Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Er Elbiler kun for nørder.?
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1

EMNE: Er Elbiler kun for nørder.?

Er Elbiler kun for nørder.? 8 år, 2 måneder siden #5659

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Er Elbiler kun for nørder.?

Nu har jeg efterhånden talt med nogle stykker omkring det at have valgt at køre i en Elbil. Der går ikke ret længe så kan man fornemme at de kommer til at tro det kun er en bil for nørder. Bevares, jeg er da ret begejstret for min BMW i3 men det er så også fordi den passer til mit kørselsbehov. Kører man ikke længere end 45 km. Frem og tilbage fra sit arbejde (uden lademulighed) ja så er en Elbil et rigtig valg. De er måske lidt dyrere i indkøb (fra nye) men der kommer løbende nogle brugte til salg enten fordi folk mister interessen eller ganske enkelt får et ændret kørselsbehov.

Man behøver faktisk ikke at betragte folk der kører i en Elbil som nørder. Der er ikke ret meget forskel i dag på at køre i en bil der bruger brændstof og så en bil der kører på El. I stedet for at tanke sin bil sætter man den til ladning enten hjemme eller på en af de efterhånden mange parkerings steder man kan lade i dag. Så kan man forene sig med at sætte sin Elbil til ladning når man kommer hjem, samt fjerner stikket igen inden man skal ud og køre igen. Ja så er der faktisk ikke så meget nørderi i at køre i en Elbil.

Skal man på en længere tur skal man måske lige holde ind og lade et sted i 20 / 25 minutter så har man fået ladet omkring 80/100 km. På bilen igen. Det sker så kun på de ture som ikke er normalt for os. Så til hverdag er det slet ikke noget vi tænker på. Vi lader når der er ved at være behov for at bilen trænger til det. Står vi så og skal ud at køre en længere tur med et batteri på bilen der ikke er ladet ret meget, ja så kører vi bare forbi en hurtiglader og oplader bilen.

Jeg tror at det der kan være med til at give Elbils ejere et ry som Nørder er at det er super spændene at se hvor langt man kan få bilen til at køre på en opladning, og ikke mindst det fremskridt der i den grad er sket med Elbiler. Det er jo kun lige startet så i løbet af en årrække tror jeg det er ligeså almindelig at køre en Elbil som det er at have centrallås eller Airbag i sin bil i dag.

Det kræver i bund og grund blot at begynde at tænke lidt anderledes, det er en hel del billigere at køre i en Elbil. Både prisen for de kørte km. Med El i stedet for Benzin eller Diesel samtidigt er vægtafgiften også en brøkdel af hvad en Dieselbil koster. I øjeblikket kører der en hetz imod Dieselbiler i byerne og lykkes det at få dem ud af byen, så er der ikke ret mange alternativer end Elbiler. Benzinbilerne er sikkert det næste man så vil have ud af byerne.

Den bemærkning der altid kommer når snakken falder på Elbiler det er de kører jo ikke så langt på en opladning. ?

Hmm. Hvor tit kører du mere end 130 km. På en opladning til dagligt, for gør du ikke det ret tit, falder dit argument til jorden.

Man kan jo ikke køre på ferie i sådan en Elbil..

Det er der faktisk ret mange der gør og lader sin Elbil undervejs. Dog kan man leje en ret fin bil til sin ferietur for det man sparer på at køre i en Elbil til dagligt.

Der er flere enslydende argumenter mod at skifte til en Elbil, Så kan man ikke se sig selv i en Elbil så er det bare at lade være. Eller vente til man ikke længere kan købe en ny Benzin eller Dieselbil. Udviklingen med batteri teknologien til Elbiler den stormer derudaf og pludselig kan man køre længere på en opladning end man kan på en tankfuld Benzin. Prøv at tænke tilbage på hvor meget en harddisk fyldte der kunne rumme 5 megabytes i 1956 og tænk så på hvad man kan have i lommen på et simpelt USB stik i dag. Og udviklingen stormer derudaf hurtigt og sikkert. Fordelen er så også at prisen på på de batterier der skal bruges i Elbiler også bliver billigere og billigere efterhånden som nye typer kommer til.

Harddisk_2017-09-30.jpg

I dette indlæg er der så ikke nævnt at man slipper for at tænke på om man kører for korte ture i sin bil, samt det at uanset om man har en Benzin eller Dieselbil at køre i til dagligt, så er der ingen biler der kan holde til kun at køre småture. Heller ikke en Benzinbil. Der er det smart og praktisk at køre i en Elbil. Ingen spekulationer om bilen når at blive gennemvarm, for der er stort set varme i bilen når man har kørt 200 meter. Stilheden der er under kørslen er også meget afhængighedsskabende.

Sidst men ikke mindst er det en super miljøvenlig måde at komme frem på, men det punkt frembringer en masse nørderi, så det undlader jeg at skrive mere om i dette indlæg.

En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 2 måneder siden af kenn.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.15 sekunder