-
kenn
-
- IKKE ONLINE
-
Administrator
-
- Indlæg: 2138
-
Karma: 34
-
|
BMW E61 Batteriskift og Ledningsnet.
Denne BMW kunde kom på værkstedet da hans ledningsnet i bagklappen også var knækket, han havde som mange andre forsøgt at (spare) her ved at få det repareret,(Det er i grunden forkert at skrive han har forsøgt at spare, for han har fået at vide man godt kan reparere ledningsnettet i bagklappen.) samtidigt skulle vi have skiftet bilens batteri og det var også denne BMW. Som havde en dør der var gået i baglås. Emnet omkring døren som var gået i baglås kan ses i dette indlæg. www.mobilteknik.dk/forum/19-bmw-brevkass...61-las-gaet-i-baglas
Som du nu skal se er det ofte ikke bare lige til, og undervejs støder der ofte nogle andre problemer til, men heldigvis er problemer til at blive løst. Og har du også en BMW E61 med panorama soltag bør du kikke med, og sørge for at du ikke kommer ud for dette også. Får at få fokus på hvorfor man ikke kan reparere knækkede ledninger i bagklappen, starter vi indlægget med det.

Her ses bagklappen skilt ad, og de gamle ledninger er afmonteret i bagklappen.
Kikker vi ind hvor bøjlerne til glasruden og bagklappen lukker op, og i kan vi se at ledningerne er blottet.
Dette ledningsnet har man forsøgt at reparere, og som det ses er den isolering man har givet ledningerne faldet af igen, og nu er ledningerne blottet.
Dette er faktisk et af de flotteste men forgæves forsøg, jeg har haft på værkstedet med knækket ledninger i bagklappen.
Som ledningerne sidder der, ser de jo ganske tilforladelige ud, og det er derfor mange tager fejl, og prøver på at lave ledningerne.
Nu trækker jeg lidt i ledningerne, og se nu havde der sker. De er knækket og det er selvom man har forsøgt at lave ledningsnet før. (3 måneder siden)
Indenfor i bilen er de også knækket, og det siger næsten sig selv at man ikke kan lodde nye ledninger på, der hvor ledningerne de er knækket. fordi det er der hvor presset fra bøjlerne kommer. En lodning giver en hård overflade, det er derfor det ikke kan lade sig gøre at reparer ledningsnettet i en bagklap. Og den der forsøger med indkøbte samleledninger med rørsamlere.(Som reparationsæt) Ja yderliggere kommentarer behøves vist ikke, MAN KAN IKKE NØJES MED AT REPARERE DEM. De skal skiftes. Ej heller hvis man skal sælge bilen og bare lige.. ikke her på værkstedet i hvert fald.
Bilen skulle også have monteret et nyt AGM batteri og kodes. Og det burde jo ikke tage langt tid , men se nu her.
Det gamle batteri fjernes, og der er en hel sø af vand nede i bunden af hjulkassen, hvor batteriet sidder monteret.
Der må en del viskestykker til og så skal vi have tørret hjulkassen op.
Her ser vi synderen der er skyld i at der er kommet vand ind i bunden af batteri kassen, det er nemlig afløbet til bilens panoramasoltag.
Man kan ligefrem se at enden på afløbet fra panoramasoltaget er stoppet. Det drypper ligefrem med vand, som det kan ses på billedet.
Her er proppen afmonteret, og læg mærke til hvor meget snask der har samlet sig, og så er det klart at det er svært at få vandet til at løbe ud.
Det ses tydeligt, når proppen holdes op imod lyset.
En støvsuger på slangen, som sidder monteret på bilen, så er vi sikker på at der ikke sidder noget snavs, som stopper udløbet igen.
Her er de efter at de er blevet renset og vasket, og det er tydeligt at se at de har kæmpet med at få vandet ledt ud af hullet.
Her er de efter at de er blevet renset og vasket, og det er tydeligt at se at de har kæmpet med at få vandet ledt ud af hullet.
Så er proppen til afløbet monteret igen, og så skal vi have kikket på den anden side.
Inden vi springer over til den anden side skal vi lige se hvor meget snask, der sad fast og stoppede soltags udløbet.
Her ses modsatte side, og der er slet intet hul, som vandet kan løbe ud af.
Her ses det, hvordan de soltags udløb bør se ud.
Vi laver korsets tegn på at der ikke er kommet vand i reservehjulsbunden, hvor alle de dyre styremoduler sidder placeret.
Monteret på slangen igen, og nu kan vandet komme ud.
Begge afløb sidder monteret bag bagkofangeren, og det er lidt af et arbejde at få den afmonteret, men det er super vigtigt som det ses, at det bliver gjort fra tid til anden.
Her er batteribunden tørret op, og så skal vi have monteret et nyt frisk AGM batteri.
Her sidder det nye batteri monteret, og så er det jo rigtigt rart at vide det også sidder tørt.
Heldigvis blev de stoppede afløb opdaget i tide, og der var ikke kommet vand ned til styremodulerne. For det blev selvfølgelig også set efter.
Det er lidt mærkeligt at man ikke kikker dette efter når bilen er til service? For det er en ting som kan koste en formue hvis uheldet er ude, og det er som sagt bedre at forebygge end at heldbrede.
|