Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet.
(0 viser) 

EMNE: Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet.

Sv: Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år, 2 måneder siden #5389

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Hej Henrik.

Det er nu rimeligt nemt at se hvis der er viklet plasttape rundt om ledningerne i bagklappen. Men typisk for rigtig mange at dem man har forsøgt at reparere er at de bøjler der sidder imellem rude og bagklap de bærer tydelig præg af at være åbnet og så forsøgt samlet igen. De finder du også en del billeder af i denne tråd også.

Ellers lægger jeg nogle billeder ind næste gang jeg ser en på værkstedet.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Følgende bruger(e) har sagt tak: hln

Sv: Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år, 2 måneder siden #5400

  • BMW Touring
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
  • Indlæg: 1
  • Karma: 0
Hej Kenn og andre.


Jeg er endnu i undersøgelsesfasen vedr. anskaffelse af en E61 Touring, så har ikke været udsat for dette kendte problem. Endnu.

Men for mig at se (ud fra de fotos der lægges op) kunne det tyde på at det er de metalbøjler der skjuler ledningerne der gør, at ledningerne knækker. Er det forkert antaget?

Derfor spørger jeg, om det kunne være muligt at fremfinde en fleksibel løsning til disse ledninger, så de ikke bliver udsat for det knæk som metalbøjlerne giver dem? Min tanke er, at hvis ledningerne kunne bevæge sig mere frit, ville de ikke blive udsat for vrid og gnidninger i overgangen ml. bøjle/ledning, i samme omfang.

Jeg ved ikke hvor meget du (Kenn) har "efterforsket" i alternative løsninger til dette problem, eller om du blot laver tingene som BMW har tiltænkt det, velvidende at det går i stykker på et senere tidspunkt igen.

Jeg er klar over at nogen sikkert anser dette for en fusket løsning, men det kunne jo være at nogen sad med en god ide til løsningen af dette generelle problem.

VH

Michael

Sv: Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år, 2 måneder siden #5401

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Hej Michael.

Spændende vinkel du kommer med på et problem som alle os der har en BMW E61 på et tidspunkt kommer ud for. Nu har jeg i forbindelse med reparation (det vil sige komplet udskiftning af defekte ledninger i bagklappen, efterhånden fået mig en hel del viden om hvad det skyldes at ledningerne knækker. Jeg mangler 2 sæt så har der været 200 BMW E61 på værkstedet og fået skiftet ledningsnet.

Jeg er uddannet autoelektriker og har faktisk speciale i ledningsnet i biler. Med det mener jeg at jeg efterhånden har lavet el i biler i over 30 år. Så selvfølgelig har jeg funderet over om der kunne laves en løsning som var smartere. Det kan der ikke da de ledninger og ikke mindst kobber som man benytter er specielt og ikke bare lige monteres på en anden måde.

Da jeg efterhånden har en meget stor erfaring for hvorfor de ledningsnet knækker, så bliver de ledningsnet der bliver udskiftet, monteret så det ikke bare lige sker igen. Det er 5 år siden det første ledningsnet blev udskiftet på værkstedet, og der er ikke en eneste der efterfølgende har fået det lavet igen efter.

Men desværre er der mange der falder for at få dem repareret og de står ikke bare med en dårlig løsning men også med en økonomisk løsning når der begynder at brænde moduler af. For en kortslutning af ledningerne. Det kræver en større økonomisk udskrivning at få bilen til at fungere igen.

Desværre er det ofte ikke engang ejeren af bilen der har bedt om at få sit ledningsnet i bagklappen repareret. Der er også autoriserede BMW værksteder der har lavet dette sjusk også.

De komplette ledningsnet som man benytter til at skifte de eksisterende i bilen med, er ikke nogen man bare forærer væk. Så jeg har selvfølgelig prøvet og brugt tid på at se om der kunne findes en løsning. Der har været et par ingeniører med svagstrøm som speciale med i projektet også og de er også kommet frem til at der ikke findes en bedre løsning på problemet.

Så sparer jeg dig om forklaringen om forskellen på kobber indholdet i ledninger. For en ledning er ikke bare en ledning. Kvaliteten afgøres efter hvor meget jern og andre tilsætnings metaler der kommer i en ledning. Desto mindre kobber desto mindre pris.

Men for at være sikker på at der ikke sidder en eller nogen med en usikkerhed for at skulle ud i at prøve en anden løsning. Så skal man være endog meget letsindig for at gøre dette forsøg. For knækker og kortslutter ledningerne, så kan man næsten være sikker på at det koster en formue at få bilen lavet igen. Rigtig mange BMW E61er har fået brændt sit CCC navigationssystem af på den bekostning. Nemlig at man bare skulle prøve at spare udgiften på at få udskiftet ledningsnettet i begge sider korrekt.

Men skulle der alligevel sidde en der vil give det et skud, så har jeg adgang til væsken der bestemmer hvilken kvalitet kobberet i ledningen har. Dette kan også måles med et syrebad.

Men men men.

Skulle jeg ud og købe mig en BMW E61 så ville jeg helt sikkert få ledningerne i bagklappen tjekket. Når jeg mener tjekket mener jeg et forbehold for om de skal skiftes. Korrekt.

Forøvrigt velkommen til herinde.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Følgende bruger(e) har sagt tak: Kap, Deljeh

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år siden #5435

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Nu lovede jeg at lægge et billede ind af en BMW E61 ledningsnet der er lavet forkert. Så nedenfor kan man se en løsning man bør få lavet rigtigt.

BMW_LEDNINGSNET_FEJL_SJUSK.1Large.JPG


Her kan man se at der er brugt almindeligt tape. Det værste er næsten at man se de samlinger der er lavet på ledningerne. Tiden vil fortælle denne stakkels BMW ejer at det ikke var en holdbar løsning. Desværre er det nok ikke bare enden på det. For der plejer at brænde en helt masse andre moduler af når ledningerne kortslutter.

Det er super frustrerende at se der stadigvæk er nogle BMW E61 ejere der falder for denne lidt billigere lige nu og her løsning. Men på sigt kommer de til at betale væsentligt mere, end det det koster at få det lavet korrekt første gang.

Så står du og skal købe en BMW E61 så er det noget af det første du skal holde øje med. Jeg vil gå så langt at skrive at har den tidligere ejer godkendt dette, så ville jeg finde en anden BMW E61.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 10 år siden af kenn.

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år siden #5436

  • Gyzz
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
  • BMW 530dA 2007 LCI
  • Indlæg: 9
  • Karma: 0
Hej Kenn,

Nu har jeg ambitioner om at holde min "nye" bimmer i en længere periode, og har skiftet mine ledninger ved 245.000km, kan du sige noget om hvor længe de BMW'er du har skiftet ledninger på har kørt, så jeg kan få det lagt ind i mit "vedligeholdsprogram".
Jeg vil jo gerne undgå at brænde nogle moduler af næste gang det skal skiftes, og mit bud er derfor ca. 200.000 km mellem skiftene

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år siden #5437

  • kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
  • Indlæg: 2138
  • Karma: 34
Hej.

Jeg er ret sikker på at hvis det er lavet rigtigt så er det ikke noget man bør regne med skal udskiftes på intervaller. Jeg skiftede det første for over 4 år siden og har intet hørt. Faktisk mangler jeg 1 sæt mere så er der skiftet 200 komplette ledningsnet på værkstedet. Der har 7 9 13 ikke været en eneste reklamtion på på disse udskiftede ledningsnet.

Men derfor kan man da godt lure lidt på ledningere med mellemrum. Det gør jeg med mine egne. er de skiftet og ikke repareret, så bør man ikke frygte for sine moduler.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Tid til at oprette siden: 0.32 sekunder