Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW E90 ELV. Ratlåsstyring.
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW E90 ELV. Ratlåsstyring.

BMW E90 ELV. Ratlåsstyring. 10 år, 10 måneder siden #4971

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW E90 ELV. Ratlåsstyring.

Denne BMW E90 kunde havde købt en BMW E90 som et afhentningstilbud hos en forhandler. Her 3 måneder efter kommer han ned til sin BMW for at køre og så vil hans bil ikke starte. Ratlåsen vil ikke slippe eller slå fra og så virker hans Comfort acces heller ikke mere.


BMW_E90_ELV_Fejl.1Medium.JPG


Kunden låser sin BMW op med fjernbetjeningen og sætter nøglen i for at starte bilen, og så viser dette symbol sig i bilens kombiinstrument.

BMW_E90_ELV_Fejl.2Medium.JPG


Bilen vil ikke sætte tænding på bilen, men kun radiotænding, så kan man selvfølgelig også sidde at lytte til sin radio imens man sidder og skummer over bilen ikke kan starte.

BMW_E90_ELV_Fejl.3Medium.JPG


Når bilen har stået et stykke tid virker den igen, og efter at bilen var kommet her på et fejeblad, bestilte vi et nyt CAS modul til bilen. Det blev skiftet og det kunne ikke gøre det alene.

BMW_E90_ELV_Fejl.4Medium.JPG


Vi skal have skilt noget mere ad på bilen, og for ikke at lægge de dele vi afmontere rundt på værkstedet,. Har vi lagt beskyttelse på bilens tag og som det ses et tæppe.

BMW_E90_ELV_Fejl.5Medium.JPG


Næste trin er at udskifte bilens ratstamme, og imens vi venter på en ny skiller vi bilen ad imens.

BMW_E90_ELV_Fejl.6Medium.JPG


Der er mange dele der skal afmonteres på bilen, for at udskifte ratstammen. Men der er kun en vej og det er at starte fra en ende af.

BMW_E90_ELV_Fejl.7Medium.JPG


Ratstammen ser ikke ud af meget når rat og slæbering og det plastic der dækker det hele er afmonteret. Som det ses er bilen monteret med en Kinaradio. Den vender vi tilbage til senere.

BMW_E90_ELV_Fejl.8Medium.JPG


Som altid skal vi have dækket af med klude, så der ikke sker noget med alt andet inde i bilen. Pludselig bliver sådan en ratstamme meget stor inde i bilen, når den skal afmonteres.

BMW_E90_ELV_Fejl.10Medium.JPG


Her ses ratstammen afmonteret og ligge på gulvet. Det er elektronikken som er kendt for at svigte og så ikke låse ratlåsen op.

BMW_E90_ELV_Fejl.12Medium.JPG


Det kan man da kalde en effektiv tyverisikring af bilen, men imens den er skilt ad sådan her kan vi få testet forbindelserne imellem de for skellige styremoduler i bilen.

BMW_E90_ELV_Fejl.14Medium.JPG


Testeren fortale at det blandt andre moduler kunne være bilens CAS modul der skulle skiftes, og nu står bilen pludselig og spærrer hele værkstedet, imens vi venter på en ny ratstamme til bilen.

BMW_E90_ELV_Fejl.15Medium.JPG


Her ses den nye ratstamme til bilen. Som det næsten kan ses er det ikke en original BMW del de forærer væk.

BMW_E90_ELV_Fejl.16Medium.JPG


Så er bilen ved at blive samlet op igen efter at vi har monteret den nye ratstamme på bilen. Så bliver det spændende at se om den starter.

BMW_E90_ELV_Fejl.17Medium.JPG


Efter at have ventet 3 timer og udskiftet et modul mere, nægter bilen at starte, Bilen spærrer alt indgang på værkstedet og det betyder at alle andre kunder må vente. Derfor bliver der lavet en aftale om at bilen køres på et autoriseret BMW værksted, for at få BMW Tyskland til at tvangstyre bilens moduler, da vi ikke kan få tænding på bilen, og derfor ikke kan komme i kontakt med bilen.

BMW_E90_ELV_Fejl.18Medium.JPG


Bilen står oppe hos den autoriserede BMW forhandler, og pludselig efter 20 timer slipper ratlåsen og der kommer tænding på bilen. Så kan man komme til at nulstille ELV på bilen. De nye moduler skal kodes på bilen og det kan man så ikke da der sidder en uoriginal kinaradio i bilen.

Bilen hentes og kodes her på værkstedet. Og nu virker alt på bilen igen. Denne reparation har der gået et utal af værkstedstimer med. Men for at kunne se kunden i øjerne igen henlægges de på manglende kompetence eller bare manglende evner.

Hvad kan man så udrede af sådan en omgang?

Det er vigtigt at man har sørget for at bilens software er opdateret og sidste version, inden man begynder at montere alt muligt uoriginalt skrammel i bilen. Vælger man stadigvæk at få monteret kinavarer i bilen så risikere man at værksteder bruger utallige timer. Er man så rigtig uheldig risikere man at de forlanger betaling for medgået tid. Det var ikke tilfældet her.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 10 år, 10 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap

Sv: BMW E90 ELV. Ratlåsstyring. 10 år, 10 måneder siden #4979

  • please
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
  • Indlæg: 74
  • Karma: 0
du skriver at det er vigtigt at have opdateret bilens software, hvad har det
af betydning? kan man forvente at bilen reagere/virker anderledes efter opdatering eller?
og kan man selv se hvornår den sidst er opdateret, så man slipper for at spilde tid på den slags hvis alt er "up to date"

Sv: BMW E90 ELV. Ratlåsstyring. 10 år, 10 måneder siden #4980

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Hej.

Det er en kendt fejl at der på en BMW E9x kan være en softwarefejl så ratstammen låser sig. Men studere man det, kan man læse at der er forskellige opfattelser af om det også er rigtig. Men når man sørger for at man har sidste nye software på sin BMW. Så er man sikker på at man har fået fjernet de små fejl eller omvendt har fået de forbedringer der er kommet til bilen.

Man kan ikke selv se hvilken software der er på bilen, der skal man have en tester for at kan se det. Det foregår sådan at man sætter bilen på testeren og beder den om at lave en opdatering af bilen. Så viser testeren modulets nuværende software version. Derefter fortæller den hvilken version den vil opdatere til.

Når BMW skifter model serie eller stopper med at producere den BMW model man har, så stopper udviklingen af software også. Men tro mig der kører rigtigt mange BMW E modeller der ikke har fået opdateret sin software, og derfor mister de fordele der er med ny software. Det kan være gearkasse og motorstyring, som giver en bedre brændstof økonomi. Eller et langt roligere gearskifte, og så videre....

Så det er en rigtig god ide at få bilens software opdateret til sidste nye version. Men har den fået en opdatering efter 2010 da den kunne leveres som ny hos BMW. Så er det ikke nødvendigt mere. Men inden man montere noget på bilen som enten ikke er originalt eller ikke kunne leveres til bilen, skal man sørge for at bilen er opdateret. For efter dette er det ikke længere helt så nemt at få bilen opdateret..

Håber det gav lidt mere indblik i hvorfor man skal få tjekket sin software version på sin BMW.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 10 år, 10 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap, please
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.26 sekunder