Hej Michael.
Spændende vinkel du kommer med på et problem som alle os der har en BMW E61 på et tidspunkt kommer ud for. Nu har jeg i forbindelse med reparation (det vil sige komplet udskiftning af defekte ledninger i bagklappen, efterhånden fået mig en hel del viden om hvad det skyldes at ledningerne knækker. Jeg mangler 2 sæt så har der været 200 BMW E61 på værkstedet og fået skiftet ledningsnet.
Jeg er uddannet autoelektriker og har faktisk speciale i ledningsnet i biler. Med det mener jeg at jeg efterhånden har lavet el i biler i over 30 år. Så selvfølgelig har jeg funderet over om der kunne laves en løsning som var smartere. Det kan der ikke da de ledninger og ikke mindst kobber som man benytter er specielt og ikke bare lige monteres på en anden måde.
Da jeg efterhånden har en meget stor erfaring for hvorfor de ledningsnet knækker, så bliver de ledningsnet der bliver udskiftet, monteret så det ikke bare lige sker igen. Det er 5 år siden det første ledningsnet blev udskiftet på værkstedet, og der er ikke en eneste der efterfølgende har fået det lavet igen efter.
Men desværre er der mange der falder for at få dem repareret og de står ikke bare med en dårlig løsning men også med en økonomisk løsning når der begynder at brænde moduler af. For en kortslutning af ledningerne. Det kræver en større økonomisk udskrivning at få bilen til at fungere igen.
Desværre er det ofte ikke engang ejeren af bilen der har bedt om at få sit ledningsnet i bagklappen repareret. Der er også autoriserede BMW værksteder der har lavet dette sjusk også.
De komplette ledningsnet som man benytter til at skifte de eksisterende i bilen med, er ikke nogen man bare forærer væk. Så jeg har selvfølgelig prøvet og brugt tid på at se om der kunne findes en løsning. Der har været et par ingeniører med svagstrøm som speciale med i projektet også og de er også kommet frem til at der ikke findes en bedre løsning på problemet.
Så sparer jeg dig om forklaringen om forskellen på kobber indholdet i ledninger. For en ledning er ikke bare en ledning. Kvaliteten afgøres efter hvor meget jern og andre tilsætnings metaler der kommer i en ledning. Desto mindre kobber desto mindre pris.
Men for at være sikker på at der ikke sidder en eller nogen med en usikkerhed for at skulle ud i at prøve en anden løsning. Så skal man være endog meget letsindig for at gøre dette forsøg. For knækker og kortslutter ledningerne, så kan man næsten være sikker på at det koster en formue at få bilen lavet igen. Rigtig mange BMW E61er har fået brændt sit CCC navigationssystem af på den bekostning. Nemlig at man bare skulle prøve at spare udgiften på at få udskiftet ledningsnettet i begge sider korrekt.
Men skulle der alligevel sidde en der vil give det et skud, så har jeg adgang til væsken der bestemmer hvilken kvalitet kobberet i ledningen har. Dette kan også måles med et syrebad.
Men men men.
Skulle jeg ud og købe mig en BMW E61 så ville jeg helt sikkert få ledningerne i bagklappen tjekket. Når jeg mener tjekket mener jeg et forbehold for om de skal skiftes. Korrekt.
Forøvrigt velkommen til herinde.