Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin.
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin.

BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin. 12 år siden #3607

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin.

Denne BMW kunde som skal have skiftet sin Blæsermotor og det såkaldte pindsvin, har i et stykke tid haft problemer med at blæseren ikke kørte rigtigt. Så startede den så slukkede den, så kørte den på fuld styrke for slet ikke at ville køre overhovedet.


BMW_E60_E61_BLSER.1Medium.JPG


Samtidigt har blæseren støjet og larmet som om der lå noget nede ved motoren. Da det er forbundet med lidt af et arbejde skifter man selvfølgelig både motor og pindsvin. Pindsvinet er det der justere blæserhastigheden, så når man vælger trin 1 er det pindsvinet der sørger for at det er justerbart. Det er derfor der er køleribber på pindsvinet. Det korrekte engelske navn på det såkaldte pindsvin er Blower motor resistor / AC blower motor switch.

BMW_E60_E61_BLSER.2Medium.JPG


Derfor kalder man det pindsvinet i folkemunde.

BMW_E60_E61_BLSER.3Medium.JPG


Som det ses bestiller man det såkaldte pindsvin separat, og det bør man altid skifte samtidigt med motoren.

Flere billeder kommer når kundens bil kommer på værkstedet for at få udskiftet de viste dele.

Så blev blæseren og pindsvinet udskiftet.


BMW_E60_E61_BLSER.4Medium.JPG


Nu kom kunden bil på værkstedet for at få udskiftet sin defekte blæser. Inden blæser og pindsvin blev udskiftet blev der afprøvet et par andre ting, for at være sikker på at det nu også var blæseren eller det såkaldte pindsvin der var skyld i at det ikke virkede.

BMW_E60_E61_BLSER.5Medium.JPG


Der er en hel del der skal afmonteres for at udskifte blæseren i bilen. Det var også derfor at man skulle være sikker på at det var den der var defekt.

BMW_E60_E61_BLSER.6Medium.JPG


Der er så mange smådele at afmontere inde i bilen, Så man er nød til at lægge dem udenfor bilen. så vi er sikre på at der ikke sker noget med dem eller andet.

BMW_E60_E61_BLSER.7Medium.JPG


Det tager en del tid at komme ind til blæseren. Som altid skal der dækkes af med klude og tørres af der hvor man normalt aldrig har en chance for at kunne komme til.

BMW_E60_E61_BLSER.8Medium.JPG


Et sjældent syn her på værkstedet nemlig af vi får sorte fingere, men den gamle blæsermotor var møgbeskidt. Og det er ikke en særlig rar tanke den at man har siddet og fået blæst alt det afslidte kul af, lige i hovedet.

BMW_E60_E61_BLSER.9Medium.JPG


Blæseren var direkte våd, og så kunne man mærke på den at den aldrig havde fået en desinficering, for den var rimelig svampet og fedtet.

BMW_E60_E61_BLSER.10Medium.JPG


Det er nu også nemt at se hvilken en af motorerne på billedet der er den gamle, og hvilken der er den nye. For den gamle er sort og beskidt.

BMW_E60_E61_BLSER.11Medium.JPG


Der drysser en del af det gamle kulstøv af motoren, så det var på tide at der kom en ny blæsermotor ind og sidde og blæse inde bilen. Så det skal nok blive godt.

BMW_E60_E61_BLSER.12Medium.JPG


Inde hvor motoren sidder monteret er der også tegn på at motoren eller rettere kullene er blevet slidt, for der ligger også en del kulstøv.

BMW_E60_E61_BLSER.13Medium.JPG


Så kom den nye blæsermotor på plads, og så blev der ellers desinficeret, så det er rent luft der cirkulere rundt i bilen.

BMW_E60_E61_BLSER.14Medium.JPG


Her er blæserhuset desinficeret og inden man samler bilen igen, skal vi selvfølgelig have testet at blæser og pindsvin fungere korrekt. Det virker som det ses på billedet.

BMW_E60_E61_BLSER.15Medium.JPG


Her er blæserhuset desinficeret og inden man samler bilen igen, skal vi selvfølgelig have testet at blæser og pindsvin fungere korrekt. Det virker som det ses på billedet.

Så er bilen samlet op igen, og nu har kunden en blæser der virker på alle trin, og sidst men ikke mindst en ren og frisk luft i bilen. For nu kommer der ikke gammelt kulstøv ind i kabinen fra blæseren.

Dette er nok noget vi må forvente kommer på vores biler, efterhånden som motoren eller pindsvinet står af.

Så nu er der kun tilbage at ønske kunden god vind. Den er i hvert fald ren.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 9 år, 11 måneder siden af kenn.

Sv: BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin. 12 år siden #3610

  • BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 550
  • Karma: 13
Hej Kenn

Var klar over at "pindsvinet" har været et stort problem på de gamle E39'ere , men at det også skulle være det på E6x serien , ja det er nyt for mig ,men det er måske bare "præventivt" at kunden vælger at skifte det sammen med selve blæser-motoren ?

Mvh.
BenAnd

Sv: BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin. 12 år siden #3614

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Hej Ben And

Jeg tror at vi skal gøre os klar på at vi kommer til at udskifte pindsvin og motorer på vores model også.

Som det kan ses på de billeder af udskiftning af blæser og pindsvin i en BMW E60 så bærer motoren tydelig præg at flere års brug. Jeg ville i hvert fald ikke selv nøjes med at udskifte den ene af tingene for der er en hel del der skal skilles ad, for at komme ind til motoren og pindsvinet.

Det ville være så ærgerlig at man kun udskiftede motoren og pindsvinet så stod af efter kort tid eller omvendt.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år siden af kenn.

Sv: BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin. 10 år, 7 måneder siden #5207

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
BMW Blæsermotor udskiftning.

Der er ikke nogen tvivl om at der efterhånden som vores BMW E6X modeller bliver ældre, så kommer der nogle udskiftninger at forskellige ting. Her er det blæser motoren der ganske enkelt ikke kørte mere, så den måtte udskiftes.

BMW_BLSERMOTOR.1Large.JPG


Kikker man på billedet er det nemt og se hvilken en af blæsermotorerne der er den gamle og hvilken der er den nye. Den gamle er ganske enkelt slidt op.

BMW_BLSERMOTOR.2Large.JPG


Bilen skulle samtidigt have nyt instrumentbord monteret med head up display, så da det var afmonteret skiftede vi samtidigt blæser i bilen.

BMW_BLSERMOTOR.3Large.JPG


Det ser voldsomt ud, men har efterhånden lavet en del af disse instrumentbord udskiftninger, så når man ser den enkelte skrue ved man hvor den hører til.

Når man udskifter blæsermotor skifter man samtidigt blæsermodstand. Det ville ganske enkelt være tåbeligt at skulle skille det hele ad en gang til.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 9 år, 11 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap

Sv: BMW E60 / E61 Blæsermotor / Pindsvin. 9 år, 11 måneder siden #5514

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Efterhånden begynder der at tegne sig et billede af hvad der kommer af sliddele der efterhånden skal udskiftes på en BMW E60 og E61

BMW_E6X_BLSER_OG_PIBDSVIN.Large.JPG


En af de ting de med tiden bliver træt er blæsermotoren og eller det såkaldte pindsvin. Som tidligere beskrevet skifter man begge dele samtidig. Ny Original blæser og det såkaldte pindsvin er så også noget der er lagervare på værkstedet. Det er nemlig ofte noget vi efterhånden kommer ud for skal udskiftes.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 9 år, 11 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.35 sekunder