Denne BMW F11 kunde havde i et stykke tid været ude for at bilen pludselig stoppede og gik ud. Den var så ikke til at starte igen. Den test der blev kørt på bilen fortalte ikke rigtigt noget om hvad problem var. Så det mest nærliggende var at se om brændstofpumpen var blevet træt.
Det var nu ikke svært at se hvad problemet var når først man havde fundet ud af at det måtte være brændstofpumpen der periodisk svigtede.
Sådan en Diesel tank den stinker ganske forfærdeligt når man skal arbejde på sådan en. Så det er noget med at trække luft og så fjerne nogle stik og tilbage igen.
Som det ses havde der været en dårlig forbindelse i forsyningsstrømmen til pumpen. Den havde så været varm så plasticen var smeltet. Gad vide hvad der var sket hvis dette havde været en Benzinbil.
For at undgå at hele bilen stinker af Diesel så gælder det om at have en spand eller som her en papkasse klar til at lægge den defekte brændstofpumpe op i når den er trukket op af tanken.
Der er købt en ny original brændstofpumpe hjem til bilen. Det kan ikke betale sig at forsøge at lave den gamle.
Da det er en kortslutning der har været på pumpen så er det også en god ide at skifte det relæ der styrer pumpen.
Det stinker ganske enkelt forfærdeligt sådan noget Diesel, men her er der gjort klar til at den nye brændstofpumpe kan sættes i tanken.
Som med meget andet er de fleste ting i dag lavet i plastic. Så man skal passe på med ikke at få knækket nogle af de tynde plasticholdere der sidder i tanken.
Så er den nye brændstofpumpe endelig monteret i tanken. Der er mange ting der skal sidde rigtigt, og så er det jo også vigtigt at den er tæt. Ellers vil det vælte ud af tanken når den bliver tanket helt op efterfølgende.
Der har været så varmt i stikket at det er smeltet. Der skal vi selvfølgelig også have skiftet de stik der sidder i plasticen.
For at være sikker på at det ikke sker igen tjekker vi at de stik der bliver monteret sidder rigtigt godt fast, på de stik der sidder i pumpen.
Så sidder den nye brændstofpumpe med nyt plastichus og stik monteret på den nye brændstofpumpe. Så skal bilen kodes og software opdateres.
Der er så efterfølgende vaskes af med noget Dieselfjerner så der ikke lugter at Diesel i bilen bagefter. Kikker man godt efter kan man se at der på et tidspunkt har været smadderet en rude i bilen, da der ligger glaskår under sædet. Dem har vi selvfølgelig fjernet ved samme lejlighed.
Dette er så hvad kunden kan se efterfølgende efter denne reparation. Den defekte brændstofpumpe og plastic stikket er pakket ind og smidt ud, den er jeg nemlig ret sikker på at kunden ikke vil have med hjem.
Så derfor er der som altid fotodokumentation på alle reparationer. Det er nemlig dem du netop har set her.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 3 måneder siden af kenn.