Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 Pdc fejl og Klimaservice service.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW i3 Pdc fejl og Klimaservice service.

BMW i3 Pdc fejl og Klimaservice service. 7 år, 10 måneder siden #5791

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW i3 Pdc fejl og Klimaservice service.

Nu er nogle af de første BMW i3 begyndt at vise nogle småfejl. I dette tilfælde var det bilens PDC system der viste en fejl. Efter at have kørt en test på bilen kunne vi se at det var den bagerste sensor i bagkofangeren der var defekt. Bilen skulle have lavet et klimaservice ved samme lejlighed. Som kronen på værket skulle vi have kodet lidt sjove funktioner på bilen.


BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.1Large.JPG


Bilen køres ind på værkstedet og står og får lov til at blive gennemvarm. Det er frostvejr udenfor så for at være sikker på at bilens plastik kofanger ikke tager skade skal den lige have lov at stå lidt inde i varmen.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.2Large.JPG


Der lidt teknik i at få sådan en bagkofanger afmonteret så man kan montere den igen uden at der er nogle holdere eller andet der knækker. Mere set i lyset af at det er frostvejr udenfor.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.3Large.JPG


Tror ikke det er mange BMW ér der kommer ind på et værksted og får lov til at stå og hygge sig med ild i brændeovnen. Har fået lavet nogle holdere så det ikke er nødvendig at afmontere hele kofangeren for at skifte en defekt PDC føler.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.4Large.JPG


Vildt at sådan en lille s…. Kan lave så meget ballede. Det er åbenbart en fejl vi kommer til at se meget til da det er fordi metalet på sensoren ganske enkelt begynder at ruste. Så fejler sensoren og så skal den udskiftes.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.5Large.JPG


Det er altid en god ide at tjekke PDC systemet inden man samler bilen igen. Det ville være for ærgerligt at samle bilen igen for at konstatere at der er en PDC sensor mere der skulle skiftes eller den nye var defekt. Systemet virker dog som det skal som det kan ses på bilens Idrive skærm.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.6Large.JPG


Så er det blot at få bagkofangeren samlet igen. Her er det en fordel at bilen har stået indenfor i varmen. For så sætter den sig bare pænt og flot på plads igen. Alt det jord og møj der gemmer sig inde bag kofangeren er fjernet og gulvet fejet for ellers skulle man ligge og rode i en stor bunke jord. Det ville være tåbeligt ikke at rense inde bag når man er der inde alligevel.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.7Large.JPG


Så sidder den nye sensor som den skal, og så må der gerne gå lidt tid inden der er en anden af bilens PDC sensorer der fejler. Håber ikke at dette bliver et stort problem fremadrettet på en BMW i3. For sådan en sensor er ikke noget BMW ligefrem forærer væk.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.8Large.JPG


Så skal vi have kørt et klimaservice på bilen. Da bilens kølemiddel er med til at køle bilens batterier ved opladning er det faktisk ret vigtigt at man ved at der er den rette mængde kølemiddel på bilen klimasystem.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.9Large.JPG


Da bilens klimakompressor er styret af en række ventiler der åbner og lukker for kølemidlet, så skal bilen sætte på et testsystem. Gør man ikke dette så får man ikke lov til at tømme og efterfylde hele klimasystemet. Det er derfor vi har flere maskiner med BMW's originale systemer på værkstedet.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.10Large.JPG


Det er en fordel med flere originale BMW systemer på værksted, for imens der laves et klimaservice på den BMW i3 så kan man kode og montere på en anden BMW imens.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.11Large.JPG


Her kan man se at det var på tide at denne BMW i3 fik lavet et klimaservice. Der er kun aftappet 390 gram kølemiddel og der skal være 750 gram på systemet. Så der er slet ingen tvivl om at bilens klimasystem slet ikke virket, så havde det været sommer havde det ikke været muligt at køle bilens kabine.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.12Large.JPG


Her kan det ses hvad der skal være af kølemiddels gram på bilen, da BMW fabrikken har lavet en beskrivelse i bilen. Så dette er noget man skal have tjekket med jævne mellemrum. Alternativet er langt dyrere for så kræver det udskiftning af dele på bilens klimasystem.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.13Large.JPG


Det tager lidt over en time at lave sådan et klimaservice. Det er fordi at man laver en test for tæthed og så en analyse af bilens kølemiddel. Så er man sikker på at alt er som det skal være. Så derfor er det smart at man kan lave noget andet imens.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.14Large.JPG


Som altid bliver der lavet en label så man kan se hvornår og hvor meget kølemiddel der er blevet efterfyldt på bilen system.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.15Large.JPG


Som altid når vi har en bil på værkstedet så efterfyldes der men sprinklervæske, faktisk bruger vi 60 liter om ugen på denne årstid. Så skal kunden ikke stå udenfor og rode med det, når bilen lige har været på vores værksted.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.16Large.JPG


Da tiden går stærkt er det smart at man efterfølgende får en bon rapport som man kan lægge ind i bilens handskerum. Så kan man altid se hvornår man sidst har fået lavet et klimaservice på bilen. Samtidigt er det en håndfast dokumentation for hvad der er kommet på af kølemiddel på bilen.

BMW_I3_PDC_AIRCON_SERVICE.17Large.JPG


Alt imens bilen har stået på værkstedet er den sat til vores lader. Det betyder at når BMW i3 kunden kører herfra så henter han en fuldt opladet Elbil. Det manglede da bare som tak for tilliden.

Denne BMW i3 kunde var overrasket over at bilens Klimasystem manglede kølemiddel og var overrasket over det ikke blev tjekket da bilen sidst var til almindeligt service. Dette klimaservice hører ikke til et almindeligt service, så husk det er noget man skal bede om at få gjort.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 10 måneder siden af kenn.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.36 sekunder