Der har efterhånden været en del forskellige BMW navigationssystemer igennem tiden. I starten af 2003 kom BMW med deres CCC navigationssystem, som i 2007 blev opdateret med 8 forvalgs knapper på fronten. Så kunne man gemme 8 direkte taster så skulle man ringe hjem kunne man lægge nummeret på tast 1 og så ringede man op når man trykkede på tast 1. Osv.
I 2009 kom der så et system der hed CIC og det havde til forskel fra et CCC system som havde et DVD kort til at indeholde navigationskort, en harddisk som udover kortet og kunne indeholde 12.5 Gb. Musik på harddisken.
I 2013 kom der så det system der hedder NBT (NeXTs Big Things) som er en videreudvikling af CIC systemet. Hurtigt og en del smartere end det første CCC system som BMW kom med i 2003. Er bilen leveret med NBT systemet og leveret efter perioden 10 måned 2013 er det muligt at koble sig op på en online platform kaldet BMW Connected drive
Her i 2017 er BMW så kommet med en vireudvikling af BMW NBT nemlig BMW NBT EVO. Det er dette system du kan se nogle billeder af nedenfor.
Man har mulighed for at vælge nogle forskellige pauseskærme, som kommer frem når man ikke har brugt systemet i et forvalgt tidsrum.
I stedet for at man i alle de tidligere BMW navigationssystemer har haft en række menupunkter i en lige linje har man i dag lavet det som mapper man vælger imellem. Det betyder at menupunktet ligger under den mappe man vælger.
Man drejer ganske enkelt på bilens iDrive kontroller, så kører man hen på det menupunkt man vil ind under.
Her drejer vi så hen på mappen der hedder navigation og vælger dette punkt.
Så får vi som på de tidligere BMW navigationssystemer mulighed for at vælge et menupunkt vi vil bruge, når det er fundet er det blot at trykke på IDrive kontrolleren.
En af de fordele man har fået ved at BMW’s systemer er koblet op på en online platform er at det er muligt at tilgå bilen enten fra sin computer eller via en App. På sin smartphone. På BMW Connected kan man når man har oprettet sin brugerprofil, sende destinations adresser og et hav af andre spændende og smarte muligheder. Alt efter hvad bilen er leveret med af udstyr fra BMW fabrikken.
Det bliver spændende at se hvornår det er muligt at eftermontere BMW’s NBT EVO system i biler der i dag er leveret med 1 generation af NBT.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 4 måneder siden af kenn.