Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet.
(1 viser) (1) Gæst

EMNE: Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet.

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 12 år siden #3631

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Jeg har besluttet mig at forsætte den tråd lidt endnu. Fik en mail omkring mit tidligere indlæg at det var da en vild provokerende holdning at have til andre værksteder, når det drejede sig om reparation omkring ledningsnet i bagklappen på en BMW E61.

Så her kommer der et billede af nr. 88 på værkstedet der skal have skiftet ledningsnet i bagklappen, og ja ganske rigtigt har der været et værksted der har kikket på det før.

BMW_SJUSK.1Medium.JPG

Bare det man åbner for bagklappen, som nu knirker som en gammel kirkedør når den åbnes, kan man se at dette her er noget (rent ud skrevet) noget forb….. sjusk.

BMW_SJUSK.2Medium.JPG

Det siger sig selv at dette her, ikke kan holde, men det værste er næsten at man slet ikke har sat sin kunde ind i hvad opgaven kræver. For det kan godt være at det umiddelbart har været billigere for kunden til at starte med, men nu ligger der en ikke nærmere bestemt regning og venter. For hvad brænder der af, af styrmoduler.

Det sker så ikke helt for denne BMW E61 ejer for nu bliver det udskiftet komplet med nye bøjler og originale BMW ledningsnet i begge sider.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 12 år siden #3635

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej Kenn m.fl.

At nogen føler sig provokeret over at du ikke mener at et andet værksted har været deres opgave voksen , bekræfter jo kun tesen om at "nogen vil bare have det billigt lavet , og andre igen vil have det lavet rigtigt", og det er jo ikke usandsynligt at det er kunden der har bedt om "bare lige få det til at virke" ( altså lavet billigt ) , og nødvendigvis ikke værkstedet der har sjusket bevist.

Det er en diskusion man aldrig kan ende , da de to typer af kunder er så langt fra hinanden , lidt ligesom parterne i mellemøsten.

Et værksted lave jo mange gange kun det kunden beder om , og ikke altid hvad de selv måtte føle for , bevares der er desværre nok mange værksteder der "bare lige fikser det" og alligevel bon'er kunden et stort beløb , men jeg vælger at tro at det er de færeste.

Igen disse E61'ere er nu også blevet så billige ( self. alt er relativt ) at mange "gør det selv folk/ejere" også er begyndt at rode med dette problm på deres E61 selv, og ud fra hvad man kan læse på div. andre forumer , ja så er det desværre ikke altid kvaliteten der er i højsæde , men nærmere derimod prisen når denne reparation skal udføres , så kan det vel ikke undre mange at der vil komme utallige eksempler på noget ynkeligt l... fra tid til anden , både hos dig , og på andre værksteder.

Hvordan dette skal løses ? , ja det kan jeg ikke sige , men da kun opfordre folk til for deres egen skyld at lave det ordentligt , eller betale det det koster , i sidste ende kan det blive betydeligt dyre og mere omstændigt.

Just my 5 cent's

Mvh.
BenAnd

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 11 år, 12 måneder siden #3642

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Du er en meget klog mand

Prøv lige at se dette her, som sad monteret i den viste BMW E61.

BMW_SJUSK.3Medium.JPG

Det værste er næsten at dette har taget endog meget langt tid at lave. Kikker man på billedet kan man se at sprinklerslangen er forsøgt lavet med et stykke Benzinslange og den eftermonterede stel ledning er noget fra en billist tilbehørs butik.

Utroligt man vil lægge navn og ikke mindst tid til sådan noget makværk.
Sidste redigering: 11 år, 12 måneder siden af kenn.

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 11 år, 2 måneder siden #4666

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu er der efterhånden skrevet en del om de famøse ledningsnet i bagklappen på en BMW E61. Der er lavet en del udskiftninger af disse ledningsnet på værkstedet i Hvidovre, så i stedet for at beskrive at man ikke slipper godt fra at reparere dem, men at de skal skiftes viser jeg her en af de værste reparationer der har været på værkstedet i Hvidovre.

BMW_DELE_BAGKLAP.1Medium.JPG

Blot ved at kikke på ledningerne som kommer ud af bøjlerne i bagklappen kan man se at dette her, kun er et spørgsmål tid før der kommer en kortslutning her.

BMW_DELE_BAGKLAP.2Medium.JPG

At trække ledninger rundt i metalbøjler som ikke er beregnet til at blive bukket. Er ikke en hjælpe til kunden for de knækker og kortsluttet igen.

BMW_DELE_BAGKLAP.3Medium.JPG

Kikker man på billedet kan man se at det er tynde ledninger der rammer toppen af den metalbøjle, som levere strøm til bilens antenne.

BMW_DELE_BAGKLAP.4Medium.JPG

Her ses det tydeligt at metalet lukker op omkring ledningerne til bagklappen.

BMW_DELE_BAGKLAP.5Medium.JPG

Bøjlerne som ledningerne løber i er heller ikke særlig kønne og kikke på, de bærer tydeligt præg af at man har haft dem brækket op med en skruetrækker.

BMW_DELE_BAGKLAP.6Medium.JPG

Resultatet taler næsten for sig selv, og det værste er at kunden der ejer bilen, ikke er klar over at ledningerne i bagklappen ikke er skiftet med repareret. Det betyder for kunden at når de kortslutter brænder der nogle dyre moduler af i bilen.

BMW_DELE_BAGKLAP.7Medium.JPG

Ledningen til elbagruden og sprinkler slangen til bagruden havde man ikke kikket på. Og det er begge som man kan se på billedet brændt over.

BMW_DELE_BAGKLAP.8Medium.JPG

Her er det tidligere ledningsnet som sad i bagklappen placeret hvor det hører til. Nemlig i skraldespanden. Desværre nåede det at kortslutte og nu venter der en udskiftning af bilens antenne, som bland andet bruges når man skal bruge bilens fjernbetjening, men det mest ærgerlige er at kunden også skal ud og købe en ny CCC navigationsenhed. For den er også blevet kortsluttet, så den genstarter og kommer ikke mere frem på skærmen.

Dette indlæg er ikke lavet for at dadle nogen, men hvor er det dog synd og skam at kunden nu skal ud og købe en masse BMW dele i stedet for at man fra starten af, havde udskiftet ledningsnettet i bagklappen rigtigt. Så havde kunden sparet en masse bøvl og ikke mindst en del penge.

Følgende bruger(e) har sagt tak: Morten, Kap, Deljeh

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år, 10 måneder siden #5004

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
BMW E61 Ledningsnet i bagklap igen igen.

Nu har der efterhånden været en del BMW E61 ejere hernede og tale om deres ledningsnet i bagklappen. Det er jo efterhånden en meget kendt sag at de på et tidspunkt skal skiftes eller som nogen mener, blot repareres. Det er netop dette jeg vil prøve at vise her hvordan det ser ud når man har valgt den billige men til gengæld den farlig dyre løsning.

IMG_3930Medium.JPG

Her har personen der har lavet dette brugt noget ganske almindelig ledning, og som det ses er det ikke en holdbar løsning.

IMG_3931Medium.JPG

Her kan man se at de tynde ledninger er skåret over af bøjlen som bevæger sig når man åbner og lukker enten bagruden eller bagklappen.

IMG_3934Medium.JPG

Man behøves ikke at have ret meget forstand på ledninger i en bil for at se at dette her på billedet ikke er særligt smart lavet. Disse ledninger er kortsluttet i bagklappen. Heldigvis kostede det ikke flere moduler denne gang.

IMG_3935Medium.JPG

Her er det de originale ledninger der er kommet i klemme og er ved at knække. Her er der tale om mange små ledninger, så de brænder over når de kortslutter.

IMG_3936Medium.JPG

Sådan ser det ud når man får ledningerne trukket tilbage. Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig at dette kan give nogle rigtig grimme og dyre kortslutninger.

IMG_3937Medium.JPG

Det tid det har taget og forsøge at reparere dette ledningsnet er ganske enkelt spildt. For virkede det skulle vi ikke lave det om her på værkstedet.

IMG_3939Medium.JPG

Så sidder det nye ledningsnet monteret. Og nu kan man se at det er lavet rigtigt med stik monteret. Så er det ikke noget problem at åbne og lukke sin bagklap op eller i. Der er også monteret nye bøjler så nu ser det faktisk ud som da bilen forlod BMW fabrikken.
Sidste redigering: 10 år, 10 måneder siden af kenn.

Værksted! BMW E61 Ledningsnet i bagklap Skiftet. 10 år, 9 måneder siden #5042

• Gyzz
  • IKKE ONLINE
  • Fresh Boarder
  • BMW 530dA 2007 LCI
Hej Kenn,

det ser rigtigt pænt ud, men du nævner at du udskifter med de originale BMW ledninger, er det ikke bare et spørgsmål om tid får de (også) vil knække igen, der er nogle smarte hoveder på WWW der anbefaler at man skifter dem til siliconeledninger istedet for, da de skulle være mere tolerante overfor bøjninger, er det noget du har kendskab/erfaringer med ???

selvom jeg tjekkede alle lys og funktioner i bagklappen inden jeg købte min E61 virkede fjernbetjeningen desværre ikke forleden, og mit CCC snakkede tysk ???, jeg kan nu kun åbne bilen med nøglen i fordøren, så jeg mistænker ledningsnettet kan være synderen
Tid til at oprette siden: 0.38 sekunder