Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 Eftermontering af Kafas.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: BMW i3 Eftermontering af Kafas.

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 7 år, 8 måneder siden #5810

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu burde jeg efterhånden kende mig selv godt nok til at vide at når man først er begyndt at bestille dele og lave en plan for eftermontering af udstyr i bilen, så er der ligesom sat et eller andet i gang. Så skal det bare også monteres. Så nu er vi næsten i mål.

BMW_i3_KAFAS.11Large.JPG

Der skal også bruges en ny afdækning, jeg har længe overvejet at få et vejkamera i bilen. Selvfølgelig med et kamera der filmer foran og bagpå, så jeg skal have fundet ud af om ikke jeg kan få monteret det stik til det kamera skjult så det sidder på den viste ramme. Skal nemlig ikke have noget grimt synligt.

BMW_i3_KAFAS.12Large.JPG

Jeg er meget i tvivl om jeg kan kode bilen til at få bremse assistent som automatisk bremser hvis man er ved at køre ind i en bil der holder stille. Men nu er kontakten bestilt og udskiftet med den som passer til dette.

BMW_i3_KAFAS.13Large.JPG

Der er altid nogle tricks til at skille bilen ad så man kan samle den igen uden at der er noget der rasler bagefter. Det er også sindssygt vigtigt at man får beskyttet instrumentbordet med klude så man ikke får lavet ridser eller mærker.

BMW_i3_KAFAS.14Large.JPG

Da man ikke kan købe et færdigt ledningsnet så må man lave det selv. Her er det også vigtigt at bruge lidt tid på at få det lavet så ledningerne heller ikke ligge inde bag og rasler. Så masser af tape så er det sikkert at det ikke kan rasle.

BMW_i3_KAFAS.15Large.JPG

Her ses så det famøse rat uden knapper til Kafas. Det skal vi så have skiftet. At få en airbag afmonteret på en BMW i3 er lidt en udfordring. Så en beskrivelse på nettet og den passer i hvert fald ikke på en BMW i3. så her var det godt at have nogle BMW kontakter at trække på.

BMW_i3_KAFAS.16Large.JPG

Startede med at afmontere det gamle rat udenfor og da jeg så havde skiftet det og monteret det nye, så skulle airbagen monteres igen. Jeg ved ikke hvad der gik galt men så satte hornet sig fast og så måtte bilen ind på værkstedet alt imens jeg ikke kunne stoppe hornet. Efter lidt tid kom det til at sidde rigtigt. Her er helt klart en ting BMW har sparet på. Alt er desværre plastik, så det kræver omhu.

BMW_i3_KAFAS.17Large.JPG

Så er det nye rat monteret og så er der kommet knapper på rattet til Kafas. Så bliver det spændende at se om ratstammen er forberedt eller der skal skiftes moduler her også. Det håber jeg ikke bliver nødvendigt.

BMW_i3_KAFAS.18Large.JPG

Så skal der lavet ledningsnet til dette Kafas. Der bruger man de diagrammer der findes fra BMW man normalt bruger til at reparere med. Dog skal man altid få det tjekket da der meget ofte er fejl i de diagrammer. Det ville være surt at brænde for flere tusinde kroner af på grund af en monteringsfejl.

BMW_i3_KAFAS.19Large.JPG

Så er ledningsnettet færdig og skal blot monteres i bilen. Det skal lige vikles inden det monteres, for ellers risikere man at det rasler eller kommer i klemme inde under instrumentbordet. Så nu mangler der snart kun ruden for at det kan kodes i bilen.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 8 måneder siden af kenn.

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 7 år, 8 måneder siden #5811

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu er dette BMW i3 Kafas projekt noget som flere spørger til, så vælger at vise hvad det kræver at montere modul og ledningsnet i bilen.

Det kan så ses her nedenfor.

BMW_i3_KAFAS.20Large.JPG

Nu er vi kommet så langt at vi skal have ledningsnettet og modul monteret i bilen. Vi har, måtte skifte den holder som Kafas modulet skal sidde i. Det er der desværre ikke plads i den plastik ramme der sidder fra fabrikken. Den der sad før havde kun plads til det modul der ses på billedet.

BMW_i3_KAFAS.21Large.JPG

Man vil nok holde sig til at man har forsøgt at gøre bilen så let som mulig, men det har så taget en del af den kvalitet der normalt bruges i en BMW. Her er det en tynd plastik skal der er monteret i en BMW i3. Det er en billig måde at lave det på.

BMW_i3_KAFAS.22Large.JPG

For at være helt sikker på at der ikke er nogen ledninger der kan komme i klemme eller ligger og rasler, skal vi have afmonteret det meste af instrumentbordet. Det er selvfølgelig også vigtigt at man ikke kan se at der er blevet eftermonteret noget

BMW_i3_KAFAS.23Large.JPG

Det er nu ikke ret meget plads der er til at trække ledninger rundt i sådan en BMW i3. Det er derfor det er vigtigt at man kan se hvor og hvordan man trækker ledningerne, for kommer de i klemme i en klimamotor risikere man de brænder motoren eller ganske enkelt kortslutter.

BMW_i3_KAFAS.24Large.JPG

Som nævnt tidligere er alle ledninger isoleret så man ikke kan se at der er eftermonteret noget, udover hvis man ved det. Her er det bilens BDC modul man skal have koblet sig på.

BMW_i3_KAFAS.25Large.JPG

Her er det bilens sikringsboks man skal have monteret ledningen til Kafas. Der skal man så finde den plads der passer til 5AT som er Drivning assisten plus som er betegnelsen for Kafas i en BMW i3.

BMW_i3_KAFAS.26Large.JPG

Så er ledningsnettet og Kafas modulet monteret i bilen. Det eneste der mangler nu er at ruden bliver skiftet, så kameraet kan monteres og så selvfølgelig en kodning. Da bilen har fabriksgaranti er det vigtig at man ikke tester brugte moduler af i bilen. Dette projekt er alligevel i en prisklase hvor et par tusinde ikke gør den store forskel.

Der er bestilt rudefolk til at komme og udskifte forruden. Så mon ikke det kun er et spørsmål om tid så sidder dette Kafas i bilen.

Sidste redigering: 7 år, 7 måneder siden af kenn.

Sv: BMW i3 Eftermontering af Kafas. 7 år, 8 måneder siden #5814

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Lad os se om vi kan komme i mål med eftermontering af Kafas i en BMW i3

BMW_i3_KAFAS.27Large.JPG

Nu sad det hele monteret i bilen og så skulle vi gerne kunne se det på listen over monterede moduler i bilen. Det kunne man så ikke her fordi sikringen ikke er sat i, da der ikke er monteret kamera på Kafas endnu. Så derfor er Kafas modulet markeret med rød.

BMW_i3_KAFAS.28Large.JPG

Bilen er kørt ind på værkstedet og er som altid ved klargøring til et rudeskift, fået lov til at stå og blive rigtig godt gennemvarm. Denne BMW i3 er den 3ede i3 der er inde for at få skiftet forrude.

BMW_i3_KAFAS.29Large.JPG

Uanset hvor forsigtigt man er så er det stort set umuligt ikke at komme til at knække en klips, når man begynder at skille bilen ad. Heldigvis var de klips bestilt hjem inden vi startede på at udskifte forruden på den første BMW i3. Så de klips er der 100 stk. af på lager.

BMW_i3_KAFAS.30Large.JPG

Som altid er bilen sat til ladning, så når man er færdig med ruden så kan man arbejde med bilens software uden at risikere at bilen er tom for strøm. Det er så også en god vane at man aflevere en bil tilbage der er fuldt opladet. Det kan jeg nu også godt lide at få med min egen BMW i3.

BMW_i3_KAFAS.31Large.JPG

Som altid når der skiftes forrude skal der også monteres nye viskere. Det også selvom den forrude der sidder i bilen ikke fejler noget. Selvfølgelig er det originale viskere.

BMW_i3_KAFAS.32Large.JPG

Så er bilen snart klar til at få skåret den gamle forrude ud. Imens vi venter på at der kommer rudefolk. Så koder vi nogle nye FA koder ind i bilen.

BMW_i3_KAFAS.33Large.JPG

Under den menu der hedder lys mangler der et ekstra menu punkt så man kan vælge at have baglys på bilen hele tiden. Så er man fri for at køre uden baglys i svag mørke ude på gader og stræder.

BMW_i3_KAFAS.34Large.JPG

Vi skal også se om ikke vi ved kodning kan få systemet der automatisk bremser bilen hvis der kommer noget i vejen. Det kunne være en person eller en anden bil. Så en rigtig smart detalje at have på bilen.

BMW_i3_KAFAS.35Large.JPG

Bilen er her kodet og desværre kan man ikke aktivere systemet. Så der må være noget mere der skal kodes eller monteres, for at få det til at virke.

BMW_i3_KAFAS.36Large.JPG

Efterhånden som ventetiden går på rudefolkene så får jeg forberedt det der skal trækkes rundt i bilen. Den nye afdækning bag spejlet er også lagt ind i bilen. Så nu er vi klar til at komme i gang indvendigt.

BMW_i3_KAFAS.37Large.JPG

Udvendigt bliver der også afmonteret viskere og torpedoplade, så det er ren forkælelse til rudefolkene. Aftalen er lavet senere på dagen, for at have tid til at kode på bilen.

BMW_i3_KAFAS.38Large.JPG

Så står bilen bare og venter på at rudefolkene kommer og begynder at skære den gamle forrude ud af bilen. Så imens man venter er der tid til at lure lidt på måden bilen er samlet på udvendigt.

BMW_i3_KAFAS.39Large.JPG

Jeg havde tænkt mig at prøve og montere Kafas kameraet på den forrude der sidder i bilen, det kan ganske enkelt ikke lade sg gøre, ikke engang løst. For ruden er ganske enkelt for mørk oppe i toppen.

BMW_i3_KAFAS.40Large.JPG

Her er så endnu en ting vi gør på hver evig eneste bil der kommer på værkstedet for at få udskiftet forrude. Nemlig at smøre viskeraksler og stænger, når man nu har muligheden. Så det er selvfølgelig også gjort på min egen BMW i3.

BMW_i3_KAFAS.41Large.JPG

Her ses den nye forrude med plads til Kafas kameraet, de tråde man kan se rundt om den trekant kameraet skal sidde i er varmetråde for at holde dug eller fugt væk fra linsen på kameraet.

BMW_i3_KAFAS.42Large.JPG

Så er der trukket de ledninger der skal forbinde Kafas kameraet på forruden. Da der havde været andre BMW i3er med dette Kafas system så var der blevet målt så man kunne være sikker på at længden var rigtigt. Så slipper man for at de enten var alt for lange eller for korte.

BMW_i3_KAFAS.43Large.JPG

Jeg har brugt ret meget tid på at sikre at de ledninger er pakket godt ing og viklet i tape så de ikke efterfølgende ligger og rasler. Det ville man blive godt og grundig træt af. Så derfor er den tid vigtig.

BMW_i3_KAFAS.44Large.JPG

Så er Kafas kameraet monteret i den nye forrude, det er en vild holder der er lavet til at holde det på plads på forruden. For at virke skal det sidde fuldstændig lige, så det var derfor jeg ikke prøvede det på den gamle forrude som intet fejlede.

BMW_i3_KAFAS.45Large.JPG

Så er kanten på bilen hvor den nye forrude skal monteres, blevet primet så man er sikker på at den rudelim der skal holde den nye forrude også binder på bilen. Dette skal gøres støvfrit, så det er derfor det er en god ide at får sin forrude udskiftet på et værksted i stedet for på gader og stræder.

BMW_i3_KAFAS.46Large.JPG

Så sidder den nye forrude på bilen. Og Kafas kameraet sidder lige i midten og kikker ud. Så er det spændende at se om det så også virker.

BMW_i3_KAFAS.47Large.JPG

Der lægges ny software i bilen og så bliver alle styremoduler opdateret og kodet til at der nu er monteret Kafas system i bilen.

BMW_i3_KAFAS.48Large.JPG

Efter der er kodet og kommet nyt software på bilen, så er der kommet en menu der hedder frontkollisionsadvarsel. Der kan man så bestemme hvor tideligt eller hurtigt bilen skal reagere på noget foran bilen.

BMW_i3_KAFAS.49Large.JPG

Det ser nu meget smart ud, så er spændt på at komme til at prøve det, på gader og stræder.

BMW_i3_KAFAS.50Large.JPG

Der er også kommet et menupunkt. Der hedder Kørelys så nu er der altid baglygter tændt på bilen. Om dagen er det de forreste bøjler i forlygterne der tænder og når mørket så falder på, så tænder bilens nærlys automatisk.

BMW_i3_KAFAS.51Large.JPG

Da dette er det første Kafas system der bliver monteret, blev det opdaget at der manglede nogle Can Bus signaler på systemet, så der måtte trækkes nogle flere ledninger i bilen.

BMW_i3_KAFAS.52Large.JPG

De ledninger skulle trækkes hen under bagsædet, så fik man også muligheden for at støvsuge nede under bagsædet. Der havde jeg faktisk aldrig været nede før. Det var endnu en fejl i BMW lednings diagrammer.

BMW_i3_KAFAS.53Large.JPG

Nu ville jeg så gerne skrive at det bare virkede efter at bilen var blevet kodet og opdateret. MEN man kan ikke fra BMW’s side eftermontere sikkerhedssystemer som Kafas, og for at få det til at virke skal man bruge nogle oplåsningskoder. De såkaldte FSC koder.

Da det ikke er nogen koder som BMW i Danmark har adgang til så skulle man til at bruge sit netværk rundt i verden. Der blev købt 3 koder og inden da havde jeg fået en kode der aktivere aflæsning at skilte en såkaldt Road sign Code. FSC koderne er originale men ikke mulige at købe noget sted i Danmark, og slet ikke til en BMW i3.

Det tog nogle dage at skaffe de koder, og indrømmet der var sved på panden, for skulle hele dette Kafas projekt strande, nu på grund af nogle FSC koder som ikke kunne bestilles i Danmark.

BMW_i3_KAFAS.54Large.JPG

Der gik en lille uge så var der kommet nogle FSC koder så jeg kunne lægge dem ind i bilen, og det er så sket på de efterfølgende billeder.

BMW_i3_KAFAS.55Large.JPG

Her er det frontkollisionsadvarsel systemet der er slået fra. Det har det så været siden det blev monteret. Forsøgte man at koble det til, kom der en fejl med teksten. Det er ikke muligt at benytte frontkollisionsadvarsel systemet i bilen.

BMW_i3_KAFAS.56Large.JPG

Det sker så ikke mere efter at der er kommet FSC koder ind i bilens system. Så skriver systemet frontkollisionsadvarsel systemet er til.

BMW_i3_KAFAS.57Large.JPG

Den knap som også er blevet eftermonteret er der også kommet lys i den runde ring, så det fortæller at systemet er aktivt i bilen.

BMW_i3_KAFAS.58Large.JPG

Læsning af hastighedskilte var faktisk grunden til at jeg gik igang med dette Kafas projekt, det er kommet på den lille skærm så nu er det spændende at se om det også virker. Bilen er kørt udenfor værkstedet på dette billede.

BMW_i3_KAFAS.59Large.JPG

Der gik ikke ret mange meter på vejen før der kom den tilladte hastighed op på skærmen. Så denne funktion virke også.

BMW_i3_KAFAS.60Large.JPG

Så manglede der kun at blive afprøvet om den automatiske fartpilot ACC virkede. Den kunne se en bil foran og nu kunne man også aktivere afstanden til den forankørende.

BMW_i3_KAFAS.61Large.JPG

Så skulle det prøves om bilen selv kunne bremse. Det kunne den og når man så sætter i gang skal man bare røre speederen så er vi kørende igen. Det var en succes oplevelse, dette eftermontering af Kafas system.

Dette projekt er monteret i min egen BMW i3 så fra at være et test projekt er det gået hen og blevet en løsning vi nu kan tilbyde som eftermontering på værkstedet. Dog skal man være klar over at det ikke er en helt billig løsning. Det fortæller dette indlæg det ikke er med alt tydelighed.

Det er Kafas løsningen så heller ikke at vælge som en option fra BMW fabrikken. Driving Assistant Plus 5AT heller.
Sidste redigering: 7 år, 3 måneder siden af kenn.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.52 sekunder