I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
Vi har netop haft den første BMW i3 Rex på værkstedet hvor BMW ejeren havde købt et OBD stik og en såkaldt Apps så man selv skulle kunne kode forskellige funktioner på bilen. Nu er en BMW i3 en højvolts bil så der skal man passe et meget på med hvad
Det første der skal ske er at højvolten skal slås fra på bilen. Derefter skal alle de parametre der er pillet ved sættes tilbage til standard. Vi var heldige her at det stadigvæk var muligt.
Så skal hele bilen software opdateres med ny software og så kan man komme til at kode bilen rigtig igen. Man skal have den største respekt for et højvolt system på en BMW i3 det er 360 Volt og en belastning på 400 Amp. Det er nok til at riste hvad som helst.
Sidst men ikke mindst så er alle de moduler der sidder i en BMW i3 langt dyrere end på almindelige BMW biler. Det billigste koster vel fra små 20.000 kr.
Bare så det ikke kan misforstået så er dette ikke en gør det selv vejledning, så fjerner man højvolten på en BMW i3 så kræver det tekniks udstyr at koble den til igen på bilen. Ellers risekere man at brænde motorens LME af
Så held og lykke med projektet til hjemme kodere, hvis og når det går galt så vil vi gerne hjælpe. Vi kan dog ikke love eller garantere at det ikke kræver at der skal skiftes moduler også.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV