Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Beslutningen om køb af en BMW El-bil.
(1 viser) (1) Gæst
I denne tråd gennemgår vi alt der har med BMW’s El modeller. Det lige fra at importere en bil fra udlandet, til dagligt brug og udfordringer. Sidst men ikke mindst skal vi have samlet en masse gode tips og tricks.
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Beslutningen om køb af en BMW El-bil.

Beslutningen om køb af en BMW El-bil. 10 år siden #5443

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Beslutningen om køb af en BMW El-bil.

Lad det være skrevet med det samme at dette første indlæg i denne tråd der handler om vores beslutning om at købe en BMW i3 i stedet for den BMW 120i som min hustru kører i til dagligt. Ene og alene er dukket op fordi bilen kører rigtigt mange småture. Bilen som er en Benzin burde kunne tåle at køre disse småture, men olien på motoren fortæller en helt anden historie. Den er fyldt med en mayonnaise lignende substans som ikke er særligt sundt for den.

Samtidigt bruger bilen meget brændstof og faktisk også en del motorolie. Det skyldes ikke at motoren er slidt på nogen måde. Bilen har end ikke kørt 100 tusinde km. Endnu. men ganske enkelt fordi den stakkels bil sjældent kører så langt at den bliver godt gennemvarm. Vi er en famille der bor og arbejder i Hvidovre. Bevares vi kunne da cykle men det er nu ikke særligt sjovt når man er vant til bil og ikke en mulighed når der skal handles fornødenheder ugentligt.

BMWi3.2.jpg

Jeg prøvede for et stykke tid siden en Golf E som der kikkede en kunde forbi med nede værkstedet. Jeg fik lov til at prøve en tur på en små 10 Km. Og hvor er man kommet langt siden jeg engang for snart mange år siden fik en tur i en Ellert. Det har nok været min opfattelse at biler der kørte på El var lidt som med en Ellert. Den var ikke nogen fornøjelse at køre i og så tænkte jeg ikke mere over Elbiler før jeg fik en tur i den Golf E. Den var fin og fyldt med meget udstyr. Nu har og bliver jeg bare aldrig folkevognsmand. Bevares det er en fin bil men man har følelsen af at dette her bare er en mængdebil der er serie produceret. Den følelse har jeg ikke med BMW der føles det som om den er lavet kun til den der kører den.

Min far stod og skulle have fundet en anden bil da har har en ældre BMW 540 og i dag ikke har et særligt stort kørselsbehov. Men dog så stort at bilen ofte når at blive gennemvarm. Efter lidt snak frem og tilbage blev vi enige om at han kunne overtage min kones BMW 120i Så var beslutningen truffet om at nu var det tid til en Elbil som ikke kender ordet koldstarter men i stedet for skal oplades med jævne mellemrum.

BMWi3.1.jpg

Jeg har nogle kontakter hos BMW som gør at jeg kan få en del af vide om svagheder og problemer med en BMW i3 samtidigt er jeg ved at indkøbe kodningsudstyr og programmer til kodning og fejlfinding på værkstedet.

Beslutningen er taget og så starter jagten på en BMW i3 Med en udstyrspakke der ligner det der sidder i den BMW 120i som vi nu overdrager til min far.

Det kommer der en beskrivelse af i sin egen tråd. For det (var) lidt af en udfordring.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 9 år, 12 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Deljeh

Sv: Beslutningen om køb af en BMW El-bil. 9 år, 12 måneder siden #5489

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu har vi haft bilen i små 14 dage. Bilen har kørt små 500 km. Og nu må det være på sin plads at komme med de første meninger og oplevelser om at have valgt en ren Elbil. Bilen kører som en drøm og så gør det jo ikke noget at det er krydderet med en masse smart udstyr.

Det er nu morsomt at man løbende holder øje med hvor langt der er tilbage af kilometer inden bilen skal lades igen. Det kan lidt sammenlignes med at køre på reservetank i en almindelig bil. Forleden var vi en tur i København og der holdte en del andre billister og ventede på at få en parkeringsplads. Der var 4 pladser der var frie som var forbeholdt Elbiler. Så der parkerede vi imens vi gik en tur ned af strøget.

Jeg har desværre ikke modtaget mit bestilte ladekabel til de offentlige stander der ikke er monteret med dette, så jeg kunne ikke lade imens vi gik en tur. Men det er kun her i starten at det kunne være et problem. Der er rigtigt mange standere der er placeret rundt omkring alle steder. Kikker man på skiltene på motorvejen kan man også se om der er en ladestander på næste rasteplads. Men begynder man at mangle en ladestander kan man blot søge efter den nærmeste på bilens navigationssystem.

Det er klart der er nogle tilvænninger, men man vender sig hurtigt til at det nu er sådan det er. Vi kørte bag en Alfa der havde smidt udstødningen og larmede helt vildt. Den stank også at olieforbrænding, så lægger man mærke til hvordan det er næsten at køre lydløst. Faktisk er det kun dækstøj man hører når man kører i bilen.

Så jeg må tilstå at jeg synes det var en god beslutning og ville gøre det igen. Faktisk overvejer jeg at købe endnu en BMW i3 som kundebil på værkstedet. Vi har lige fået styr på kodninger fejlsøgninger og opladning. Så det ligger faktisk lige for.

Så sidder du og overvejer om en Elbil er det rigtige for jer, så tænk ikke så meget såfremt du har et lille dagligt kørselsbehov. Så kan det faktisk ikke gøres meget bedre end med en Elbil. Det er ikke bare miljømæssigt smart det er også smart for privat økonomien. For vælger du en ren Elbil er der ingen vægtafgift på bilen. Altså en BEV (Battery Electric Vehicle) vælger du en BMW I3 REX (Range Extender) Som er en BMW i3 med en 9 liters Benzintank som har en motor der kan lade batteriet såfremt man er ved at løbe tom. Fordelen er at man kan lade strøm imens man kører.

Bagdelen er at så har man olieservice og en motor der skal vedligeholdes. Og så kommer der også vægtafgift på bilen. Vægtafgiften er ikke stor lige nu. Men den er der. Vi har som skrevet valgt en ren Elbil og det har vi ikke fortrudt.

Jeg følger op på vores erfaringer løbende herinde i tråden.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap, Deljeh

Sv: Beslutningen om køb af en BMW El-bil. 9 år, 10 måneder siden #5540

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu kommer jeg med en udtalelse som faktisk overraser mig selv meget. Jeg er blevet så overrasket over hvor gennemført sådan en BMW i3 er lavet så har faktisk besluttet mig for at købe en til mig selv, bare som en en BMW i3 REX. Jeg har som mange ved en BMW 535D fra 2005 med alt tænkeligt udstyr og desværre har jeg alt for kort til arbejdet til at jeg nænner at bruge den til dagligt. Så den kommer højst sandsynligt i bytte med den nævnte BMW I3 REX.

Det er med min BMW 535D som med alle andre at man kommer til at tabe en del penge på sådan en beslutning men nu har den stået længe og kun kørt når vi skulle på længere ture, så man var sikker på at bilen blev varm. Det er ganske enkelt synd og skam så nu skal den videre. Den nye ejer kan se frem til en BMW 535D som har alt muligt tænkeligt udstyr monteret, og så er den passet og plejet med originale dele.

bmw_i3_REX_MOTOR.jpg

Grunden til at valget er faldet på en BMW i3 REX og ikke en anden Elbil det er ganske enkelt fordi den bil er så gennemført og super lækker at køre i. Ideen med en REX som betyder at der sidder en motor i bilen som kun oplader bilens batteri og ikke fungere som en almindelig motor er at det giver mulighed for at man i stedet for at køre 120 KM. I en BEV får mulighed for at køre 350 KM. På en opladning / tankfuld. Bilen har en 9 liters Benzintank monteret i bilen.

Sidst men ikke mindst giver det også mulighed for på værkstedet at danne sig et billede over hvordan begge BMW i3 modeller virker og kodnings og software muligheder imellem de forskellige modeller.

Men mon ikke der kommer en sammenligning og beskrivelser senere.
Sidste redigering: 9 år, 10 måneder siden af kenn.

Sv: Beslutningen om køb af en BMW El-bil. 9 år, 10 måneder siden #5556

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu når er man er ved at opveje fordele og ulemper, så er det vigtigt at man grundigt overvejer hvilke kørselsbehov man har til hverdag, Der er mange undskyldninger med at man gerne ville kunne køre hvorhen man måtte ønske. Det kunne være en tur rundt i Europa eller andet.

Hvor tit gør man i grunden det?.

Lad mig her komme med min kalkule på hvordan det regnestykke ser ud for mit nuværende kørselsbehov.

Dele af denne besked er skjult for gæster. Log på eller registrer for at se det.
Det føles bare så meget rigtigt at have truffet mit tunge valg at skille mig af med min BMW E61 535D

Sidste redigering: 9 år, 10 måneder siden af kenn.

Sv: Beslutningen om køb af en BMW El-bil. 8 år, 11 måneder siden #5622

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hvordan går det så med at have skiftet vores brændstofbiler ud med El-biler. Her et år efter.

Jeg er stadigvæk helt overbevist om at mit valg omkring El-bil er det helt rigtige. Der er kommet styr på den rækkevidde angst man har i starten, der holder man hele tiden øje med hvor langt man kan køre inden der skal oplades igen. Det kom der styr på efter at have været en tur på Mols og til Flensborg i vores sommerferie. Der kørte vi i min BMW i3 REX. Der er dog en ting der kræver lidt tilvænning. Det er at man skal tænke sig om hvor hurtigt man vil køre på en motorvej. Holder man den på 100 km/t. Og så ellers kun overskrider den hastighed når man skal overhale lastbiler, så kan man faktisk køre over 150 km. På de 9 liter brændstof (Benzin) man kan tanke på bilen. Man trækker lidt på smilebåndet når man efter at have kørt den distance, kører ind og tanker for 64 kr. Normalt når vi har holdt ferie ligger vores brændstof regning på omkring 5000 kr. I år lå der Benzin regninger for kr. 465 kr. og en opladnings regning på 95 kr. Det kunne jeg ikke engang tanke den tidligere BMW E61 535D en fuld tank for.

Nu er det ikke noget jeg dyrker særligt meget, det med hvad det koster at køre i bilen til dagligt. Og dog så er bilen forholdsvis dyr at købe, så det er lidt sjovt at følge med i afskrivningen af bilen. Desværre har vores regering ikke helt fulgt med tiden, så her til nytår 2017 stiger en El-bil 20% i afgift igen. Det er fuldstændigt tåbelig og ødelæggende for et nyspirrende El-bils marked.

Jeg nyder meget den komfort der er i at komme ned til en varm bil om morgen. Det med at få dem opladet i løbet af ugen er der også kommet en ganske simpel rutine på. Så jeg fortryder ikke et sekundt, mit valg om at blive El-bils ejer.

Sø tøver du med at tage springet, så spring du vil blive overasket over hvor nemt og ubesværet det i daglig brug er.

Følgende bruger(e) har sagt tak: Deljeh

Sv: Beslutningen om køb af en BMW El-bil. 8 år, 7 måneder siden #5634

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Jeg er stadigvæk ret glad for vores beslutning omkring springet til vores Elbiler. Jeg har på min REX dog haft nogle udfordringer som er blevet klaret over den forlængende fabriksgaranti. Man har nemlig mulighed for at forlænge BMW’s fabriksgaranti for den nette sum af omkring kr. 5700 for et år. Nuværende pris. 2017. Det valgte jeg heldigvis at gøre da det viste sig at jeg havde en fejl på min NBT skærm. Det så ud som om man på bagsiden havde sat en tommelfinger, efter lidt tid løb der en streg over hele skærmen. Der kom en ny på. Samtidigt fik jeg efterfyldt bilens klimaanlæg, der er man gået over til en ny type freon. Den nye hedder 1234 yf den er så rasende dyr i forhold til den type 134A man brugte tidligere. Vi taler omkring kr.4500 for en efterfyldning. Så det er en dyr omgang at få efterset sit klimaanlæg med væske.

Derudover har der været nogle småting såsom at den ikke ville slippe ladestikket, og man derfor skulle låse og åbne bilen flere gange, det er blevet løst. Så ville den ikke udlufte på benzintanken så man kunne fylde de 9 liter Benzin på. Så det er nogle små ting men meget irriterende når man oplever dem. På den rene BEV altså el versionen har der ikke været nogen problemer overhovedet.

BMW i3 er nu kommet med en større batteripakke så nu er rækkevidden omkring 200 km. På en opladning. Igen er det er et spørgsmål om hvor koldt og hvordan man kører bilen. Jeg har besluttet mig at opgradere vores batteripakker når de når omkring 400 km. På en opladning. En opgradering af batteripakken kostede sidst jeg spurgte små kr. 65 000 det er for meget for så lidt rækkevidde. Idag kører bilen nemlig omkring 130 km. på en opladning (varmt Vejr) og små 90 km. når det er koldt. Til gengæld kommer man så ned til en varm bil, der er klar til at køre om vinteren.

Det bliver spændene at følge udviklingen omkring Elbiler i Danmark.
Sidste redigering: 8 år, 7 måneder siden af kenn.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.33 sekunder