Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 Vinterdæk med TPMS system.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW i3 Vinterdæk med TPMS system.

BMW i3 Vinterdæk med TPMS system. 8 år, 1 måned siden #5692

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator

BMW i3 Vinterdæk med TPMS system.

Så er det blevet tid igen til at skifte sine sommerdæk til vinterdæk. Siden 2014 har det været et krav at alle biler der er leveret efter denne dato skal have det system der hedder TPMS siddende i alle 4 hjul. TPMS systemet er et system der ved at have en tryksensor monteret i hvert hjul måler dæktrykket i hvert enkelt hjul, Hvis der sker et tab af luft på over 20 pct. eller ved et tryk under 1,5 Bar, skal det registreres som en dæktrykfejl inden for max. 10 minutter.

Tidligere var det bilens ABS systemer der målte ændring i trykket ved at måle på dækkets omdrejninger under kørsel.Det var ikke nær så stabilt og effektiv som det nye TPMS system. Kommer man for eksempel ud til bilen, og der er kørt en skrue i dækket, så vil TPMS systemet komme med en advarsel om manglende dæktryk og på hvilket dæk der mangler tryk, dette sker så straks der kommer tænding på bilen. Tidligere skulle hjulene dreje rundt inden der blev målt på omdrejninger, og der skulle man også selv finde ud af hvilket dæk der manglede dæktryk.

Her kan du se hvordan man skifter til vinterhjul og nulstiller TPMS systemet på en BMW i3 med TPMS (Tyre Pressure Monitering System) system.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.1Large.JPG

Jeg har for langt tid siden besluttet mig for at selv stå for skift af sommer og vinterdæk. Så det er frem med donkraften, for skal man selv kræver det noget ordenligt grej.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.2Large.JPG

Uanset om man skifter fra sommerdæk til vinterdæk eller omvendte så er det ekstremt vigtigt at man ALTID spænder sine hjul med en moment nøgle. Det er ikke bare irriterende men også dumt at stå på gader og stræder med et punkteret hjul som man ganske enkelt ikke kan få at bilen, fordi hjulboltene er voldspændt.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.3Large.JPG

Da vi efterhånden har været ude for det meste så har vi på værkstedet alle toppe til originale BMW låsebolte. Det sker sommetider vi modtager en bil der skal have lavet service og så har man glemt at lægge låsetoppen i bilen. Så i stedet for at vente på at kunden kommer igen, så har vi alle låsetoppe i pengeskabet.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.4Large.JPG

Så er der kommet vinterdæk på bilen igen. Boltene monteres løst og så skal der efterspændes med momentnøgle.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.5Large.JPG

Uanset hvilken BMW model man har skal hjulbolte altid spændes med 120 Nm. (Newtonmeter) Det svarer til 12 kg. Så kan man altid på sine hjulbolte af igen og ødelægger heller ikke fælgene.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.6Large.JPG

Som det kan ses har vi en elektrisk slagnøgle på værkstedet når vi skal afmontere dæk. Den gør det ikke bare meget nemmere, den er ganske enkelt uundværlig. Man skal som skrevet bare passe på for den er så kraftig at den kan knække en hjulbolt, hvis man ikke tænker sig om og efterspænder med momentnøglen.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.7Large.JPG

Det er et helt andet look sådan en BMW i3 får når der kommer vinterdæk på bilen. Dem som sidder på bilen her er de originale som BMW kan levere til BMW i3 mod merpris selvfølgelig.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.8Large.JPG

Så skal vi have nulstillet vores TPMS system på bilen. Så her vælger vi Bilinformation på vores iDrive skærm

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.9Large.JPG

Så vælger man Bilstatus og trykker på den menulinje.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.10Large.JPG

Så kommer man til denne undermenu hvor man har muligheden for at resette dæktryksmåling. Som der står på skærmen så skal bilen ud at køre for at lære det tryk der er i hjulene. Så nu trykker man på menuen Reset.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.11Large.JPG

Så følger man bare anvisningen om at kontrollere dæktrykket og når det er gjort, og man holder stille så trykker man udfør reset.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.12Large.JPG

Så viser skærmen bilen med alle 4 hjul, der er kun streger ved hvert hjul indtil man starter og fuldfører TPMS reset

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.13Large.JPG

På den lille kombi skærm der er foran føreren, der skriver den RDC reset udføres. Fuldstændig som det ses på billedet

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.14Large.JPG

Når man så begynder at køre så kan man se hvor mange procent ud af 100 den har nået på nulstillingen af TPMS systemet.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.15Large.JPG

Man skal køre et par kilometer eller 5 før den er nået helt i mål. Her er der kørt et par kilometrer.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.16Large.JPG

Når man så er nød til at holde for rødt lys eller stopper op så kommer den frem med at dæktryksmåling udføres under kørsel.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.17Large.JPG

Når TPMS systemet har nået 50 procent eller derover så kommer der grønne ringe rundt om hver hjul. Det fortæller at bilen læser hver TPMS føler. Mangler der en føler i et af hjulene så ville det være gråt stadigvæk.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.18Large.JPG

Når man så har fået nulstillet TPMS systemet så kommer der bar og her har jeg kodet dæk temperatur på systemet. Det kommer ikke frem uden bilen er kodet til det.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.19Large.JPG

Så har bilen kørt en test og nulstilling af TPMS systemet. Så nu er der overvågning på hvert hjul igen. Når man så skifter til sommerhjul eller dæk igen, så skal man køre denne TPMS nulstilling igen.

BMW_I3_VINTERDK_MED_TPMS.20Large.JPG

Det er utrolig så smalle vinterdæk der sidder på en BMW i3. Men til gengæld er det en behagelig fornøjelse at få monteret vinterdæk på bilen igen. Alt bliver blødere og kørslen er bare mere afslappende. Dette er i hvert fald min personlige (morfar) mening.

Nu kan sneen bare komme an, for nu er bilen klar til at komme frem på vejen.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 1 måned siden af kenn.

Sv: BMW i3 Vinterdæk med TPMS system. 8 år, 1 måned siden #5695

• FlemmingS
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
Hvad med dæk tryk?, jeg mener at huske der stod 2.4 foran og 2.8 bagpå i døren.

Kan se du har pumpet lavere ? Eller er det TPMS systemet der ikke måler rigtigt ?

Mine endte på 2.0 og 2.4 på trods af at jeg pumpede til. 2.4 og 2.8, men nu var det heller ikke en præsis luftryksmåler

Sv: BMW i3 Vinterdæk med TPMS system. 8 år, 1 måned siden #5696

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Flemming.

Jeg skal lige have efterfyldt og tjekket trykket, Det havde jeg ikke fået gjort da billederne blev taget. Jeg tror ikke disse TPMS følere måler helt rigtigt. Men bare de måler hvis trykket falder.

Jeg får lige efterfyldt luft på, så kan vi se om vores målinger er ens.

Sv: BMW i3 Vinterdæk med TPMS system. 8 år, 1 måned siden #5700

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Så at mine vinterhjul også lå på 2,0/2,4, så kiggede lige efter i manualen. De 2,4/2,8 er tæt på at være lige i øjet

Dktryki3.jpeg
i3 REx 2014
Sidste redigering: 8 år, 1 måned siden af kenn.

Sv: BMW i3 Vinterdæk med TPMS system. 8 år, 1 måned siden #5701

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
DKTRYK_BMW_i3.1.jpg

Nu fik jeg efterfyldt luft på mine vinterdæk. Brugte den fine dæktrykstabel der ligger i tråden. Fyldte bagdækkene med 2.8 Bar og fordækkene med 2.4 bar. Det bliver så til 2.2 Bar foran og 2.7 Bar bagpå på Idrive skærmen inde i bilen.

SÃ¥ det virker som om at TPMS sensorerne er meget godt med. Den lille forskel der er, er fuldt ud acceptabel.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.36 sekunder