Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 lade muligheder og information.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW i3 lade muligheder og information.

BMW i3 lade muligheder og information. 10 år siden #5447

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW i3 lade muligheder og information.

En normal bil tanker man enten Benzin eller Diesel brændstof på for at køre rundt på vejene. Det kræver at man kører ind på en tankstation med jævne mellemrum. Med en BMW i3 eller en anden elbil er det helt anderledes da de har mulighed for at man tilslutter en 230 V lader hjemme. Det nytter selvfølgelig ikke ret meget hvis man skal køre mere end de 130 km. som man regner med en ren BMW i3 elbil kan køre på en opladning. Så der må man ind og besøge en ladestander. Her er det vigtigt at man er klar over at det tager væsentligt længere tid at oplade en Elbil end det tager at tanke almindeligt brændstof. Lad os tage et kik på hvad man skal forvente. De viste beregninger er fra Norge og der må man med deres vinterklima forvente det samme i Danmark, eller bedre.

Ladehastighed.

AC ladning lav red max ladetid på MAX (0-80 %) (0-100 %)** Tilført batteriet per time* % opladning pr. time* km/time opladning.*
standard Ladning 10A 13A 13A ca. 7,2 timer ca. 9 timer 2,0kWh 11% 13km
16A sikring 16A 16A 16A ca. 5,5 timer ca. 7 timer 2,7kWh 14% 18km
32A sikring 32A 32A 32A < 3 timer < 4,5 timer 5,5+kWh 30% 40km
16A type2-mode3 10A 16A ca. 5,5 timer ca. 7 timer 2,7kWh 14% 18km
32A type2-mode3 20A 32A < 3 timer < 4,5 timer 5,5+kWh 30% 40km
DC ladning - COMBO
50 kW Har ingen effekt. ca. 25 minutter ca. 50+ minutter** ca. 35kWh (ca. 16% 22km på 5 minutter!)

(*) Op til ca. 90 % (så går det hurtigere)
(**) De sidste 5 % på AC tager ca. 25 minutter, og på DC ca. 15 minutter (ca. 40- minutter til 95 % afhængig af temperatur.)

"Kurveformen" på AC ladning følger stort set kurven på DC under, men med første Stoppunkt flytter kurven sig fra 70 % til ca. 90 %. Ved 13A foresætter bilen at lade med Maks strømstyrke længere end ved en 16A og 32A. sikringsgruppe.

Ladetips

Alle elbilejere tænker på ladning, og det er en del myter og anbefalinger vedrørende elbiler og ladning. Denne sektion med Ladetips forklarer hvordan ladning af BMW i3 bør gøres for få få mest effekt - og den afkræfter og bekræfter "ammestue råd"

Bør bilen lades til 80 % - eller mere og bør man afbryde ladningen før batterierne er fuldt opladet.?

Mange som har elbil anbefaler at man bare lader op til 80 %, da det øger levetiden på bilens batterier. BMW i3, kan lades fuldt op hver eneste dag, da bare 85 % af batteriet er tilgængeligt. De sidste 15 % benyttes som en buffer både i top og bund så at bilen ikke er helt kørt flad -- selv om den siger 0 %, og heller ikke er helt fuld opladet selv om den siger 100 %. Dette gør at du som bilejer ikke behøver at tænke på batteriernes holdbarhed. BMW giver som beskrevet tidligere herinde i forummet 8 års. Garanti på holdbarheden. Man kan derfor lade på sin BMW i3 når man har mulighed for det.

Er hurtigladning skadelig Det kan være skadelig for batteriet at man hurtiglader fra 0 til 80 % hver eneste dag. Bilen har imidlertid sikkerhedsanordninger - med temperaturkontrol - så at dette normalt ikke er et problem. Det anbefales alligevel at lade med standard laderen når man har mulighed til dette.

Konklusion.

Jeg er nød til at skrive at jeg tror fordi jeg ikke har haft mulighed for at prøve det endnu. Men som jeg kan se og udregne det, vil det være en rigtig god ide at undgå at køre batterierne helt ned på sin BMW i3. Mere for at det med at man kører elbil ikke skal gå op i og kun tænke på ladning. Som det er nu er det nok super vigtigt at tænke sig godt om her, og kun tænke på en BMW i3 som en bil til småture. Man kan selvfølgelig også bruge den som pendlerbil hvis man har mulighed for at oplade hjemme og så selvfølgelig det så sted man kører til.

Skulle man nu være så uheldig at komme hjemmefra og der på vejen skulle opstå et problem så distancen ikke kan nås uden en opladning undervejs. Så er det en rigtig god ide at have tilknyttet sig nogle såkaldte ladestandere. De står placeret stratetiske rundt på vejene. Men de kræver at man er tilmeldt som bruger for at benytte dem.

Jeg har i min søgning kun fundet 2 selskaber der tilbyder denne ladestander løsning. Men som skrevet kræver det at man enten har et løbende abonnement eller man er tilmeldt som bruger. Både EON og Clever er sådanne firmaer. Så har eller overvejer du en elbil er det en smart løsning såfremt man er uheldig og ikke når frem. Tryk på firmanavene og du kommer til deres hjemmesider.

Bemærk.

jeg har let og elegant sprunget over de elbiler der i stedet for selv ladning får skiftet batteripakke. Der besøger man skifte stationer rundt i landet i stedet for. Men dette er ikke det en BMW i3 benytter så derfor er denne form for opladning af elbil udeladt her.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 10 år siden af kenn.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.40 sekunder