Hej BenAnd
Dit svar er tvetydigt

men jeg oplever til tider at jeg sætter mig ned ved min computer og så får jeg at vide at folk har svært ved at høre mig eller jeg falder ud. Rykker jeg mig så en meter derfra ændre det sig til det meget bedre. Mit udfald på mit antenne signal skyldes at min reservedels computer står tæt ved et solfanger anlæg man har monteret på taget. styringen er ikke sikret mod (stråler) spredning.
Dette gælder også for android telefoner, så det er ikke kun iPhone der rammes af dette. Lad mig komme med en forklaring på problemet nedenfor.
Tidligere kørte vi på et system der hed NMT 450 MHz og 900 MHz det krævede at den telefon man benyttede ofte talte med den sendemast man var koblet op på. På dette tidspunkt krævede det ikke simkort at få oprettet en telefon. Når der kom et udfald hørte man et gank gnak lidt støj og så var man tilbage med en fin forbindelse igen. Udviklingen gjorde så at man var nød til for at gøre det billigere at tale i og have mobiltelefon, for det krævede meget plads på nettet at køre på NMT nettet i stedet for GSM.
Derfor indføre brugen af simkort i telefonerne. Man startede med 6 volts simkort og i dag er man nede på 1.5 volts kort. Samtidigt med at man har tilføjet følgende bærebølger 1800 1900 hvor man startede med 900 herhjemme. De andre bærebølger brugte man i andre lande så for at gøre telefon brugbare de fleste steder i verden tilføjede man de andre. Før skulle man købe en telefon der kunne køre på 1800 og 1900 nettet. 1900 var det man benyttede i USA. Blandt andet.
Bagdelen var at man ændrede sendemaster og de nævnte MHz er at man i dag kobler mange gange flere enheder (mobiltelefoner) på masterne og det betyder at ALLE til tider oplever at man ringer op eller forsøger og dette ikke sker, fordi der står at nettet er optaget.
Det er også derfor man idag taler om at nedlægge vores FM bånd. det er fordi man mangler plads på de berørte bærebølger. analog signaler kræver langt mere plads end de digitale.
Skal man tage problematikken seriøst er det intet at gøre med hvilken telefon eller model man bruger til hverdag. Men problemet er at alle teleoperatører TDC Telia Telenor og hvad de ellers hedder bare kobler flere og flere abonnementer på masterne. Samtidigt med at udviklingen har fjernet synlige antenner på vores telefoner i dag.
Det siger sig selv at man i storbyerne oftere oplever dårlige forbindelser, end man gør de steder man har fundet vej med master i udkantsområderne.
Her kan man læse mere om vores første NMT system i Danmark.