Denne BMW X5 ejer skulle bare lige åbne sit soltag for at se om det stadigvæk kørte efter vinteren. Det åbnede og da det så skulle lukkes ville det ikke lukke. Det krævede så en ny soltagsramme og det er det du kan se hvad det kræver i dette indlæg.
Da kunden skulle lukke soltaget kom der en fejl i bilens Kombiinstrument, Taget kørte skævt og så holdte det op med at køre overhovedet.
Heldigvis kan man se på bilens Idrive skærm hvad det er for en fejl der er tale om. Den fortæller nemlig at soltagets anti trap funktion ikke virker mere. Det betyder at bilen ikke længere ved hvor soltaget er placeret. Det kræver normalt en kalibrering af soltaget men det kan man ikke her da soltaget ikke kan køre frem og tilbage.
Der er rigtigt mange dele der skal afmonteres for at komme til soltagsrammen. Hele loftet skal skilles ad og samtidigt skal man holde styr på klips og skruer. Der skal i hvert fald ikke mangle noget når bilen skal samles igen.
Det gælder om at skille så meget ad på rammen da den er tung og meget uhandig når først den er løsnet fra bilen. Samtidigt skal man sikre sig at alt er afmonteret så ikke det sidder i vejen når man skal have rammen balanceret ud af bilen.
Airbag systemet som sidder monteret oppe i loftet skal man også have afmonteret og passe på at man ikke før klemt eller ødelagt noget. Det er ikke bare ærgerligt det er også ekstremt dyrt.
Så er soltagsrammen snart klar til at blive afmonteret i bilen. Der er det som altid vigtigt at man får dækket bilen godt af, så ikke der sker noget med resten af bilen.
Den nye soltagsramme kommer i en stor tung kasse. Dog er den ikke så slem som de første blev sendt afsted i. De vejede nærmest et ton.
Så er soltagsrammen afmonteret i bilen. Nu kan man se at der er rigtigt mange ting man skal have afmonteret før man bare løfter soltagsrammen ned og ud af bilen.
Her på den gamle ramme kan man se hvad der er sket. Den vire som skal trække soltaget frem og tilbage er knækket. Den ligger bare og snor sig rundt og sætter sig fast. Da man havde lukket soltaget havde man fået ødelagt den ene motor, så den skal også skiftes. Den låser sig og så er der risiko for at det samme sker igen.
Her ses den nye ramme og man skulle tro det blot var at montere soltagsglassene på den nye soltagsramme. Det er det så ikke bare lige. Der er rigtige mange dele der ikke følger med en ny soltagsramme, men skal overflyttes fra den gamle. Det går der også en rum tid med at få gjort.
Så er soltagsglassene monteret igen og den underdel som lukke for soltaget inde i bilen, den er blevet testet at den lukker rigtigt. Det er nemlig forfra hvis ikke man har styr på at alt virker som det skal inden soltagsrammen sættes på plads i bilen.
Så er den nye soltagsramme kommet op på plads igen. For at være sikker på at alt virker som det skal kalibreres soltaget inden man samler bilen igen.
Loftpladen er kæmpe stor når der er afmonteret og står udenfor bilen. Man skal passe rigtigt meget på med ikke at får den bukket når den skal på plads i bilen igen, sker dette kan man se de bukkemærker når bilen er samlet færdig.
Når man alligevel har adgang til de soltagsdræn som leder det vand væk der måtte komme ned i rammen, så bliver de selvfølgelig renset.
Som det ses er det ikke muligt at rense de dræn, når først loftpladen er kommet op på plads i bilen igen. Så begge sider for og bag er selvfølgelig renset. Nu man kunne komme til dem rigtigt.
Efterfølgende skulle bilen opdateres med ny software, og som altid skal man kobles på bilens Most system også.
Imens vi alligevel havde et tester hoved på bilen i forbindelse med software, så kunne vi parameter kode bilen med nogle sjove funktioner samtidigt. Efterfølgende blev der udskrevet en diagnose test rapport, så kan kunden se hvad der skal laves af mekanisk, når den på et tidspunkt kommer tilbage for at få lavet service
Så er det svært at se hvor meget der har været afmonteret og monteret igen for at skifte en soltagsramme på en X5 E70 men så er det jo godt at man altid her på værkstedet tager billeder og dokumentere hvad der er lavet på kundens bil.
Selv kundens barnestole er monteret i bilen igen, så nu er bilen klar til at køre en forhåbentlig varm og solrig sommer i møde, soltaget er i hvert fald klar til dette igen.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 7 måneder siden af kenn.