Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW F31 årgang. 2016 Fuld elektrisk anhængertræk.
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW F31 årgang. 2016 Fuld elektrisk anhængertræk.

BMW F31 årgang. 2016 Fuld elektrisk anhængertræk. 8 år, 5 måneder siden #5645

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW F31 årgang. 2016 Fuld elektrisk anhængertræk.

Denne BMW F31 ejer havde næsten lige fået leveret sin nye BMW f31 og ønskede at der blev monteret et fuldt automatisk anhængertræk. Det kræver at bilen bliver kodet og opdateret inden man starter på monteringen. På disse nyere modeller skal der monteres og udskiftes en del inden man er færdig. Her kan du se hvad det kræver på en BMW F31


BMW_F_31_ANHNGERTRK.1Large.JPG


Bilen er her kørt ind på værkstedet og er blevet opdateret med sidste nye software. Herefter skal bilen have tilført en udstyrskode. Når det er sket kan vi begynde at montere det elektriske anhængertræk.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.2Large.JPG


Bagkofangeren skal afmonteres, og så skal der gøres klar til at vi kan montere den elektriske anordning der er får krogen til at køre automatisk ind og ud under kofangeren.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.3Large.JPG


Disse nyere BMW F modeller har fået en helt del plasticdele i stedet for jern, smart for så holder man vægten nede på bilerne.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.4Large.JPG


Man skal have skilt en del ad da der også skal monteres et varmeskjold, da motoren til trækket kommer til at sidde rimeligt tæt på den bagerste udstødnings potte.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.5Large.JPG


Så er trækket monteret på bilen, boltene er efterspændt med moment, så vi er sikre på at det siddet fast. Og bliver siddende fast, når der kommer en campingvogn på krogen.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.6Large.JPG


De ledninger der er monteret fra BMW fabrikken af, skal vi have løsnet så vi kan trække det nye ledningsnet til anhængertrækket sammen med.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.7Large.JPG


Ledningsnettet er klipset på hele karossen, smart for så er man sikker på at der ikke sker noget med ledningerne når bilen er ude og køre.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.8Large.JPG


Vi skal have lavet et hul i bilen, ved siden af det der er lavet fra BMW fabrikken af for vi skal have det nye ledningsnet som skal monteres på det elektriske anhængertræk monteret inde i bilen.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.9Large.JPG


Her er der lavet hul og ledningsnettet er trukket ind i bilen. Her har vi indkøbt et specielt værktøj for at få et rent og perfekt hul i bilen.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.10Large.JPG


I dag bruger man kun plast tape på ledningerne og for at være sikker på at det nye ledningsnet er bedre beskyttet, skal vi have forkælet det lidt.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.11Large.JPG


Her kan det ses hvad forkælelsen går ud på, for den del af ledningsnettet der sidder bag kofangeren bliver viklet med tykt stof tape. Så er det nemlig langt bedre beskyttet.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.12Large.JPG


Så er ledningsnettet klar til at blive monteret bag kofangeren, når det er færdigt er det rart at vide at man har monteret og beskyttet det rigtigt og ikke mindst godt.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.13Large.JPG


Igen monteres det nye ledningsnet sammen med det BMW fabrikken har monteret. Det nye er bare langt bedre beskyttet.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.14Large.JPG


Så er ledningsnettet monteret, som det ses sidder det og følge de andre ledninger. Da det er tæt på trækket er det en rigtig god ide at bruge lidt tid på at beskyttet ledningerne.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.15Large.JPG


Huller det nye ledningsnet kommer ind i er 100 % tilpasset den gummiprop der sidder på det nye ledningsnet. For at være sikker på at det ikke rykker sig eller en kommer til indefra at trykke det ud, er der kørt noget 2 komponent lim på. Så nu er vi sikker på at det sidder der og bliver siddende.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.16Large.JPG


Denne lim sidder faktisk så godt at man hiver gummeføringen i stykker inden den slipper karrossen. Dette er vigtigt for så er vi helt sikre på at der ikke kan komme vand ind i bilen af denne vej.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.17Large.JPG


Så er vi ved at være færdig med den udvendige del af monteringen, for at være sikker på at boltene er spændt med det rigtige antal Nm. Tjekkes dette endnu engang.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.18Large.JPG


Vi skal også have udskiftet bilens sikringsboks. På denne F model har man ikke gjort plads i den som sidder monteret fra BMW Fabrikken.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.19Large.JPG


Rundt i bilen sidder der monteret flere forskellige monteringsbokse, fælles for dem er at vi skal have monteret ledninger i de fleste af dem.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.20Large.JPG


Så er kofangeren monteret på bilen igen, man skal bukke sig ret langt ned for at se at bilen nu er monteret med elektrisk anhængertræk.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.21Large.JPG


Knappen til at køre det elektriske anhængertræk ud og ind med er placeret i venstre side bagerst. Så er den nem at komme til når det skal bruges.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.22Large.JPG


Da vi skal have skiftet den førnævnte sikringsboks skal vi have overflyttet de sikringer der sidder monteret i den gamle. Kikker man den sikringsboks der er tættest på billedet kan man se at der er 3 relæer med en hvis top, hvor der kun er på den sikringsboks der er oppe over. Derfor skal den skiftes. Det relæ er nemlig til anhængertrækket.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.23Large.JPG


Så bliver den nye sikringsboks monteret i bilen igen, man skal aktive det nye relæ inden man får noget til at virke i bilen igen. Det går der noget tid med første gang.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.24Large.JPG


Der skal også trækkes og monteres nogle ledninger foran i bilen, inden man får noget som helst til at virke.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.25Large.JPG


Så er vi så langt at vi kan teste om det nye elektriske anhængertræk virker, sørme om ikke det stille og elegant begynder at køre ud under bilens kofanger.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.26Large.JPG


Denne elegante og smarte løsning kan man ganske enkelt ikke lade være med at smile ad. Det er så fræk en løsning af man ganske enkelt står og smiler med hele ansigtet.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.27Large.JPG


Så kom der også lys i knappen. Det er smart at den er monteret øverst lige bag klappen i venstre siden af bilen, så er den nemlig til at komme til uden at man skal tømme bilen, såfremt man har noget der fylder liggende i bagagerummet.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.28Large.JPG


Så er trækket ude og klar til at køre med anhænger eller campingvogn.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.29Large.JPG


Så er trækket væk og skjult inde bag kofangeren. Det er ligeså nemt at bruge som at se forskellen på billedet med krogen ude som her hvor den er væk igen.

BMW_F_31_ANHNGERTRK.30Large.JPG


Lægger man sig ned på sine knæ kan man kun ane der er monteret træ på bilen, på de her helt nye anhængertræk er der blevet støbt et øje med så det nu er muligt at montere sin sikkerhedsvire, som for øvrigt er et lovkrav der skal sidde monteret når man køre med noget bag bilen.

Det var en fornøjelse at levere bilen tilbage til kunden, for også han fik smilet frem da han så funktionen af krogen der stille kom frem bag kofangeren.

Da bilen stadigvæk har fabriksgaranti er det super vigtigt, for ikke at miste denne at den software og den måde der bliver eftermonteret på, som minimum er som BMW fabrikken forskriver på. Ellers ville dette senere hen kunne give kunden problemer. Det sker ikke i dette tilfælde, for der er som altid brugt originalt BMW software.


En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 1 måned siden af kenn.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.28 sekunder