Jeg er den heldige ejer af en BMW I3. Det er lidt en tragisk historie, hvordan jeg er blevet ejer af BMW I3. Min far fik knoglekræft, og kunne ikke holde til at køre særligt langt mere. Tidligere havde han en diesel bil, så derfor syntes han det var en smadder god idé (inkl. mig selv) at han købte sig en el-bil, da en dielsel bil "hader" koldstarter. Da vi i min familie altid har haft BMW, var valget nemt, at det skulle være BMW I3. Vi får bilen bestilt med stort set alt i udstyr inkl. læderkabine hos Jan Nygård i Lyngby. Da læderet kommer fra økologiske kvæg, og der var mangel på sådanne kvæg blev bilen forsinket i leveringen (ca. 1/2 år). Min far dør desværre 1 uge inden bilen bliver leveret
Jeg vælger så at beholde BMW I3 - og det har jeg IKKE fortrudt. Jeg var i starten skeptisk omkring el-biler.....hvordan kører de, er ladning besværligt o.s.v. men for pokker hvor er jeg taknemmelig, at min far fik idé'en til at købe en el-bil.
Jeg er også den lykkelige ejer af en BMW E60 M5 (V10 motor), så derfor skal der jo noget til, hvis I3 skulle kunne imponere mig. Det store spørgsmål for mig: Kører den som en BMW? Alle BMW ejere ved godt, at en BMW er noget helt specielt. Man føler sig "hjemme" når man kører BMW

Kunne en el-bil fra BMW gøre det? Det korte svar: JA!!!!! Allerede når man åbner føredøren ser man den bundhængslede speeder, og man tænker: YES!! De "gamle traditioner" er der holdt ved - FEDT!
Den kører hamrende godt. Den er agil (0-100 km/t) 7 sek. Faktisk er den fra 0-60 km/t hurtigere end en BMW M3 (den nye model), og det er sgu imponerende. Total lydsvag er den også.
Yderligere er der også en helt fantastisk ting ved BMW I3 - den kan ikke ruste. Den er bygget af kevlar/plastic, og det gør også at vægten bliver holdt nede, og derved også den hurtige acceleration.
BMW har jo bygget I3 fra bunden af......d.v.s. man har ikke taget en BMW 1-serie og fået lagt en el-motor i. Næææ, man har simpelthen bygget en el-bil 100% fra bunden af....modsat til VW Golf og Up o.s.v.
Økonomi: Grundprisen for en BMW I3 var 282.000 kr. den min far fik bestilt kom til at koste 404.000 kr. inkl udstyr. Der er ingen ejerafgifter på el-biler, og der er heller ikke store udgifter til service udgifter. Min I3 skal hvert 2. år ha' skifter bremsevæske...

Den bruger ca. 12 kw pr. 100 km. Det svarer til, at det koster 24 kr. at køre 100 km, som igen hvis man skal sammenligne med en diesel/benzin bil så kører BMW I3 ca. 50 km/l. Det er så ovenikøbet ved
bykørsel. Jeg lader min I3 i garagen, hvor jeg bare bruger den medfølgende lader (mormor laderen).
Hvis jeg har kørt batteriet helt fladt, så tager det ca. 10 timer at lade op. Den kører ca. 110-160 km på en opladning. Især om vinteren kører man ikke så langt, da man bruger en del energi på opvarmning af kabinen.
Så alt i alt en fantastisk bil. Så hvis man "opfylder" kravene for at være el-bil ejer, ja så er det kun en ren anbefaling herfra. M.h.t. at kunne "opfylde" kravene for at være el-bil ejer synes jeg at man skal kunne nikke genkende til følgende:
1) Man skal kunne komme til en stikkontakt/lader ved sin bopæl.
2) Højest køre 100-120 km om dagen - og hvor mange gør det egentlig??
Så hvis de 2 punkter er opfyldt, så er det sgu bare om at "springe ud"

Man kan selvfølgelig også gøre som jeg - ha BMW I3 som 2.bil. Så alt "bagerkørsel" og byture, så tager man I3, og ved lange ture så bruger man den anden bil. Det er luksus, men for pokker hvor er det livsglæde. Jeg talte med en anden ejer af M5 E60, som sagde: "Hvad skal man med friværdi, når man kan få livsværdi"
Nå, det var en ordentlig smøre, og skriv gerne til mig, hvis du har spørgsmål eller kommentar
Ps. kunne ikke uploade nogle billeder i denne tråd....hmmm mærkeligt?!
Her kommer billederne
BMW i3 Set fra siden.
Det er en smart løsning med døren til bagsædet.
Det er en super flot kabine der er i sådan en BMW i 3. Denne er dog leveret med komplet læderkabine. Læg mærke til den elegante træ pakke bilen er også leveret med. Det er selvfølgelig ekstraudstyr på sådan en BMW i3 også
Sådan en kabine kan godt tåle et nærbillede.
Navigation professionel. Med mulighed for musik Streaming.
Billedet på dette nye navigationssystem står som det ses bare knivskarpt.
Der sidder også den nye touch Idrive controller. Så er det bare at skrive bogstaver med fingrene, så taster man adressen. Denne BMW i3 har elektrisk håndbremse og knappen P er automatisk parkeringshjælp.
Kvaliteten i bilen og måden man har placeret er smukt og meget gennemtænkt.
Fronten på en BMW i3 er ikke som på en brændstof bil hvor der er gitter i gællerne foran. For her er ingen motor der skal køles ned.
Bilen har også den helt nye type LED lygter. De er ganske enkelt pivfrække og ser usandsynligt smart ud.
Denne model af BMW i3 er også levet med soltag fra BMW fabrikken af. Ønsker man dette i sin BMW i3 er det noget man skal huske at bestille sin nye BMW i3 med for det er ikke muligt at eftermontere i bilen senere.
En BMW i3 er lavet af kulfiber ( kevlar/plastic) og aluminium. Så der er ikke nogen grund til at frygte den begynder at ruste for det er ganske enkelt umuligt. Smart BMW.
Fuld betjening fra rattet og her ses fartpilot og knapperne til Driving assistent plus. Modstat styrer man volumen og andet til bilens lydsystem. Radiokanaler og nummerskift osv.
Denne BMW i3 er ganske enkelt så gennemført i detaljerne. Det ses tydeligt at denne BMW i3 er udviklet fra bunden af, og ikke er en brændstof model der er modificeret. Nytænkning og det mærkes tydeligt når man kører i bilen.
Vh
Jonas