Hej.
Det er en kendt fejl at der på en BMW E9x kan være en softwarefejl så ratstammen låser sig. Men studere man det, kan man læse at der er forskellige opfattelser af om det også er rigtig. Men når man sørger for at man har sidste nye software på sin BMW. Så er man sikker på at man har fået fjernet de små fejl eller omvendt har fået de forbedringer der er kommet til bilen.
Man kan ikke selv se hvilken software der er på bilen, der skal man have en tester for at kan se det. Det foregår sådan at man sætter bilen på testeren og beder den om at lave en opdatering af bilen. Så viser testeren modulets nuværende software version. Derefter fortæller den hvilken version den vil opdatere til.
Når BMW skifter model serie eller stopper med at producere den BMW model man har, så stopper udviklingen af software også. Men tro mig der kører rigtigt mange BMW E modeller der ikke har fået opdateret sin software, og derfor mister de fordele der er med ny software. Det kan være gearkasse og motorstyring, som giver en bedre brændstof økonomi. Eller et langt roligere gearskifte, og så videre....
Så det er en rigtig god ide at få bilens software opdateret til sidste nye version. Men har den fået en opdatering efter 2010 da den kunne leveres som ny hos BMW. Så er det ikke nødvendigt mere. Men inden man montere noget på bilen som enten ikke er originalt eller ikke kunne leveres til bilen, skal man sørge for at bilen er opdateret. For efter dette er det ikke længere helt så nemt at få bilen opdateret..
Håber det gav lidt mere indblik i hvorfor man skal få tjekket sin software version på sin BMW.