Service & Ydelser
- Fejl
-
- Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
|
Velkommen,
Gæst
|
BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm /
(1 viser) (1) Gæst
|
EMNE: BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm /
BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm / 12 år, 2 måneder siden #3121
|
BMW E61 Combox / Nedblændige El spejle / Alarm / Varmer.
Lad det være skrevet med det samme at dette indlæg er spændende læsning for dig der har en BMW med fabriksmonteret CIC navigationssystem fra BMW fabrikken. Som du ved, kan man ikke streame musik eller få BMW Connected på det Bluetooth system du har standard i bilen i dag. Men som du kan se her, er det noget vi her på værkstedet kan lave om. Denne BMW kunde ønskede at få lavet følgende i sin BMW E61 fra 2009 /9 måned altså den sidste model inden den skifter til F serien. BMW Combox med FSC koder. Original BMW motorvarmer med fjernbetjening. Nye nedblændelige spejle med LED lys og fuldelektriske (klapbare) nyt indvendigt spejl med blinkdiode og selvfølgelig nedblændeligt. Klimaservice og desinfektion med nye originale Pollenfiltere. Sidst men ikke mindst LED pærer i ringene i forlygterne. Der kommer også en forklaring på hvordan den smarte BMW Combox virker når den bliver monteret på det fabriksmonterede BMW CIC navigationssystem. Bilen køres ind på værkstedet og få lov til at stå med dørene åbne, så vi kan få varmet bilen inden vi skal afmontere noget i den. Dette er vigtigt da man så ikke skal skille nogle kolde og springbare klips fra bilen. Bilens standard spejle skal vi have afmonteret og udskiftet med nogle der er fuldelektriske med det smukke LED lys i bunden. Og selvfølgelig nogen der blænder ned når der kommer en anden bil bagfra. Her ses menuen på et standard BMW CIC navigationssystem, og der er ikke ret mange muligheder for at kunne streame sin musik eller få adgang til en masse smarte webradio kanaler. Det indvendige standard spejl, hvor man selv skal dreje på knappen i bunden. Når der kommer en bil bagfra der blænder. Det skal vi selvfølgelig have udskiftet til et der automatisk blænder ned og så med den røde blinkdiode i bunden til alarmen. Som det ses i bunden på det udvendige spejl der er monteret fra BMW fabrikken er der ikke LED lys i bunden af spejlet. Her sidder den lidt kedelige ULF Box (Bluetooth) monteret som Bluetooth på det fabriksmonterede CIC navigationssystem. Den skal vi selvfølgelig have afmonteret og monteret den smarte og nyere Combox. Der skal ændres på ledningsnettet for at man kan montere en BMW Combox, og her er det endog meget vigtigt at man ikke ødelægger bilens originale ledningsnet, hvis man en dag skal have brug for at lave det om igen Nu vi er ved at montere omme bag i bilen, skal vi også have trukket ledninger og forberedt til den originale BMW motorvarmer, vi skal have monteret i bilen også. Nu mener BMW at det er nok bare at trække en ledning rundt i bilen, men vi skal selvfølgelig have den beskyttet med den rigtige tape, så det gøres inden den trækker rundt i bilen Her er ledningen isoleret med tape og lagt klar til at blive monteret, når bilen kommer tilbage fra det samarbejdende værksted vi har som skal montere det mekaniske ved varmeren. Da bilen skal have skiftet brændstofpumpe og monteret en elektrisk pumpe til at føde varmeren med brændstof. Skal der også monteret ledninger til det. Den ser nu ret lækkert ud at ledningen til varmeren er beskyttet og ikke ligner noget der bare er kastet ind i bilen. Så er det nemt for det andet værksted at montere den nye brændstofpumpe, og når tingene ser ud som her på billedet. Passer de også på. (Det er testet og tjekket mere end en gang) (nemlig Hvergang) inden bilen leveres til vores kunde. Her ses en verden med så mange gode oplevelser for kunden i sin BMW, for det er liv i den ny monterede BMW CIC Combox. Som det ses er stikket fra den tidligere ULF boks (Bluetooth) ikke afmonteret, men bliver siddende ved siden af. Så er Comboxen monteret og som det ses sættes det gamle stik selvfølgelig fast, så der ikke er noget der rasler bag i bilen. Nu skal der bare kodes og så virker det på det fabriksmonterede CIC navigationssystem. Nu er det svært at holde kameraet lige og skarpt for det er da umuligt at se den nye Combox ikke altid har siddet i bilen. Så er bilen samlet igen bagi, og nu ved både du og jeg at det der er lavet i bilen er lavet pænt og ikke mindst ordentligt. Her er ledningsnettet til motorvarmeren trukket ud i motorrummet, og klar til at bliver monteret på varmeren. Så ligner det en hel bil igen. Denne samling mente man hos BMW at man skulle samle ledningen til varmeren med, og det skal man så ikke det er derfor den ligger afklippet på gulvet. Det skal selvfølgelig laves rigtigt. Det udvendige spejl var irret så meget at vi var nød til at skille det ad inden vi kunne afmontere den malede kappe og selve spejlet. Det er nu nemt at se på bagsiden af spejlglassene at der er lidt flere funktioner i dem vi skal have monteret, det bagerste glas er standard glasset. Så er det nye udvendige spejl monteret på bilen. Her sidder det smarte LED lys som tænder når man låser bilen, og det ser rigtigt smart ud. Standard spejlet på passagerer siden havde fået et hak, så det var en fordel at det skulle skiftes ud med et nyt fuldelektrisk sidspejl. Der er trukket et USB kabel om i midterarmlænet fra den nye Combox. Den kan man tilslutte sin telefon til. Når den skal oplades eller et USB stik med musik på. I starten blev de monteret i bunden af armlænet, men det er faktisk smartere til dagligt brug at den ligger i bunden af arnlænet så man kan løfte den op. Når man skal montere eller skifte USB stik. Det er nemt at sætte den fast i bagsiden, såfremt man ikke bryder sig om at den er som vist på billedet. Men første gang man har fået hold i nakken for at ramme sikket er det en smart løsning. Så skal bilen kodes og have lagt de FSC koder ind som gør at man kan bruge en Combox på det fabriksmonterede CIC navigationssystem Her sniger sig et billede ind af vores teststation. Det er den vi bruger til at afprøve om tingene nu også virker inden vi montere udstyret i en kundebil. Og ikke mindst afprøver nye tiltag og bare prøver os frem. Nu køres der ny software i bilens CIC system. Så kommer der dette smukke billede frem imens. Det ser da god ud på den HD skærm som der er med et CIC system. Så er vi klar til at teste den nye Combox og her har jeg koblet min telefon og på systemet ved hjælp af Bluetooth, og som det ses kan jeg nu streame ved hjælp af Bluetooth også. Altså uden ledning eller have den i lommen for den sags skyld. Dette her er ganske enkelt genialt og en funktion man hurtig kommer til at bruge meget. Tags fra telefonen (navne på Musik nummerere) kan man også se på skærmen, og ønsker man at bladre kan (skifte nummer) er dette også muligt. Nu har jeg koblet min telefon til USB stikket i armlænet. Så kommer systemet og fortæller mig at jeg ikke kan benytte Bluetooth Audi (streaming) når USB stikket er koblet til telefonen. Det betyder ikke så meget som vi kan se senere. Så vi siger bare ok. Nu skal vi ind og bruge menuen BMW Connected som nu er kommet på skærmen efter at der er kommet og lagt ny software ind også. Vi vælger BMW Connected. Jeg vælger den BMW Connected App jeg har downloadet til min IPhone og nu Connecter den til bilens CIC system, via den smarte Combox. Så er BMW Connected, tilsluttet med CIC systemet og nu kan vi så bruge de funktioner der ligger i BMW Connected. De udvikles løbende, så derfor gir det ikke mening at list den her. Men lad os se hvad der er af muligheder med BMW Connected lige nu. Vi har Facebook på skærmen. Og det er en god test af at der er hul ud til den store verden. Her er min klare favorit, nemlig muligheden for at vælge imellem 14 000 webradio kaneler. For det giver mig muligheden for at vælge efter hvilket humør jeg er i lige nu. Men Blues kan man nu altid høre. Her streames FM1 som er en webradiokanal. Lyden er fuldstændig ren og klar. Når telefonen er koblet til USB stikket ligger Web radio som en menu under radiokanaler. Kalender med aftaler kan også vises på skærmen. Bilens spejle er ikke med en såkaldt LIN bus styring og derfor skal vi have det monteret, for at kunne styre de funktioner der er i de nye spejle. For at undgå at ødelægge bilens originale ledningsnet i fordørene laver vi et ledningsnet selv. Så er det blot at montere dette til spejlene. Her sidder ledningsnettet monteret i døren, og det er smart såfremt man en dag skal fejlfinde på systemet, eller man skal have andre spejle på. Det er set før at der er en der får smadderet eller påkørt et sidespejl. Kunden havde nævnt at det kunne være smart med fodrumslys som er lys der tænder over fødderne i begge sider af bilen, Så kan man se om passagerne lige skal banke fødderne af inden man kører. Det monterede vi i bilen som en overraskelse, da vi alligevel skulle trække en del ledninger i bilen. Som vi så da vi monterede min IPhone til USB stikket, det med at den slukkede for Bluetooth streaming, kan vi nu se at telefonen dukker op som en harddisk. Derfor betyder det ikke noget den ikke kan streame via Bluetooth. For nu styrer vi den bare som før samtidigt med at telefonen bliver opladet. Da telefonen er tilsluttet USB stikket kommer der nu også album cover op på CIC skærmen. Der kan man se hvor langt tid der er tilbage af nummeret, og hvor mange sange der ligger under den gruppe man spiller. Her er der 1 af 1. Ønsker man at få flere detaljer på skærmen om det musik man hører kan man i under menuen (ved at skubbe IDrive knappen til højre) vælge at få Entertainment Details. Så kommer der information op i højre side af skærmen, om og med den gruppe man afspiller lige nu. Det står knivskarpt album coveret på skærmen. Som man kan se har jeg lagt en masse musik på min IPhone, og selvfølgelig med album coveres da det ser smart ud med alle de detaljer på skærmen. Nu afmontere jeg USB stikket fra telefonen igen, for nu vil jeg gerne streame min musik via Bluetooth igen. Så går jeg ud på skærm menuen med externe enheder og der kan jeg se at min telefon ikke er koblet op på systemet, med musikdelen. Den er stadigvæk på med håndfri samtaler, det kan ses øverst på skærmen, for der kan jeg aflæse antenne signalet på min telefon. Her vælger jeg Bluetooth Audio, for nu skal jeg have koblet min musik streaming til igen via Bluetooth. Så hopper systemet ind i samme menu som om jeg ville tilføre en anden Bluetooth telefon. Her skubber man igen IDrive knappen til højre. Så kommer vi ind i en menu hvor vi kan konfigurere Bluetooth. Den vælger vi ved at trykke på IDrive kontrollerens drejehjul. Så kommer vi ind i en menu der giver mig adgang til den telefon der nu er koblet på systemet. I dette tilfælde min IPhone der hedder Kenns IPhone på skærmen. Når jeg trykker på den menu kommer jeg ind her hvor jeg skal aktivere min Bluetooth streaming igen. som det ses mangler der et flueben i Audio. Det flueben markerer jeg og trykker ok. Når jeg trykker ok fortæller systemet mig at det kan være forbundet med omkostninger at streame via Bluetooth. Mere hvis man ikke hat et data abonnement på sin tilkoblede telefon i bilen. Jeg har fri data så det bekymrer jeg mig ikke om. Så jeg trykker ok. Så har jeg min Bluetooth streaming af musik til rådighed igen. Når man har prøvet dette nogle gange er det ligeså let som at klø sig i nakken. Så går jeg ud i External Devices, og den vælger jeg. Så kan jeg vælge at streame ved hjælp af min Bluetooth forbindelse igen. Så den vælger vi her på listen. Så er jeg i gang med at streame min musik igen, ved hjælp af Bluetooth. Det er super smart og så er lyden fuldstændig ren og klar. Det er svært at forklare hvor smart det er i dagligdagen, men det er lige så smart som dette billede ser ud. Så det skal bare opleves Live Så skal vi have testet de nye fuldelektriske spejle på bilen. Bilen låses og så holder vi knappen på fjernbetjeningen nede igen. Så lukker spejlene ind mod døren. En super smart detalje hvis og når man holder et udsat sted, med risiko for at for kørt spejlet af. For os lidt ældre er det også en god måde at se om man har husket at låse bilen… Når vi så låser bilen op igen kører spejlene ud igen, og så kommer der det flotte lys i bunden af spejlene. Det er welcome light. Det ser helt vild godt ud i den mørke tid vi er på vej ind i, og så kan man se på jorden om der ligger noget man skal træde uden om. En vandpyt for eksempel.’ De er flotte i det blank kroms sorte plast. Og som det ses virker spejlene også som de skal. Det er en ting kunden ofte kommer til at sætte pris på. Jeg nyder og bruger det meget på min egen BMW. Forsættes når bilen er færdig da den også skal have lavet et klimaservice samt andre ting. Desværre var alarmen i restordre men den er nu på vej. Så den monteres når den ankommer til værkstedet. Da kunden lige havde fået leveret sin BMW var han i tvivl om man havde lavet det tjek af hans airconditions anlæg inden den blev leveret, som værkstedet der klargjorde den havde lovet. Da der manglede væske på anlægget, var det desværre noget man havde glemt. Her lavet vi så et klimaservice på bilen, så vi er sikre på at klimaanlægget fungere og virker som det skal. Det er selvfølgelig vigtigt at man sørger for at der er rent og pænt da vi har med bilens airconditions anlæg at gøre, da det mindste skidt der kommer ind i systemet kan koste en formue at redde op på igen. Vi skal også have desinficeret bilens luftindtag og have skiftet pollenfiltere, da man ikke har fjernet de gamle blade som man kan se på billedet og de har tydelige spor af svampeangreb. De sorte fingere på filteret fortæller at mekanikeren skulle have et kursus i at vaske fingere. Det er synd at man ikke bruger de få minutter det tager at rense bilens luftindtag. For det er den luft kunden sidder og indånder.Oliefingere på nye pollenfiltere er sku synd. Og ikke mindst et ærgerligt spild af ressourcer. Her bliver pollenfilter kassen desinficeret. Så vi er sikre på at der ikke er nogen bakterier der overlever, her tænkes på svampesporer for de er ikke særlige lækker at sidde og indånde. Det er selvfølgelig begge sider der bliver behandlet, og det er nemt at mærke for kunden bagefter, for luften inde i kabinen dufter frisk og ren, og ikke mere som en gammel kælder. For det er ikke særligt lækkert at sidde og lugte til. Ej heller få smidt lige i hovedet. Vi skal også have behandlet den holder til luftfilterkassen, for svampesporer breder sig på alt det kommer i berøring med. Så meget snavs sidder der på en klud der har aftørret en kasse hvor der har siddet et pollenfilter i. Det er ikke særligt lækkert at tænke. Så er der kommet nye originale BMW pollenfiltere på bilen igen. Og nu kan man være sikker på at det er friskt og ren luft der kommer ind i bilen. Det er synd at man udskifter pollenfiltere på bilen, uden at sørge for at vaske luftindtaget af. Man kan så diskutere om man skal desinficere luftindtaget. (Det vælger vi her på værkstedet hvergang) men det er synd at man ikke fortæller kunden at der er flere måder at gøre tingene på. Men at fortælle man har givet bilen et klimaservice uden at gøre det er bare ikke iorden. Så skal vi have monteret fjernbetjening til den originale motorvarmer, så er vi sikker på det der mangler når bilen har fået varmeren monteret, er en kodning og så kører det. Her ligger de (gamle) pollenfiltere som ikke har siddet ret længe i bilen. Det er synd og skam at man som det mindste ikke startede med at skifte dem, så man slap for alle de sorte fingere der er kommet på dem. Det fortæller lidt at man ikke tager sit arbejde særligt seriøs, men bare skal have det overstået. Her er bilens samlet færdig igen, og nu kan man være sikker på at der også er gjort det der er lovet og fortalt, for der er intet så godt som en billede serie der dokumentere dette, som du jo netop har set her. Her ses det originale BMW fjernbetjeningssæt til motorvarmeren, det er nu monteret og så mangler der kun at varmeren bliver monteret, og så den originale alarm når den ankommer på værkstedet. Så kikker kunden forbi og venter imens den bliver monteret. Da alt er forberedt og kodet på bilen til alarmen. Nå ja. Når man nu skriver og fortæller at dokumentation er en rigtig god ting, så ligger der selvfølgelig en kvittering på den mængde gas der er aftappet fra bilens klimaanlæg, og ikke mindst påfyldt igen. Der er dato på og alle bilens data. Så kan man se hvornår man sidst har fået tjekket sit airconditions anlæg på bilen. Både med dato og bilens aktuelle km. Stand da det er gjort, |
|
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år, 2 måneder siden af kenn.
|
Sv: BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm / 12 år, 2 måneder siden #3122
|
Supert arbeide, Kenn! Jeg syntes de nye speilene som ble levert på E60/E61 fra 09/2009 er skikkelig lekre (nesten så jeg liker disse bedre enn M5 speil). Vet du om det går an å montere disse på eldre modeller av E60/E61, Kenn?
|
|
|
BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm / 12 år, 2 måneder siden #3123
|
Tak
Desværre har de ældre BMW er ikke det Lin bus signal som det kræver at kunne montere denne nye type sidespejle. Der er 3 forskellige typer spejle til vores biler. Men har du den nyere type nøgle (Kiksen) så burde man kunne lave det om. Men har du som jeg nøglen man sætter i låsen og starter med. Så er det desværre ikke muligt. Det skyldes at vi har dørmoduler monteret i døren istedet for den tidligere nævnt, nyere Lin bus styring. Jeg ved ikke om Ben And er frisk på en ombygning eller om det i taget kan lade sig gøre? |
|
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV |
Sv: BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm / 12 år, 2 måneder siden #3124
|
Okei. Jeg ville se for meg at skillet for ettermonteringen går ved 09/2005 ettersom modellene før har 3 kabler (dersom de er fullutstyrt) og modellene etter bare har 1 kabel uansett utstyr. Uansett er speilene utrolig lekre!
|
|
|
BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm / 12 år, 2 måneder siden #3125
|
Hej
Der er så lige det at der også er en version med 4 ledninger, som denne BMW havde fra BMW fabrikken. Der er ingen tvivl om at det er lidt af et tilpasningsarbejde. men enig de er flotte |
|
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV |
BMW E61 Combox / Nedblændnige El spejle / Alarm / 12 år, 2 måneder siden #3163
|
Desværre var den originale BMW alarm desværre gået i restordre da bilen blev monteret med det andet udstyr som kan ses ovenfor. Men nu var den kommet og kunden kom så på værkstedet og ventede imens den blev monteret i hans bil.
Der er en del ledninger der skal trækkes rundt i bilen, når man skal have monteret en original BMW alarm. Da bilen ikke har panoramasoltag er ultralydssensorerne monteret i midten af loftbeklædningen. Det indvendige standard spejl skal vi have skiftet til et der har en rød blinkdiode (klovnenæse) og som samtidigt er nedblændeligt. Der skal monteres og trækkes en del ledninger, da spejlet som sidder i bilen fra BMW fabrikken er uden nogen ledninger monteret overhovedet. Det er smart at man på den nyere type spejle med føler for lys kommende bagfra, har flyttet sensoren ned i bunden af spejlet. I stedet for at den er på de ældre spejle sidder monteret øverste på spejlglasset. For den placering er lynhurtig til at dæmpe spejlene på bilen. Så skal vi have kodet bilen til alarm. Så kom der alarm i bilen og den virker som det ses på billet. Her er systemet blevet testet og tæller man de blink den kommer med i en serie, når man slår alarmen fra med bilens originale fjernbetjening, fortæller alarmen hvad der har forudsaget (er skyld i) alarmen har været aktiveret. Da bilen også fik monteret fuld elektriske nedblændige udvendige spejle, skulle de også testes, og de virker som de skal, for de dæmper lynhurtig når lys rammer det indvendige spejl. Det indvendige er selvfølgelig også nedblændeligt, og det er faktisk det der også styrer de udvendige. Så det har ikke været muligt at teste dette før nu. Det er imponerende så hurtigt det bliver helt lyst igen, når lyset forsvinder igen. Det er en funktion kunden kommer til at nyde rigtig meget i denne mørke tid, når der kommer en billist bagfra. Så bliver han ikke mere blændet, for nu blænder alle spejle automatisk selv ned. Det ser smart ud med blinkdioden monteret nede under spejlet. En super flot elektrisk spejlløsning der blev monteret på denne fine BMW, og som det kan ses fungere løsningen som den skal. Lidt ærgerligt at alarmen ikke nåede at komme til tiden, men det var nu super hyggeligt at møde kunden igen, som kunne fortælle at han var glad for at han havde fået monteret en original BMW motorvarmer i bilen. For bilen var varm om morgen når han kom ud for at køre. Og efterfølgende bliver det efter en god og rolig nattesøvn, for nu fortæller bilens originale BMW alarm, hvis der er nogen der piller ved hans fine BMW. |
|
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Sidste redigering: 12 år, 2 måneder siden af kenn.
|
|
Tid til at oprette siden: 0.62 sekunder