Hej alle,
jeg har en E60 530d (218 HK, 500NM ) hvor jeg bl.a.har fået opgraderet den med en BMW M5 E60 kabine som jeg købte på EBAY fra en skadet M5´er, og som Kenn satte i med dertilhørende programmering etc.
Du kan se resultatet og gennemgangen et sted her på dette forum. Kenn dokumenterede det hele med flotte billeder etc.
Før jeg købte min 530d´er havde jeg en dejlig E39 523 (170HK) som også var optimeret fra tidligere ejer. Ved ikke helt hvad der var gjort ved den,men den var betragtelig hurtigere end de alm. 523´er med 170HK. Så det er mit sammenligningsgrundlag.
Jeg husker de første gange da jeg kørte i min 530d´er og var vildt jeg synes det var, at mærke de 500NM komme som ét langt træk nede fra de lave omdrejninger og bare blive ved, at fortsætte op gennem gearene langt op over hvad man normalt må køre på danske motorveje. Helt vildt at mærke når man kom fra en 523´er, som jo ellers også trækker godt.
Jeg kan huske, at jeg talte med min mekaniker efter, at have kørt i den et par måneder og skulle have den til service første gang. Jeg husker, at jeg fortalte ham, at jeg troede at en måske allerede var chiptunet, fordi den var bare så hurtig !
Men man vænner sig jo til meget, og efter at have kørt 1 år så synes jeg alligevel, at der skulle ske noget så jeg begyndte, at undersøge de forskellige optioner for optimering af dieselmotorer.
Der findes et hav af forskellige udbydere af bokstuning og ODB og jeg brugte laaang tid på at finde rundt i det og prøve at finde ud af hvad der var bedst og mest troværdigt og mindst skadeligt for motoren.
Men for at gøre en lang historie kort kom jeg til den konklusion at OBD tuning /omprogrammering er det bedste og giver mest.
Egentligt ville jeg nok helst have brugt (Smid mig en PM for navn.)da jeg stort set kun har læst gode ting om ham på nettet og han virker utroligt troværdigt og jeg har iøvrigt købt bl.a. Castrololie hos ham (den billigste sælger af Castrol jeg kan finde på nettet).
Desværre bor han i Hjallerup og jeg bor i Kokkedal i Nordsjælland - og så er der langt....
Jeg ved godt at hans Utune koncept går ud på, at han sender Utune enheden med posten og, at man selv udlæser bilens motorfil fra ODB´en og e-mailer den til ham og så får man en ny tuningsfil tilbage man selv kan lægge ind. Men jeg ville IKKE selv rode med noget i første omgang og føle at jeg "prøver" mig frem. Jeg var jo helt ”grøn” indenfor dét område.
(Smid mig en PM for navn.) Utune kostede vist kr. 4.000,- ialt hvis man selv udlæser filen etc. Meget rimeligt synes jeg.
Men der er desværre lidt for langt til Hjallerup hvis der er problemer med bilen efter omprogrammeringen.
Istedet faldt valget så på BSR som er et svensk firma som er repræsenteret i DK af (Smid mig en PM for navn.). De er lidt dyrere end Landberg. De kostede vistnok kr. 6.700,- ialt. Men dét var lidt nemmere at forholde sig til Birkerød end Hjallerup når man bor i Kokkedal.
BSR er som sagt svensk og jeg mener at have læst at de er etableret af en flok udbrydere som lavede tuninger af SAAB og Volvo - og vistnok også har optimeret på Koeniggsegg bilen.
Men de blev vistnok droppet af SAAB da SAAB valgte Hirsh som sin tuningssamarbejdspartner, tror jeg. Så de startede et helt nyt seperat firma hvor de så tilbyder det et brede perspektiv til også at inkludere bl.a. VAG og BMW m.fl.
Jeg fik (Smid mig en PM for navn.) til, at vise mig hvad og hvordan man gør og det er jo ret nemt og simpelt når man har prøvet det. Men jeg ville nok selv have været chokket over alle de fejlmeddelelser den kommer med i BMW displayed når den lægger programmet ind. Den bimler og bamler – men det er helt normalt.
Efter et par minutter var den så optimeret med den nye software og jeg kunne prøvekøre min ”nye” BMW.
Der gik ikke mange sekunder før jeg kunne mærke at et eller andet var der ihvertfald sket!
Speederresponsen var klart bedre og det føltes som om a den trak bedre fra bunden. Efter at have kørt nogle minutter var jeg kommet ud på en af de store hovedveje omkring Birkerød, og så skulle jeg prøve den – og hvilken fryd det var at træde på speederen og mærke at den nærmest gik helt besærk sammenlignet med før den blev omprogrammeret. Det var virkeligt vildt at mærke. Havde ikke regnet med så stor en ændring!!
Ifølge BSR skulle den nu have 283HK og 615NM – og dét er ikke usandsynligt at det passer!! Den er ihvertfald vågnet op til dåd og der er også ændret lidt på gearskiftet. Men nu har jeg kørt 6 mdr+ med den optimeret uden nogensomhelst problemer og jeg ændrer den IKKE tilbage!
Jeg prøvede forléden dag at lægge den gamle software ind igen, og må sige at det var sgu en halvflad fornemmelse nu hvor man har vænnet sig til det andet. – og så er den rent faktisk også mere økonomisk!
Ja...! Det er rigtigt. Jeg havde godt hørt dette og (Smid mig en PM for navn.) havde også sagt det inden tuningen at den blev mere økonomisk ved uændret kørestil, og dét passer virkeligt! Jeg kører min. 1 km. Længere på literen nu, og som regel 1½ km. længere. Så dét er jo også værd at tage med.
Bokstuning holder jeg mig fra nu. Kun rigtig OBD tuning.
Jeg er ikke bange for om den kan holde til det i motor og gearkasse. En 535d er baseret på en 530d motor og min mekaniker siger at steptronic gearkassen er den samme i 530d og 535d, så den burde kunne holde til det. En 535d er jo en 530d med 2 turboer og optimering, og den helt nye F10 Diesel M5 (M550d M-Performance hedder den hel korrekt) med 381HK og 740NM !! er også basalt set også baseret på 530d motoren.
Så alt ialt må jeg sige at jeg kun har haft gode erfaringer med OBD tuning og den næste diesel jeg engang skal have, skal helt sikkert også have samme behandling!
Jeg gad godt prøve hvad en 535d ville sige til en BSR optimering med 315HK og 650NM......
Hilsen
Peter