Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min
(1 viser) (1) Gæst
Her kan du finde svar på problemer med din motor eller Gearkasse og optimering af motor ydelse (Tuning)

EMNE: 530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min

530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min 12 år, 2 måneder siden #3167

• Peter530d
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Hej alle,

jeg har lige fået skiftet turboen, og DPF for 3-4 ugers tid siden.

Blen har kørt 190K km og er en E60 fra Okt. 2004.

Igår fandt jeg ud af at den ikke tager gassen godt nok hvis man træder speederen i bund.

Det er ikke noget jeg gør ret ofte, så derfor ved jeg ikke hvor langt tid problemet kan have været der.

Men når jeg træder speederen i bund - f.eks. i 3. eller 4. gear - så accelrerer den op til omring 3000-3100 o/min og så taber den pusten.

Det føles som om at der sidder noget skidt i et filter der forhindrer brændstoffet i at løbe hurtigt nok igennem.

Motoren kører fint nok, og der er fuld træk i 1. og 2. gear (men der skal jo heller ikke såmeget til for at det føles af meget i de små gear) men 2. gear taber pusten ved ca. 3500 o/min.

Hvis jeg holder speederen i bund i f.eks. 3. gear så løber den som sagt op til cirka 310 o/min og derefter trækker den laaaangsomt videre op til 3200 / 3300 o/min. Fuldstændigt som om den ikke får nok brændstof....

Jeghar læst en del her på forum og andre BMW fora om utætte vakuumslanger til turbo m.m. Så det er jo svær at vurdere præcist hvad det er.

Jeg skal have en tester på ASAP, men ville lige spørge herinde også, om der er nogen der har oplevet tilsvarende?

Mvh

Peter530d

Sv: 530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min 12 år, 2 måneder siden #3170

• Sevdet
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
hej peter.
jeg oplever præcis samme problem med min 530d.
hvis du finder en løsning på hvad det er må du gerne sige til.
min melder fejl på luftmassemåler og turbotryk sensor. men de begge er skiftet.

Sv: 530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min 12 år, 2 måneder siden #3171

• BenAnd
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Hej

Et godt sted at begynde vil være at få kontrolleret/renset EGR ventilen samt kontrolleret termostaten ( vigtig at motorens drift temparatur er korrekt ) , er en af disse ting defekte kan de nævnte symptomer opstå , selvfølgelig skal brændstof filteret også være i orden ( gennemstrømning ) , derudover kan en defekte/utætte vacum slanger ( kan være svært at se med det blotte øje ) give lignende symptomer , så der er altså flere faktorer der kan være årsag til den manglende trækkraft.

Mvh.
BenAnd

Sv: 530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min 12 år, 2 måneder siden #3174

• Sevdet
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
brændstoffilteret troede jeg også det var, den skiftede jeg for 2 dage siden, det hjalp heller ikke. og vacum slangerne skiftede jeg lige før sommerferien.
men kan høre på motoren når den endelig trækker at den lyder som en slags støvsuger, tror den suger falsk luft et sted. tænker enten det er indsugnings pakningerne, måske vakum slangerne eller selve trykrørene der går ned til intercooleren.

Sv: 530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min 12 år, 2 måneder siden #3175

• Peter530d
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Ok tak til jer begge....!

Super med hurtigt svar.

Jeg skal nok poste når/hvis jeg finder en løsning.

Nu starter vi med at sætte tester på og ser hvad den siger. Det værste er hvis den IKKE siger noget..!! Så skal man til at prøve sig frem, og det er ikke så sjovt både økonomisk og især tidsmæssigt.

Men der er jo tilsynladende ting nok at tage fat på. Jeg læste også inde på det andet BMW forum at der var en fyr som havde samme problem med sin 535d , og det viste sig at være et spjæld et sted i udstødning som ikke åbnede sig og dermed gav falsk modtryk så den troede det var DP en der var stoppet til el. lign. Da han fik åbnet spjældet var alt OK.

Nå, men jeg holder jer opdateret hvis jeg finder en løsning pg det samme må du lige gøre "Sevdet"

Vi snakkes,

Mvh

Peter

Sv: 530d E60 tager ikke gassen - stopper v. 3100 o/min 12 år, 2 måneder siden #3180

• Peter530d
  • IKKE ONLINE
  • Senior Boarder
Det bliver værre og værre.....

Var i Esbjerg hos svigermekanikken med familien, da jeg fandt ud af dette problem.

Men eftersom alt lyder og fungerer normalt iøvrigt, så har jeg bare tænkt at jeg tager det med mekanikeren når jeg komer hjem.

Idag kørte vi så hjemad, og jeg kunne konstatere at mit max. hastighed i højeste gear lå på cirka 155-160 km/t og det er jo mere end rigeligt når man har hele familine med i bilen.

Men efterhånden som vi kørte faldt ydelsen og tilsidst var max. hastighed kun 110-120 km/t i takt med at "filteret" stopper mere og mere til ..... eller hvad det nu end er. ?!?

Så nu er den nærmest helt død og tage slet ikke gassen overhovedet. Jeg kan lige snige mig op til mekanikeren i løbet af ugen.

Men der er ingen mærkelige lyder eller hilsen eller hvislen eller støj.

Hvordan reagerer bilen egentligt hvis luftfilter også stopper til og den ike kan få luft? Er det ikke samme måde den ville reagere ligesom var det er et brændstoffilter der stopper til?

Jeg kom i tanke om at jeg lige inden vi kørte til Esbjerg skulle tanke op, og i dén forbindelse hældte jeg en Bell Add Service rens på den.

Gad vide om den måske har løsnet noget skidt inden imotren som så har sat sig et sted og blokerer for brændstoftilførsel? Er det en mulighed?

Eller hvad nu hvis den har registerret at dieslen er af "ringe" kvalitet fordi jeg har blandet det i tanken (blandede det med cirka 50 L ialt)og så er gået på et "nødprogram" eller lign. ? Er det en mulighed mon?

Jeg synes ikke min lyder som en "støvsuger" som SEVDET skriver hans 530d´er gør det.

Min lyder ret normal synes jeg. Måske lyder den lidt mere diesel tikkende / støj. Eller måske bilder jeg mig bare ind.

Det mærkelige er at nå jeg kører lange ture i den, så vil den normalt ALTID på et tidspunkt gå igang med re-gen af DPF filter. Det er 110% sikker HVERgang jeg kører langt.

Men denne gang har den ikke gjort det hverken på vej ud eller hjem til Esbjerg. Dét undrer mig meget??? Selvom det er et nyt DF har den gjort det flere gange efter det er blevet skiftet. Men efter dette nye problem er opstået er der ingen regen. af DPF´en.?!?!?

Er spændt på at se hvad den siger når jeg får "Diagnose-testeren" på, på værkstedet.

Kommentarer velkomne..!!

Mvh
Peter
Sidste redigering: 12 år, 2 måneder siden af Peter530d.
Tid til at oprette siden: 0.57 sekunder