-
kenn
-
- IKKE ONLINE
-
Administrator
-
- Indlæg: 2138
-
Karma: 34
-
|
BMW E91 Combox / Alarm / Logic 7
Denne BMW E91 kunde ønskede at få lidt bedre lyd I sin BMW og det skulle være med et BMW Logic 7 lydanlæg. Bilen var født med BMW CIC navigation fra BMW fabrikken og skulle have monteret en original BMW Combox, som giver kunden Bluetooth og muligheden for at streame musik eller tilslutte en harddisk ved hjælp af USB stikket.
Når man montere så meget lækkert udstyr i sin BMW er det fornuftigt at montere en original BMW alarm, så det blev der også monteret, med et nyt spejl som har indbygget fjernbetjening så man slipper for at have en løs fjernbetjening liggende i bilen.
For at være sikker på at den kvalitet vi ønsker her på værkstedet bliver holdt, laver vi selv vores ledningsnet. Og det ledningsnet du ser fremstilles her er til BMW Logic 7.
Alle ledninger er beregnet til at blive monteret i en bil, og så er de tykkere og i en bedre kvalitet end det BMW fabrikken levere.
Det færdige ledningsnet der ses her, vejer omkring 4 kg. Så der er gået noget kobber til at lave dette.
Bilen kommer ind på værkstedet, og som altid er det vigtigt at bruge en del tid på at beskytte bilen med klude.
Bilen har som nævnt BMW CIC navigation fra BMW fabrikken, så vi skal have skilt en del ad før vi er færdig med opgaven.
Her er bilens CIC navigationsenhed afmonteret da vi skal have monteres vores BMW Logic 7 ledningsnet på systemet.
Det ser voldsomt ud, når man skiller en bil sådan ad, men dette som ses her på billedet er ikke noget i forhold til hvad der kommer senere.
Bilen er fra BMW fabrikken leveret uden diskanter i fordørene, så det skal vi selvfølgelig også have monteret i forbindelse med Logic 7.
Det tager lidt tid at gøre bilen klar til at blive skilt ad, da der skal bruges en masse klude, men hellere forebygge end at helbrede, for hvilken BMW kunde vil ikke blive ked af at hans BMW har fået en ridse. Mit bud, ALLE.
Der er selvfølgelig heller ikke monteret diskant i passagerser døren foran, og det er synd for det giver et helt andet og bedre lydbillede. Selv uden Logic 7 monteret.
Nu begynder det at ligne en BMW der er ved at blive skilt ad. Men det kræver at man skiller så meget ad for at få alt monteret som BMW fabrikken ville gøre det.
Vi skal også have skilt bilen ad bagi, da vi skal have gjort klart til den Logic 7 forstærker der skal monteres i bilen også.
Bilen har eklektisk anhængertræk, og sådan ser knappen ud, hvis man har det på sin BMW.
Så skal vi have trukket ledningsnettet til Logic 7 forstærkeren rundt i bilen.
Det tager lidt tid at tilpasse vores Logic 7 ledningsnet til bilen, men det ser flot ud bagefter når det er monteret.
Alle ledninger der trækkes i bilen, får viklet originalt BMW tape på, så vi er sikre på at de er godt beskyttet.
Det er et smukt syn, for nu kan man se at der også er lavet det med kundens BMW som er lovet inden vi gik i gang.
Som du kan se her, laver vi alle forgreninger af ledninger på ledningsnettet imens det bliver monteret i bilen, for det giver et rigtigt og smukt resultat.
Der er som nævnt en del der skal skilles ad, men det bliver super godt bagefter.
Her er det loftlampen vi skal have ned for at montere skjult mikrofon og så skifte spejlet til et med klovnenæse (rød Diode) og fjernbetjening.
Her sidder Logic 7 monteret, og nu er det svært at se den ikke er monteret i bilen fra BMW fabrikken.
Ledningsnettet er viklet hele vejen med originalt BMW tape, og når det er monteret i bilen, kan man ikke se at det er eftermonteret. Det skulle da lige være fordi ledningsnettet er i en bedre kvalitet, end det BMW benytter.
Kan du se ledningsnettet til Logic 7 er eftermonteret, hvis ikke du vidste det?
Ledningsnettet skal løbe langs siden af panelet, sammen med det BMW fabrikken har lagt i forvejen.
Den forgrening du ser her er til den sub der sidder monteret under passager sædet foran, og senere vil du se at den er tykkere end den der sidder monteret på enheden nu.
Så gøres der klar til at samle bilen igen, og dette her syn kan man godt være bekendt at lægge sit gode navn og rygte til. Så det gør vi.
Billedet taler for sig selv, og som det ses er ledningerne beskyttet når de trækkes rundt i bilen, så kommer de ikke noget til, når og hvis en anden skal kikke på bilen.
Så er ledningsnettet gemt væk, og da det er tilpasset bilen, samtidigt med at det er lavet, så kommer alle beklædninger til at sidde perfekt og smukt, når det monteres igen.
Bagende på bilen. Done
Her ses ledningerne til den førnævnte sub under passagersædet foran.
Det ser da pænt ud, når man kikker i bagagerummet nu. For man kan ikke se der er eftermonteret noget som helst.
Når ledningsnettet trækkes rundt i bilen, ligger det beskyttet og når det ikke ligger beskyttet af panelet eller andet, vikles det med en speciel tape som er stort set umulig at slide op. Og den er selvfølgelig også original BMW.
Nu vi er ved sikkerhed er alle de ledninger der er trukket op langs forruden, monteret i en klips, så man ikke risikere at en stakkel kommer til at skrue skruen ind i den eller de kommer i klemme i airbaggen.
Så skal der gøre klar til det nye spejl.
Det er en selvfølge at når man montere en Combox i bilen, så montere man selvfølgelig også en skjult original BMW mikrofon.
Spejlet med den røde klovnenæse (alarm diode)
Det er da smart med en indbygget fjernbetjening i bunden af spejlet, det er kun et suk når man skal betale og så er der hvergang man kommer til sin port og trykker på en af knapperne, i stedet for at rode efter en løs fjernbetjening i bilen.
Bilen var kun monteret med et AUX stik og det skal vi selvfølgelig have ændret til et USB stik, så kunden kan montere en harddisk eller blot tilslutte sin telefon så den kan oplades.
Der er et stykke vej med USB ledningen, men mon ikke det lykkes alligevel.
Det gjorde det, og det er en smart placering det sidder monteret fra BMW fabrikken af, for det er muligt at montere en harddisk eller et USB stik uden at nogen komme til at skubbe til den.
SÃ¥dan ser det ud og nu kan man sagens se den smarte placering af USB stikket.
Så er det ledningerne til subben under førersædet
Da den trækkes samme vej som BMW har monteret de tynde ledninger der sidder monteret nu. Ligger den rigtigt godt beskyttet.
Så skal vi have kodet bilen, så vi kan teste de forskellige højtaler enheder, inden vi samler bilen igen. Et Logic 7 system virker ved hjælp at MOST (lysleder) og en normal BMW radio kører med ledninger monteret bag radioen. Så det skal kodes for at virke.
Så kom der mulighed for at ændre lyden på CIC skærmen, for nu er systemet kodet til at køre med Logic 7.
BMW Logic 7 giver også denne Equalizer som er en smart finesse når man vil have lyden til at passe til den enkelte brugere.
Vi skal også have monteret en center højtaler i instrumentbordet.
Her er der tale om ren forkælelse af kunden, for dette er en BMW Individual enhed, som monteres som center højtaler, for det er så utrolig en lyd den giver i stedet for en almindelig Logic 7 enhed.
Igen er der trukket tykkere ledninger rundt i bilen. Det er selvfølgelig for at undgå at der kommer for meget modstand og tab i ledningerne. De ledninger der er monteret stik på. For at montere Individual enheden er standard tykkelsen fra BMW fabrikken.
Så sidder den der, og den er nærmest boltet fast, for den er vild og spiller ganske enkelt fantastisk.
Så skal vi have ændret softwaren i bilens CIC system da den nu er monteret med en original BMW Combox, og denne BMW har IKKE fået monteret canfilter, men er kodet med originale BMW FCS koder. De er dyre men originale. Og så er vi de eneste i Danmark der kan tilbyde denne løsning også.
Det er spændende at se om koden virker, for det er første BMW der bliver lagt originale FSC koder i her på værkstedet.
Imens den nye software lægges på CIC systemet kan vi ligeså godt montere vores ledninger til subben der er monteret uden forsæderne.
Her ses forskellen på lednings tykkelsen, og der er mere isolering end der er kobber i den ledning.
Så skal vi have monteret nye dørrammer som er forberedt til diskanter, så vi kan få noget ordentlig lyd i bilen.
Her ses den nye plast ramme som skal skiftes på døren.
Der skal selvfølgelig monteres nye Logic7 diskanter.
Her sidder diskanten monteret i den nye dørramme.
Så pakkes den ind i noget hårdt skumgumme, så ikke den rasler i døren.
Det giver et helt andet indtryk, med diskanter det ser både bedre ud og lyder fantastisk.
Så er det førerdøren som skal have monteret diskant også.
Det ser lidt billigt ud denne plast afdækning der sidder monteret fra BMW fabrikken.
Igen monteres der en nye logic7 diskant i den nye plastramme.
Så er der kommet diskanter i begge fordøre, noget der burde sidde fra BMW fabrikken af.
Sådan ser det nye gitter ud, som diskanterne i fordørene sidder monteret i nu.
Så skal der testes USB tilslutning i midtearmlænet, og som det ses virker det også.
Så opdateres de BMW services der er muligt på bilens CIC system. Som det ses var det også en succes.
Bilen er snart klar til BMW Live og internet.
BMW Connected er også muligt i bilen.
Der strømmer vellyd ud af bilen, når man åbner bagagerummet.
Så er det svært at se at der er eftermonteret noget som helst i bilen. Det er vigtigt da det er en ny famille der lige har fået en lille ny, så der skal barnevogn og hvad der dertil hører.
Så skal vi have opdateret bilens navigations kort, og det sker ved hjælp at det USB stik der sidder monteret i handskerummet. Det er samme USB stik man benytter for at lægge musik på harddisken.
Kunden fik også monteret et nyt batteri i sin nøgle fjernbetjening. Det er selvfølgelig også originalt BMW. og så er denne BMW montering med BMW alarm og BMW Combox og så selvfølgelig BMW logic7. Færdig monteret i denne omgang.
Der mangler nogle små dele såsom ny t højtaler gitter til instrumentbord og gitter til sensoren til alarmen, ellers er bilen færdig. BILEN venter kun på at kunden henter den.
Dette var så den første BMW som har fabriksmonterede CIC navigation som har fået monteret en Combox med FSC koder i stedet for et Canfilter. Og det virkede perfekt som det ses.
Denne montering af Combox ved hjælp af FSC koder, er desværre ikke en helt gratis løsning. men den virker som var bilen leveret med Combox fra BMW fabrikken.
|