Denne BMW x5 ejer havde været så uheldig at ramme et dådyr på motorvejen. Heldigvis var det kun gået udover bilens for kofanger. Dyret der blev ramt var heldigvis død på stedet, så man ikke skulle spekulere på om det stakkels dyr led. Kunden havde været forbi tidligere, så vi kunne få taget nogle billeder af skaden til forsikringen.
Kofangeren er revnet i højre side. PDC sensoren er som det ses slået ud af holderen. Den blev sat sådan da kunden var forbi første gang.
Den nye kofanger var blevet bestilt og kommet tilbage fra maler. Det gør det hele meget hurtigere for kunden.
Der er rigtig mange klips og skruer der holder sådan eg kofanger på en BMW X5 på plads. Der kan man godt se at det er en stor bil.
Som altid skal man overflytte en masse dele far den gamle kofanger til den nye. Det er kun selve skallen man får når man bestiller en ny kofanger.
Det er et nøjsomt arbejde at få alle dele skiftet over på den nye kofanger. Da den nye kofanger er mailet har den været i en ovn, så det er også en oplevelse at få alting flyttet over uden at der sker noget med den nye lak på kofangeren.
Her er den nye for kofanger så monteret på bilen. Det skal man være 2 for at få til at sidde rigtigt igen. Det lykkes dog som det ses på billedet.
Man har nogle pas punkter som man skal holde øje med. Som det kan ses sidder den nye kofanger fuldstændig lige og perfekt på bilen, eller havde forklappen i siddet lige oppe over.
Da kunden kom på værkstedet havde han også været så uheldig at han havde fået smadderet forruden også. Den skulle vi have skiftet samtidigt.
Forruden var selvfølgelig med Kafas (kamera) og sensorer for lys og dug.
Som altid ved skift af forruder kommer bilen ind og står nogle timer i varmen. Inden der bliver gjort noget som helst.
Bilen beskyttes så der ikke kommer mærker eller andet inde i bilen. Man kan nemlig risikere at ruden flækker når den skæres ud af bilen.
Heldigvis er det sjælendt at en rude springer, det skete heller ikke denne gang med heller dække af og passe på en gang for meget end for lidt.
Alt hvad der kan tørres af og støvsuges imens forruden er ude, får en tur med klude og støvsuger.
Ruden skal sidde lidt og hærde inden man montere kamera og sensorer. Det er ikke alle der mener det men her på værkstedet er det helligdom. Så her sidder ruden og sætter sig.
Inden ruder er kommet så langt har den ligget på rudebordet og er blevet klargjort. De forskellige lister er blevet monteret, og så er ruden pudset. Så er man sikker på at der ikke er sket det mindste under transporten af ruden. Det ville være ærgerligt at se noget på ruden når den sad i. Det sker så heller ikke her.
Bilen skal på tester og have kalibreret kameraet. Det er næsten ligeså sikkert som amen i kirken når man har skiftet en forrude på en BMW med kamera. Det bliver så gjort her.
Efterfølgende er man så nød til at køre en tur i bilen. Virker den kalibrering så kan man se den tilladte hastighed i bilens head up display. Det kan man her, så nu er bilen klar til at blive afleveret til kunden igen.
Imens bilen var her på værkstedet skulle den også have lavet 75 000 km. Service så vi fik ved den lejlighed et samarbejdende værksted til at skifte olie og klodser hele vejen rundt på bilen.
Så nu er bilen klar til at køre på ferie.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 8 år, 8 måneder siden af kenn.