Jeg faldt over denne udsendelse som hedder kampen om solen. Det er en lille film om hvad man forsker i af energiformer. Det er ikke nogle hemmelighed at man ikke kan blive ved med at hive olie op af jorden.
Vidste du for et eksempel at på bare halvanden time rammes Jorden af solstråler nok til at dække et helt år af klodens energiforbrug. Der mangler bare en måde at gemme energien på, altså at kunne lagre den, så vi stadig har energi, når solen ikke skinner.
Hvis ikke bør du se denne video nedenfor.
I filmen ser man blandt andet forskere fra DTU som arbejder sammen med andre forskere rundt i verden, på at finde måder på at frembringe moderne billige energiformer.
Filmen er fra 2013 men stadigvæk meget aktuel og super spændende.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV
Jeg så også udsendelsen, og er helt enig i at den skaber grundlag for tanker omkring mulige energikilder, der kan erstatte de fossile, der stadig udgør 3/4 af den samlede produktion i dag.
Der er mange gode pointer udervejs, ikke mindst til sidst, hvor en af vidensskabsmændene udtaler, at det næppe er miljø eller politik der kommer til at bane vejen for nye energikilder, men snarere økonomi, og at det først sker den dag hvor en alternativ energikilde er billigere end de fossile, at der kommer en omstilling.
Det kunne være interessant at se hvor langt man er nået på de 4 år, der er gået siden udsendelsen blev optaget.
Det er et vildt spændende emne når man først begynder at dyrke det. For det er åbenbart ikke bare at finde på nye og mere fremtidssikrede energiformer, men i sandhed også at få sat vores energiforbrug ned. Det kunne være super spændende at kunne se i en krystalkugle hvilken vej udviklingen er gået om 30 år.
I min søgen om dette emne stødte jeg på endnu en film som er fra 2016 som fortæller lidt om de tiltag man har gjort rundt i Danmark. Personligt har jeg altid ment at man skulle have dyrket atomkraft lidt mere, både fordi det er en billig måde at skabe energi og så også fordi det er den reneste form for energi man kan fremstille. I dag hvor man er så langt fremme med teknologien omkring atomaffald, så kunne det godt være den vej man ganske enkelt blev nød til at udvikle på også. Dem der så ville være imod de kunne så bare lade være med at bruge strømmen fra dette, men så i stedet betalte en langt højre pris på alternative energikilder.
Den forurening der skabes i dag, ved at brænde noget af for at skabe den mængde energi der kræves for at kunne udkonkurrere et kraftvarmeværk. De overstiger langt de ulemper der er ved atomkraft. Man er gået fra at der skal ske en opbevaringstid på 1000 år. Til at det måske er 100 eller 200 år, så er ferritkernen strålefri. Sidst men ikke mindst er man i Europa kommet rigtigt langt med sikkerheden omkring atomkraft. Der er selvfølgelig altid en risiko, se bare i Japan. Men den form for atomulykke er jeg ret overbevist om ikke kunne ske i Europa. Der sætter vi sikkerheden meget højre. Samtidigt med at man ville bygge et atomkraftværk med en tør ferritkerne i stedet for som i Rusland og Japan, en feritkerne der skulle køles ned ved hjælp af vandbassiner. Det var fordi kølingen forsvandt at man fik nogle katastrofer af den kaliber.
Hvad mange ikke ved at der er et europæisk samarbejde omkring El, så ofte er den strøm vi bruger, lavet på et atomkraftværk rundt i Europa. Der føres strømmen nemlig frem og tilbage landende imellem.
Dansk udsendelse om energi.
Det kunne være spændende at læse hvad du mener om fremtidens energi.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV