Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 Offentlig EON hurtig opladning.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW i3 Offentlig EON hurtig opladning.

BMW i3 Offentlig EON hurtig opladning. 8 år, 11 måneder siden #5621

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW i3 Offentlig EON opladning.

Når man kører rundt i en El-bil er det vigtigt at man kan få ladet strøm på bilen. Det har man fået rigtigt godt styr på. Faktisk tør jeg vove den påstand at det ikke er ret meget mere besværligt end at tanke brændstof på en fossil bil. Den eneste forskel er at det tager længere tid at lade en El-bil op end at tanke brændstof. Er man så heldig at man har det såkaldte Combo 2, til hurtigopladning. Så oplader man bilen med 50 KW.

Det er netop dette vi skal prøve her, nemlig at lade en BMW i3 på en EON offentlig hurtiglader.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.1.jpg

Der findes 3 forskellige stik typer til opladning af en El-bil. Man finder hurtigt ud af hvilken type der passer på den El-bil man kører i. Vi skal have fat i det såkaldte CCS stik som er til hurtigladning på en BMW i3.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.2.jpg

Man trækker ganske enkelt stikket ud af ladestanderen og sætter det ind i stikket på sin El-bil. De første par gange virker det lidt stramt, men det finder man hurtigt ud af at det faktisk er ret nemt og simpelt. Man skal bare lige have tarvet på det.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.3.jpg

Når der er forbindelse imellem ladestanderen og bilen, kører laderen en test på forbindelsen. Der tjekkes blandt andet hvor hurtigt der kan overføres strøm fra laderen til bilen. Det går ganske hurtigt.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.4.jpg

Efter ganske kort tid skulle der gerne stå tilslutning ok. Man skal dog huske at vælge det rigtige stik på standeren. Det er derfor der er farver på de forskellige typer. Det er desværre lykkes mig et par gange alligevel og vælge forkert. (begynderfejl)

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.5.jpg

Det næste man skal er, at fortælle hvordan man ønsker at betale for sin opladning. Jeg har et såkaldt ladekort i begge vores BMW i3. I perioder giver EON gratis opladning og så skal man taste en gavekode på 4 ciffere. Her er koden 2412 så den skal vi have tastet, så vi trykker på pin kode. Skulle jeg bruge mit ladekort, valgte jeg bare den mulighed og kørte kortet op mod den modtager der sidder på standeren også, Her er det dog en kampagne pin kode vi vælger.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.6.jpg

Koden tastes og så er det bare at trykke på det grønne flueben for at godkende sin indtastning. Er koden korrekt er man i gang med opladningen af sin El-bil.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.7.jpg

Så er opladningen i gang. Her kan man se at der kun er 15% strøm tilbage på bilens batterier. Nu bliver det spændende at følge hvor langt tid det tager at oplade sin El-bil på en EON hurtig stander.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.8.jpg

Lige når man starter sin opladning er det en rigtig god ide lige at holde øje med at det bare kører. Det er surt man forlader bilen og der så er sket en eller anden fejl, så bilen ikke er blevet opladet. Forlader man bilen er det en rigtig god ide at lægge en seddel med sit telefonnummer i forruden. Der kunne komme en forbi som har meget brug for at få ladet sin El-bil for at kunne nå hjem eller videre til næste ladere.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.9.jpg

Her vælger jeg at blive ved bilen imens den oplader. Da det er en lynlader så går det faktisk rimelig hurtigt. Når man lader sin El-bil fra 0 til 80 % går det rimeligt hurtigt. De sidste 20% efter de 80% tager faktisk ligeså lang tid som at nå op på 80%. Har man 80% på bilen kan man faktisk nå rigtigt langt.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.10.jpg

Man kan følge opladningen inde fra bilen. Jeg har tændt for kabinevarmen så man ikke sidder og venter i en kold bil. Det er faktisk et afbræk fra dagens stress og jag at sidde i bilen og vente. Her hvor bilen holder kan man se alle de stressede billister der kæmper om at få tanket brændstof.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.11.jpg

Når man sidder der og venter imens ens BMW i3 bliver opladet, kan man også følge processen på BMW Connected drive App. Der kan man også se at opladningen er aktiv, altså i gang.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.12.jpg

Her har bilen været tilsluttet laderen i små 25 minutter. Det har så givet en 71% opladning. Det svarer cirka til at der er opladet 50 km. Rækkevidde på 25. Minutter.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.13.jpg

Nu har bilen så været tilsluttet laderen i små 31 minutter. Det har så givet os en 77% opladning. Der er blevet overført 13.49 KWh på nuværende tidspunkt. Jeg synes personligt det er super fint.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.14.jpg

Her er vi kommet op på en rækkevidde på 83 km. Inden El-bilen skal lades igen. Så kan man overveje om man vil køre hjem og lade resten eller blive og lade mere strøm på bilen. Holdte der en anden El-billist og ventede bør man afbryde sin ladning og køre videre. Det gør der ikke her så vi forsætter lidt endnu.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.15.jpg

Jeg sidder som skrevet inde i bilen og venter på at bilen bliver ladet. Det ville være en kold fornøjelse, hvis ikke det var fordi en BMW i3 er udstyret med en varmepumpe. Der kræver det ikke som på en almindelig bil en motor der er startet. Det er ikke bare smart, det virker bare hurtigt og effektivt. Strømmen til varmen, får den samtidigt fra den tilsluttede lader.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.16.jpg

Som beskrevet er det ikke nødvendig at stige ud af bilen for at se hvor langt opladninger er kommet. Når displayet efter lidt tid er gået ud er det blot at åbne døren og lukke den igen. Så skriver den det på bilens kombiinstrument. Der ser man opladningen og hvor mange km. Man har til rådighed nu. Man kan også se at varmen i kabinen er sluttet til.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.17.jpg

Så kom der en anden El-billist og så er min opladning så langt fremme at man bør give ham mulighed for at komme til. Der er ikke noget værre end at sidde og vente på en der vil lade sin El-bil 100% op. Slet ikke når man ved at man ikke har ret langt hjem og kan sætte bilen til ladning igen. Det er ikke bare tarveligt. Det er direkte dårlig stil. Alle andre der møder den venlighed giver den forhåbentlig videre til den næste El-billist på farten, der skal have opladet sin El-bil.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.18.jpg

Inden jeg afbryder min opladning på den offentlige EON stander, skal vi lige have et overblik over opladningen. Bilen har været tilsluttet i små 47 minutter, og har nået en opladning på 86% Det kan vi komme ret langt med, så vi kører videre igen.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.19.jpg

Når man gør klar til at køre i en BMW i3 kan man følge hvor mange kilometer man kan køre i bilen, inden den skal oplades igen. Her kan bilen køre 89 km. Så det kan jeg sagens køre hjem og lade videre på. Så vi lader selvfølgelig den nyankomne El-bil komme til.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.20.jpg

Her er bilen så kørt ind på værkstedet. Jeg bor privat i lejlighed og har først for nyligt fået en garage. Der bliver der så senere lavet strøm i jeg kan lade hjemme også. Indtil da lader jeg også på laderne i firmaet.

scaled.BMW_I3_EON_OPLADNING.21.jpg

Når bilen så er opladet lyser der en ring rundt om påfyldningsdækslet. Så er bilen ladet helt op. Jeg kan lade bilen helt op på 3 timer i firmaet. Der kører laderne med 30 ampere. Det giver mulighed for at levere 6.8 kWh strøm på bilen. Det er intet i forhold til en offentlig EON lader.

Nu ved du så hvordan det fungere med en hurtiglader fra EON. Det er i store træk fuldstændig samme fremgangsmåde man bruger en Clever stander på. Dem er der så ikke så mange i lige i vores område.

Husk det er god karma og ikke mindst stil, at rykke sin El-bil og afbryde sin opladning, når man har fået 80% af sin batterikapacitet på. Tænk hvis det var dig selv der havde travlt og så skulle du vente en time fordi nu kom han først.

Når nu vi er rundt omkring stil. Så er det også enormt dårlig stil at parkere sin fossil bil på en parkeringsplads der har en ladestander stående. Det er ufedt at komme til sådan en plads i sin El-bil. Der trænger til at blive opladet for at man kan nå videre, og så holder der et fjols og spærrer for den mulighed. Det er selvfølgelig ikke dem der læser med her, for nu ved de det også.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 11 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: henrikstaxa46

Sv: BMW i3 Offentlig EON hurtig opladning. 8 år, 2 måneder siden #5665

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu er det super svært at få en fornemmelse for hvor langt tid der går med at få bilen opladet til 80 %. De 80 % svarer til omkring 100 km. i rækkevidde. Her kan du se hvor hurtig en hurtiglader kan oplade en BMW i3 fra 76 km. til 85 km. på batterierne.

Det tager omkring 20. minutter og nå 80% opladning på batteriet. Uanset om det er en ren BEV BMW i3 eller en BMW i3 Rex. Man kobler på hurtigladeren.

De hvide bjælker der blinker i højre side på skærmen, fortæller at bilens klima (klimatisering) er tilkoblet. Så holder kabinen den forudstillede temperatur. så man sidder ikke og fryser imens man venter på at bilen bliver ladet op.

Tiden 10.54 er den anslåede tid det tager at lade bilen op til 100 % Så det vil sige at det vil tage en times tid. Hastigheden nedsættes væsenligt når de 80 % på batterierne er nået. Så kan man nå sit mål er det en fordel at stoppe ladningen ved de 80% og så lade bilen helt op, når man kan parkere den. Så skal man ikke sidde og vente en time i bilen.

Sidste redigering: 8 år, 1 måned siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: tonnyjoost

Sv: BMW i3 Offentlig EON hurtig opladning. 8 år, 1 måned siden #5694

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Det CCS 50A stik der sidder på en EON hurtiglader er rimeligt stort. Det er derfor en rigtig god ide at parkere bilen så ikke stikket i bilen bærer ledningen på stikket også.

EON_CCS_STIK_HURTIGLADER.Large.JPG

Jeg kørte på et tidspunkt med en anden BMW i3 ejer, der lagde jeg bare hætten til stikket ned på bagskærmen. Men det er sørme ikke den korrekte måde. Det skal sættes på den holder der er på klappen. Så her på billedet er hætten monteret korrekt. Det er så sket efterfølgende hvergang der skal lades på bilen.
Sidste redigering: 8 år, 1 måned siden af kenn.

Sv: BMW i3 Offentlig EON hurtig opladning. 8 år, 1 måned siden #5697

• FlemmingS
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
I forbindelse med opladning, så er det muligt at få små ladebrikker fra både E-on og Clever, man skal bare bede om det. Specielt Clever er godt nok lille og fiks, se biledet herunder.

IMG_20171031_182721.jpg

Sv: BMW i3 Offentlig EON hurtig opladning. 8 år, 1 måned siden #5698

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Der er nemlig rigtigt smart. Jeg har til vores EON Abonnement bestilt et ekstra kort. Så kan man have det i pungen i stedet for. Det er nemlig mega træls at stå ved en hurtiglader og så har man ikke kortet med, Fordi det sidder i det andet sæt nøgler. Vi har så valgt at have et Clever kort fast i vores BMW i3 BEV. Der skal man ikke risikere at man ikke kan komme videre, fordi den mangler strøm.

Men rigtigt godt tip.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.32 sekunder