Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW i3 / i8 Væglader professionel.
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW i3 / i8 Væglader professionel.

BMW i3 / i8 Væglader professionel. 9 år, 12 måneder siden #5486

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW i3 / i8 Væglader professionel.

Jeg har længe taget tilløb til at lave et speciealt værksted for BMW i3 og BMW i8. Nu er der styr på software navigationskort og kodninger på bilen. Hvad ville så være mere nærliggende at lade kundebilerne imens de holder på værkstedet? Til dette formål har vi købt og fået installeret en original BMW væglader.

Det har krævet at der blev trukket nyt installationskabel for denne væglader kan håndtere op til 35 amp. For at få en fornemmelse for hvad det er for en styrke kører de fleste hjem med en 10 amp. Sikring på alt der kører på el i stuen. Så det er en stor effekt der skal tilføres laderen. Grunden er ene og alene tiden man kan oplade den tilsluttede BMW i bil på.


BMW_i3VGLADER.1Large.JPG


Bare ved at kikke på denne lader, kan man godt fornemme at dette ikke er en lader som man forærer væk. Kvaliteten er ganske enkelt som det meste BMW har med at gøre nemlig uovertruffen. Den er bare super flot.

BMW_i3VGLADER.2Large.JPG


Laderen er med en touch skærm så man kan følge ladningen løbende. Samtidigt giver den mulighed for at vi kan tilslutte de solceller der sidder monteret på værkstedet også.

BMW_i3VGLADER.3Large.JPG


Hullet som strømtilførelsen skal trækkes i er tykkere end et kosteskaft. Det er igen for at man kan få nogle ampere ti bilen. Kablet der skal trækkes er 6 kvadrat. Det er en tyk s… sådan et kabel.

BMW_i3VGLADER.4Large.JPG


Rammen på selv vægladeren er lavet i aluminiums plastic. Samtidigt skal den holde til at man trækker i kablet så der den skal monteres med nogle kraftige franske skruer.

BMW_i3VGLADER.5Large.JPG


Det ser simpelt ud når man skiller laderen ad. Men den kører også med et såkaldt bus system så man kan følge ladningen løbende på sin telefon med en apps. Den kan også sende en mail til kunden om hvor meget strøm der er givet til bilen og hvor langt tid bilen har været tilsluttet laderen.

BMW_i3VGLADER.6Large.JPG


Der er ingen tvivl om at laderen også er tiltænkt som en offentlig lader. For der kan oprettes bruger og adgangskoder efter behov.

BMW_i3VGLADER.7Large.JPG


Her vælger man sprog på opstartsskærmen. Det virker nu meget smart at man også kan vælge Dansk.

BMW_i3VGLADER.8Large.JPG


Så er der oprettet en bruger og så er vi ved at være klar til at teste laderen på en BMW i3. Hvilken en er mere nærliggende end vores egen (nye.) BMW i3

BMW_i3VGLADER.9Large.JPG


Men inden der kan tilsluttes nogen bil på laderen skal den lige have lavet de ændringer vi har tastet ind i systemet. Det kræver som det ses en genstart af systemet.

BMW_i3VGLADER.10Large.JPG


Når laderen er klar og til dagligt vil det sådan her ud. Dog mangler der den nederste plade for at den er samlet færdig. Men den ser faktisk ret god ud.

BMW_i3VGLADER.11Large.JPG


Her er vores egen BMW i3 kørt ind på værkstedet. Jeg har netop lagt nye vintermåtter i bilen, men se lige en flot kabine.

BMW_i3VGLADER.12Large.JPG


Der er begyndt at komme andre BMW i3 ejere ned forbi værkstedet. Det skal nok ende godt. For det er ikke meget der er overladt til tilfældighederne. Det er faktisk ikke andet om man skal have en kop kaffe mere.

BMW_i3VGLADER.13Large.JPG


Her er bilen tilkoblet laderen. Der overføres 2.1 kW strøm til bilen i timen. Dette er kun en test for der skal monteres en separat forbrugsmåler på laderen også. Mere for at man kan se hvor meget strøm der kommer fra solceller og fra netstrøm. (Strøm fra stikkontakten)

BMW_i3VGLADER.14Large.JPG


Placeringen af vægladeren er nøje gennemtænkt for alt imens bilen lades skal der være mulighed for også at lade bilens forbrugsbatteri. Det skal lades imens bilen kodes eller for lagt nyt navigationskort i sig. Der kobler man de forskellige systemer fra hinanden. Bilens elektromotor kører på 360 Volt og resten kører 12 volt. Så der skal man sikre sig godt og grundigt. Det har vi så også gjort her.

BMW_i3VGLADER.15Large.JPG


Efterhånden som kunderne har været på værkstedet kan vi trække en lade historik på hvor meget strøm vi har leveret til den enkelte kunde. Det er smart hvis man har flere biler kørende rundt på El.

BMW_i3VGLADER.16Large.JPG


Det er en ren fornøjelse at have med Elbiler at gøre. Der er ikke meget olie eller lugt af Benzin eller Diesel. Det passer fint til en bil med lys kabine inde i sig. Her står bilen så og får opladet sine batterier.

BMW_i3VGLADER.17Large.JPG


Når opladningen er slut kan man se at der er lagt 6.10 kW time på bilens batterier. Bilen har cirka kørt 40 km. Før denne opladning. Og beregner man 2 kr. pr. kW så har det kostes kr. 12,20 at køre de 40 Km. Det er der ikke mange andre biler der kan køre 40 km. på. Det er vigtig viden for dem der holder øje med det.

BMW_i3VGLADER.18Large.JPG


Skulle man holde fest, kunne det også være sjovt at se hvor mange der ville tro at den nye væglader var jukeboks. Det ville i hvert fald være nærliggende at tro.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 9 år, 12 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap, Deljeh

Sv: BMW i3 / i8 Væglader professionel. 9 år, 12 måneder siden #5487

  • BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 550
  • Karma: 13
Hej Kenn

Interesant Indlæg , dog mangler der da vist lidt på det sidste hyggelige billede , nemlig et Jultræ og dig i nisse kostume serverende gløgg og æbleskiver

God for-Jul

Mvh
BenAnd
Følgende bruger(e) har sagt tak: kenn, Kap, Deljeh
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.41 sekunder