget der tager et par timer at adskille bilen. Da dagen er sat af til dette forrude projekt, så er det slet ikke noget problem. Det er en fornøjelse at have tiden til at lave det rigtigt. Der er rigtigt mange ting der skal afmonteres på en BMW der skal have udskiftet forrude. Dog er der rigtig meget på en BMW i3, så er glad for at jeg ikke skal stå udenfor med sådan en opgave. Eller at der er sat en bestemt tid af. På alle de biler vi montere nye forruder på, bliver der selvfølgelig ved samme lejlighed monteret originale BMW viskere. Man montere ikke en ny forrude og så montere de gamle viskere igen. Der er ikke noget værre end at have fået udskiftet en for eller bagrude, og når man så skal bruge sine viskere. Så kommer der striber på den nye rude. Så der må nye originale visker på samtidigt med ny forrude Da det er vigtigt at man ikke får skiftet ruder ved en for lav temperatur så lægges den nye forrude klar henne foran brændeovnen. Det er ikke kun godt for den nye forude det er også godt og hyggeligt for rudemanden. Inden man kan montere den nye forrude så skal den affedes, så er man skikker på at der ikke sidder silikone rester. Får man ikke affedet forruden, så risikere man at limen ikke får fat i glasset. Forklappen skulle også afmonteres på bilen. Det er som skrevet tidligere en helt masse dele der skal afmonteres. Nu er ruden så skåret ud uden at man har ramt kanten på ruderammen. Det er ekstremt vigtigt på en bil der har et karrosseri af karbon. Så er den gamle forrude afmonteret på bilen. Så skal man blot have fjernet gammel rudelim og smurt noget aktivator på ruderammen. Det skal også have lov til at tørre inden man montere den nye forrude. Så er den nye forrude monteret på bilen. Den skal så også lige have lov til at sætte sig, inden man begynder at montere kamera og spejl ruden igen. Ved at tage det stille og roligt, så er man sikker på at forruden ikke bliver utæt og ikke mindst så sidder den rigtigt da det er en del af bilens sikkerhed. Vi kunne med sikkerhed se at denne BMW i3 tidligere havde fået udskiftet forrude. Det er blot at kikke på den forrude der er afmonteret på bilen. Hvordan vi kan se det med sikkerhed.? Der er ret meget monteret på forruden. Der er en holder til Kafas kamera og de hvide ringe der sidder omkring trekanten det er varmetråde for at holde dug væk fra kameraet. Den nederste er RLS en regn lys sensor. Vi kunne med sikkerhed se at denne BMW i3 tidligere havde fået udskiftet sin forrude. For på forruden til en BMW i3 der sidder nogle hvide styr i toppen af ruden. De passer i nogle huller der sidder i bilen ved ruderammen. Dem kan man så ikke ramme hvis ikke man afmontere forklappen. Så derfor ved vi det med sikkerhed. At bilen har fået udskiftet forrude tidligere. Som det ses på billedet så sidder der disse hvide tapper i begge sider på den nye forrude. Inden man montere den nye forrude skal man have skiftet den lille støvliste der sikre at der ikke så nemt falder noget ned bar forruden. Sker dette får man det ikke igen, uden at afmontere bilens instrumentbord eller skifte forruden igen. Sådan ser ruderammen ud inden man montere forruden. Den påsmurte primer er tør og så er rammen rundt omkring støvsuget, så er bilen klar til at få den nye forrude monteret. Det kræver en sikker hånd at få rudelimen til at ligge sådan på den nye forrude. Her kan man så også se at de hvide styr, får lov til at blive på ruden. Der er også monteret en ny topliste øverst på ruden. Så har ruden fået lov til at sætte sig, og så skal vi have samlet bilen op igen. Da det er lavet stille og roligt så passer alt 100 % og det gør så at det er en fornøjelse at samle bilen igen. Den nye forrude pudset og der monteres de nye originale BMW viskere. Så er der heller ikke nogle irriterende fedt fingere man skal sidde og kikke på. Så får bilen lov til at stå stille og roligt imens rudelimen hærder op. Vi har selvfølgelig sørger for at der er en fyldt sprinklerbeholder så kunden ved behov kan prøve sine nye viskere. Det er med sikkerhed ikke mange steder at ens BMW får lov til at stå og hærde op i varmen for en brændeovn. Kunden P Watch er her monteret på den nye forrude. Så er der også styr på det. Det Kafas kamera ser ikke ud af ret meget når man ser det sidder der i midten af forruden. Man forstiller sig ihvertfald ikke at der sidder så meget grams omkring dette Kafas. Læg lige mærke til at toplisten sidder fuldstændig snorlige. Da dette er en BMW i3 og derfor er en elektrisk bil, så bliver bilen selvfølgelig opladet imens bilen står inde på værkstedet. Så får kunden en fuldt opladet bil tilbage. For at være sikker på at Kafas kameraet er kaliberet, og der ikke er nogle fejl på bilen i forbindelse med det forrude skift vi netop har gjort. Så køres der en afslutende test og kalibrering på bilen. Nu er ord jo meget taknemlige så når kunden kommer og henter sin bil igen, så ligger der et udskrift på at bilen er fejlfri. Der er i hvert fald ikke nogen fejl på det der har med forruden at gøre. Hvordan forruden er monteret det kan vi billede dokumentere, det har selv du set beviset for her. Det var så et forrudeskift på en BMW i3. Jeg tror godt jeg skrive at der er ikke mange steder man ville være så grundig. Men der er ikke noget bedre end at køre fra et værksted med følelsen af at være blevet forkælet. Det kan denne BMW i3 kunde i hvert fald. Kundebilen kunden havde imens var sørme også på husets regning. Som det kan ses her har vi lavet BMW skift af ruder i en årrække. |
|
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 10 måneder siden af kenn.
|
|
Tid til at oprette siden: 0.35 sekunder
