Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 Klimaservice
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW i3 Klimaservice

BMW i3 Klimaservice 7 år, 11 måneder siden #5771

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW i3 KLIMASERVICE.

Som det kan ses på dette link er vi også begyndt at tilbyde klimaservice med R1234yf på BMW i3. Det er en meget vigtig ting at have styr på med sin BMW i3, da klimaanlægget (kølemidlet) er med til at køle bilens batteripakke ved opladning.

Så er du så heldig også at køre i en BMW i3 ja faktisk bare i en bil med klimaanlæg eller aircondition. Så er der også lidt gode råd for dig at hente her i denne tråd. Det betyder ikke noget om det er en BEV (Ren El) eller en Rex du har, det gælder for begge typer BMW I3


BMW_i3_KLIMASERVICE.1Large.JPG


Det der som regel bliver utæt på et klimasystemer er bilens kondenser. Den sidder som den yderste køler helt foran bilen. Det gør den for at køle klimavæsken ned når det er sommer og varmt. Det betyder så også at den er udsat for sten fra vejen og andet smuds. Så det er altid en god ide at starte med at tjekke den for at se om den er utæt. Det er ikke altid det kan ses med det blotte øje, så skal der en test til.

BMW_i3_KLIMASERVICE.2Large.JPG


Da det er en test og en efterfyldning af denne BMW i3så skal vi have nogle data på bilen. Her er det hvor langt bilen har kørt.

BMW_i3_KLIMASERVICE.3Large.JPG


Da vi som en del af pakken oplader de BMW i3 vi har på værkstedet, skal vi have afmonteret den vi selv har. Forsøgte vi at lade 2 BMW i3er på en gang ville vi lægge kvarteret ned med manglende strøm. Det er selvfølgelig fordi vi kører med 32 Amp. På vores ladere.

BMW_i3_KLIMASERVICE.4Large.JPG


Her er den BMW i3 som vi skal have lavet klimaservice på kørt ind på værkstedet og er sat til ladning. Så er vi sikre på at der ikke mangler strøm på bilen undervejs. Der er brugt nogle service tricks undervejs, for ellers ville det give problemer med køling af batteriet på bilen.

BMW_i3_KLIMASERVICE.5Large.JPG


Slanger skyllet og så skal vi have målt det tryk der er på bilens klimaanlæg. Da det er den nye type kølemiddel R 1234yf så er det en langt mere omstændighed omgang end med den ældre type kølmiddel 134A.

BMW_i3_KLIMASERVICE.6Large.JPG


Bilen sat på tester så der kan åbnes op for de ventiler der køler bilens batteripakke. Her skal man holde tungen lige i munden. Da vi lader på bilen samtidigt.

BMW_i3_KLIMASERVICE.7Large.JPG


Der trykprøves., for os der oplevede at der kom en digital tidsalder hvor de gamle gode VU metere forsvandt og der kom Disco lys på alt elektronik, ja så er det en fornøjelse at se disse gode gamle VU metere, tilbage igen.

BMW_i3_KLIMASERVICE.8Large.JPG


Så er vi i gang med at få kørt det hele i stilling til klimaservicet. Så skal vi bare have tjekket igen og igen. Det er ikke bare ærgerligt hvis der smutter noget, det er også rasende dyrt.

BMW_i3_KLIMASERVICE.9Large.JPG


Inden man rigtigt starter så kører maskinen en test af det kølemiddel der er på bilen. Hvis det er forurenet eller er forkert, så stopper processen her og så er det ikke et klimaservice der skal til, men en reparation af bilens klimaanlæg.

BMW_i3_KLIMASERVICE.10Large.JPG


Vi har vores Icom sat til bilens OBD stik under hele klimaservicet. Det kræver nemlig at der er overvågning på bilen imens klimasystemet tømmes og fyldes.

BMW_i3_KLIMASERVICE.11Large.JPG


Da vores nye maskine er med ECO som betyder Low Emission, som igen betyder at man kan genbruge op til 99 % af den aftappede mængde kølemiddel. Så starter det system op også. Det er super miljøvenligt.

BMW_i3_KLIMASERVICE.12Large.JPG


Inden der påfyldes væske på bilen laver systemet en prøvepåfyldning. Så er man så sikker som man kan være på at systemet er tæt og holder kølemidlet inde i systemet.

BMW_i3_KLIMASERVICE.13Large.JPG


Sådan en prøvetest tager omkring 9 minutter, og man kan følge tætheden på de smarte VU metere også.

BMW_i3_KLIMASERVICE.14Large.JPG


Da dette er en meget hyggelig opgave så er det også super hyggeligt at der er ild i brændeovnen og der ikke mangler træ. Da vi skal have testet klimaanlægget gør det ikke noget der er varmt på værkstedet.

BMW_i3_KLIMASERVICE.15Large.JPG


Så er der lavet et klimaservice på denne BMW i3. Da det er vigtigt at man kan dokumentere hvad og hvordan, så skal vi bare have kørt en kvittering ud til kunden. For så er der ikke noget at være i tvivl om. Det står sort på hvidt på kvitteringen.

BMW_i3_KLIMASERVICE.16Large.JPG


Man skulle sælge printerpapir. Der køres en kvittering ud til kunden og så beholder vi en også. Skulle kunden så miste sin kvittering så har vi altid en kopi liggende.

BMW_i3_KLIMASERVICE.17Large.JPG


Den er super flot den nye klimamaskine. Det er også derfor vi har fået monteret Sporing i maskinen. Så skulle der være en der blev fristet. Så ville det ikke ende så godt for dem. Her er slangerne sat på skyllesystemet igen. Så nu tømmes slangerne for kølemiddel. Derefter skylles de og så er det klar til næste bil der skal have lavet klimaservice med R 1234yf.

BMW_i3_KLIMASERVICE.18Large.JPG


Jeg er modstander at man klister alt muligt grimt rundt i motorrummet, så mærket der fortæller den har fået lavet klimaservice gemmes under rummet der monteres ovenfor.

BMW_i3_KLIMASERVICE.19Large.JPG


Så kan man ikke se noget mærke, og skal man tjekke klimasystemet senere så kan man se hvornår det er gjort og hvor meget olie og kølemiddel der er kommet på bilens klimanlæg. De biler der kommer på værkstedet får fyldt sprinklervæske på uden beregning, men denne her var fuld, så fyldte kunden egen flaske op halvt, så mangler han heller ikke sprinklervæske.

BMW_i3_KLIMASERVICE.20Large.JPG


Her kan vi så se på kvitteringen at bilens klimaanlæg slet ikke har kørt, der er aftappet 100 gram kølemiddel og der skal være 750 gram på bilen. Der er så tilført 6 gram ny olie. Man kan ikke garantere at systemet er tæt men her lugter det lidt af at man ikke har sørget for at klimasystemet altid er tændt.

BMW_i3_KLIMASERVICE.21Large.JPG


Bilen blev også parameter kodet, så nu starter bile altid op i ECO pro, den fik også tilført nogle andre smarte funktioner. Vi skal så have køre en test på klimaanlægget, så vi sætter temperaturen til 16. grader.

BMW_i3_KLIMASERVICE.22Large.JPG


16. grader og max ac så kan man mærke at bilen køles ned. Derfor er det smart at der er varmt på værkstedet. For havde det været for koldt havde klimaanlægget ikke startet på at køle max. Så bruge denne funktion med max køling løbende året rundt. Forklaring kommer senere.

BMW_i3_KLIMASERVICE.23Large.JPG


Et godt råd.

Man læser ofte at det er dyrt at køre med bilens klimasystem så er det ligegyldig om det er en Benzin eller Diesel eller som det er vist her en Elbil. Her tænker jeg brændstofmæssigt. Det henleder så desværre nogle til at slå klimasystemet fra i bilen. Det gør så at de gummipakninger der holder systemet tæt ganske enkelt tørrer ud. Når de gummipakninger tørrer ud slipper kølemidlet ud af systemet. Er man uheldig bliver klima kompressoren også beskadiget Og så risikere man at skulle bruge en mindre formue på reparationer af klimaanlægget. De reparationer er langt dyrere end det brændstof besparelse der er ved at slukke klimaanlægget i bilen.

Så sørg for at dit klimaanlæg i bilen altid er slået til, så skal kan du kun regulere temperaturen på bilens knapper.

Så burde det kun være de løbende klimaservice der skulle kunne blive behov for. Du har i hvert fald gjort hvad du kunne.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 11 måneder siden af kenn.

Sv: BMW i3 Klimaservice 7 år, 11 måneder siden #5772

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Nu fik jeg testet min egen BMW i3 på en EON Hurtiglader. Jeg var overbevist om at man måtte have skruet ned for lade styrken på hurtig laderen. For min BMW i3 kunne godt være 45 minutter om at få ladet op til 85 % på batteriet. Så her i dag ville jeg så teste om det var blevet hurtigere efter et klimaservice. Selvfølgelig fordi, at når man hurtiglader så køles batterierne af ved hjælp at bilens klimaanlæg. På 35 minutter havde jeg fået 96% på batterierne. Så det er ikke bare blevet hurtigere det er blevet meget hurtigere.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1788.jpg


Det er lige før vi burde få sat flere lynladere op på parkeringspladsen foran værkstedet. Men indtil da bliver bilerne ladet op på værkstedet til 100 % eller i hvert fald 99%
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 11 måneder siden af kenn.

Sv: BMW i3 Klimaservice 7 år, 11 måneder siden #5778

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
R1234yf Klimaservice på nyere airconditionanlæg.

Det er vildt at tænke på at vi lige før nytår købte dette R1234yf klimasystem til efterfyldning af de nyere biler der bruger denne gastype R1234yf i bilens airconditionanlæg i stedet for R134a. Vi kører nu på den anden flaske så der er åbenbart mange der ikke tænker så meget over at bilens klimaanlæg med jævne mellemrum skal efterfyldes. Det er lidt underligt at dette klimaservice ikke er en del af et normalt serviceeftersyn på bilen.

For når klimasystemet at mangle så meget kølemiddel så det lukker ned, så risikere man at skulle begynde at udskifte dele på systemet. Så begynder det først at stikke af prismæssigt.

R1234yf_KLIMASERVICE.Large.JPG


Har du også en bil med aircondition eller klimaanlæg? Så sørg for at når du besøger et værksted der tilbyder dette klimaservice, at du får en kvittering fra maskinen der fortæller hvor meget kølemiddel der er aftappet og hvor meget der er kommet på bilens klimasystem. Der er desværre mange værksteder der for at være billigst, kommer mindre kølemiddel på end fabrikken foreskriver.

Det er nemlig med dette her klimaservice som med alt andet, virker det til at være for billigt. Så er der nemlig sparet et sted.



En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 1.53 sekunder