Hej Kress,
Jeg lod mig inspirere af de vedhæftede billeder.
1. Fjern panelet som vist på billedet. (Find instruks på nettet...For at få panelet helt ud skal hazard/låse-knappen fjernes)
2. Fjern handskerum. Find instruks på nettet.
Ovenstående tager 15 minutter.
3. Start med kopholderen i passagersiden. Originalkopholderen har en fodplader der dækker for den grimme kant på det hul du skal lave.
4. Udmål hvor du vil have kopholderen. Skær et hul m hobbykniv der kun lige passer til kopholderkasetten, men altså er mindre end fodpladen. Skær helt ind til kulfiberunderlaget.
5. Bor et hul igennem kulfiberlaget med et 10mm bor. Herefter kan man skære et hul med stiksav. Tag dig god tid. Jeg fandt ud af at jeg kunne nippe små bidder af kulfiberunderlaget med tang hvis hullet var for lille.
6. Når hullet er klart skal læderbeklædningen "undermineres" så fodplade incl kopholderfronten kan indsænkes i panelet. Her må du også tage det bid efter bid.
7. Når du kan montere kopholderen så det ser godt ud, fastgøres den i kulfiberunderlaget med 2 skruer forfra (som original) og bagtil fastgøres den til orig.beslag med gaffa-tape eller strips.
8. samme procedure på førersiden. Her er det rart at have erfaring fra passagersiden idet du ikke kan inspicere dit hul lige så nemt som i passagersiden hvor der er et hul til luftdysen lige over kopholderen placering. Der er dog stadig fin adgang nedenfra hvor handskerum er fjernet.
Samlet tidsforbrug: 3 timer incl oprydning.
Vær opmærksom på at fejl/uheld koster et nyt instrumentpanel til ca 10K monteret.
Materialer: OEM BMW kopholdere til 2 x 422,5 kr.
Jeg har desuden brugt en hobbykniv, et bor, en stiksav og strips/gaffatape til befæstning.
mvh Jonas