Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Jagten på en BMW i3 i Europa.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1

EMNE: Jagten på en BMW i3 i Europa.

Jagten på en BMW i3 i Europa. 10 år siden #5446

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Jagten på en BMW i3 i Europa.

Når nu beslutningen er taget om at vi skal have en BMW i3 i hustanden så skal vi selvfølgelig have fundet en. Sådan en BMW i3 fås i en ren batteri version og så i en såkaldt Extender version med en 2 cylinders motor.(Range extender. Det er en lille 2 cylinders motor på 700 cc. Faktisk er det en lille scooter Benzinmotor man har monteret en generator på, som så lader på bilens batterier imens man kører.) Det giver så bilen en rækkevide på omkring 300 km. Tanken til denne lille motor er på 9 liter.

Jeg er ret sikker på at vi godt kan få det til at lykkes med en BMW i3 El der på papirerne kan køre omkring 130 km. på en opladning.

Der skal tegnes nogle opladnings tilmeldinger, ikke med et fast abonnement men blot med muligheden for at lade såfremt man kommer ud for at den er ved at løbe tom for strøm. Med det kørselsbehov vi har i familien er det nok ikke noget vi kommer til at opleve. Det er derfor vi ikke tegner et opladnings abonnement som har en månedlig betaling. Vi vælger at betale en lidt højre elpris pr. Kwh. hvis uheldet skulle opstå. Her er det bedre at være på den sikre side også. Det ville være en flad fornemmelse at køre flad og så ikke kunne lade bilen op på en stander, fordi man manglede en tilmeldning.

Senere kommer en beskrivelse om ladnings muligheder for BMW i3 eller andre rene elbiler. Det kræver sin egen tråd, så det får det.

Det er sådan at når man først har haft noget udstyr i sin BMW og så står for at skulle have en anden, så er der noget udstyr man meget nødigt vil undvære. Her kommer en liste over hvad den BMW vi har i dag har af udstyr. Og selvfølgelig hvad den (nye) BMW i3 også skal have og selvfølgelig har. (bilen er fundet og bestilt)

Komfort acces.

Denne funktion hvor man kan lade sin BMW nøgle ligge i lommen eller tasken, og så bare tage i håndtaget og så åbner man døren. Man sætter sig på sædet og trykker start og så er man klar til at køre. Når man så er færdig og stiger ud lægger man blot hånden på det udvendige håndtag så låser døren igen. Har man elspejle lukker de samtidigt hvis man holder hånden på håndtaget i et par sekunder. Det var et krav fra fruen at den (nye) BMW i3 havde dette system også.

Navigation professionel.

Navigationen i en BMW fåes i en version med en skærm der er smal som er en business version og så en skærm hvor billedet fylder hele skærmen. Kaldet system professionel. Dette system koster en del som eftermonteret, så når man leder efter en BMW i3 er det en god ide at få det med også i den (nye) i3.

Udviklingen på BMW navigation professionel har gjort at man i dag kan tegne på toppen af Idrive controlleren. Så kommer de bogstaver eller tal man tegner på toppen oppe på navigationsskærmen. Den er også kaldt Idrive skærmen. Alternativt kan man dreje på det hjul som sidder på Idrive controlleren.

Lyd system.

Vi har i dag et fabriksmonteret Logic 7 system i bilen i dag. Det er svært at undvære god lyd i bilen så den (nye) BMW i3 har et komplet Harmon Kardon anlæg monteret. Der sidder 12 højtalere i bilen faktisk. Det kommer der også en tråd om senere herinde.

Bak sensorer.

BMW kalder deres baksensorer system for PDC. Det er også den mest korrekte beskrivelse for man kan få systemet både til foran og bagpå. Den (nye) BMW i3 har også kamera og så har den også parkerings assistent. Det kommer der også en tråd om senere. Men det betyder at bilen selv kan køre ind på en parkeringsplads.

Xenon lygter.

Har man først prøvet at køre på en mørk vej med xenonlygter? så er det svært at undvære igen. De xenonlygter lyser bare så meget bedre end almindelige halogen lygter. Så dette var et must. Men ikke et must uden forbedringer. Den (nye) BMW i3 har BMW’s hele nye forlygte teknologi nemlig LED forlygter. Det har jeg aldrig kørt med så det forventer jeg mig rigtigt meget af.

Fartpilot.

Det med at man skal køre en længere tur og så bare lade bilen køre en forud bestemt fart. Det er også en af de finnesser der er svært at undvære når man har haft en bil med dette system monteret. Den (nye) BMW i3 har et såkaldt Driving assistent Plus system monteret fra BMW fabrikken som advarer i god tid mod truende sammenstød og er i stand til i bytrafik og i kø på vejen, automatisk at holde hastighed og afstand. Det er det vi kendte før som BMW ACC.

Varme i begge forsæder.

Dette er vel en funktion som beskriver sig selv. Men det er også en rigtig god funktion at have i bilen. Så det har den (nye) BMW i3 selvfølgelig også.

Bluetooth / Streaming af musik.

Har man før prøvet det med at man kobler sin telefon op på bilen såkaldte Bluetooth system og både kan føre samtaler håndfrit og så samtidigt kan streame sin musik fra telefonen ud i bilens højtalere, så er det en funktion man nødigt vil undvære igen. Så det har den (nye) BMW i3 selvfølgelig også.

Bilen har en helt masse nye og smarte funktioner. Det vil være nemmere at lave en beskrivelse af de forskellige finesser og funktioner når bilen er kommet så man kan lave en billedeserie og en beskrivelse af funktioner og virkemåde.

Så det kommer der selvfølgelig også en beskrivelse af. Flere steder i teksten står der (nye) og det er ikke fordi den BMW i3 vi har købt er ny fra forhandleren. Men er ny for os. Biler er fra 2013 og har kørt 20.000 km.

Vi har fundet bilen i Tyskland og har tilkøbt garanti så når bilen kommer til Danmark er det med 3 års. Fuld garanti. Så kan man tilkøbe ekstra garanti inden den udløber. På batterierne har BMW valgt at der på en BMW i3 er 8 års fuld garanti. Så de batterier er sikkert ikke noget man skal se som et problem.

Der er nogle få og knap så vigtige funktioner som bilen ikke er udstyret med fra BMW fabrikken. Det er Bla. Alarm og efter at have kontaktet BMW for en eftermonteringspris er det helt klart noget jeg selv køber og eftermontere på værkstedet. Har netop fået ny software igen så nu er vi også klar til at kode og fejlfinde på BMW i3 på værkstedet i Hvidovre også.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 10 år siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: MichaelKB
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.76 sekunder