Husk nu service på aircon eller klimaanlægget i bilen.
Med en sommer som den vi har her i 2018 så er det vigtigt at huske at få efterset bilens aircon og klimaanlæg inden det går galt og ikke fungere mere. Det er vigtigt fordi det olie der er i det lukkede klimasystem udover at smøre kompressoren der får væsken rundt i systemet også smører de pakninger der holder systemet tæt. Vi ser desværre flere biler på værkstedet hvor man tror det er en del af et normalt service på bilen.
Det er det IKKE. Så ved du ikke hvornår det er gjort, så få det gjort inden det går galt. Når vi har lavet et eftersyn af bilens klimasystem ligger der en bon med mængde og dato på hvornår det er gjort sidst.
Uanset om din BMW bruger den ene eller anden form for kølemiddel har vi mulighed for at give din bil et klima og Aircon eftersyn. selvom de er ældre end 2016. så man kan ikke være sikker på typer af klimavæske på de forskellige BMW modeller.
For at give nogle eksempler på hvor vigtigt det er at få efterset og efterfyldt bilens klimasystem kommer der her nogle eksempler på 3 stk. BMW i3 der alle manglede væske, og det til trods for at den ældste ikke var ældre end årgang 2015.
Denne BMW i3 var lang tid om at oplade, samtidigt kørte bilens blæser på højtryk for at forsøge at køle bilen. Det er super vigtigt at man på en BMW i3 sørger for at der løbende bliver kontrolleret for klimavæske da bilens klimaanlæg også er med til at køle bilens batteripakke ved opladning.
Denne BMW i3 var efterfyldt for 2 år siden og da ejeren ikke havde sørget for at bruge bilens klimaanlæg så manglede der små 400 gram. Det er som skrevet super vigtigt at man tilkobler bilens klimaanlæg / Aircon anlæg med jævne mellemrum da det er olien i systemet der holder det tæt.
Denne BMW i3 larmede også kraftigt i blæserne når den skulle oplade og køle bilens kabine. Den manglede også væske. Som det kan ses er det vigtigt at man får det gjort. Da prisen for en reparation på bilens klimaanlæg er langt mere kostbar end et klimaservice
Hvis du har en Elbil så er det super vigtigt at det værksted der skal efterfylde bilens klimasystem, IKKE kommer spormiddel på. Det er elektrisk ledende og det er ikke en billig omgang at få skyllet systemet, såfremt det går galt. Bare tanken om en kortslutning i bilens batteripakke med leddene spormiddel på, kan få det til at løbe en koldt ned af ryggen.
På en BMW i3 kræver det en original tester at åbne for bilens klimasystem. Det kan du læse mere om hvis du bruger de indsatte link i dette indlæg.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 7 år, 5 måneder siden af kenn.