Fejl
  • Kunena COM_KUNENA_INTERNAL_ERROR_CONFIG
Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Køb Dansk eller ej ?
(1 viser) (1) Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Køb Dansk eller ej ?

Køb Dansk eller ej ? 10 år, 9 måneder siden #5087

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Køb Dansk eller ej ?

Nu har vi på værkstedet de sidste par dage talt om vigtigheden om at købe Danske varer i stedet for udenlandske. Er vi Danskere virkelig blevet så ligeglade med om vi beholder vores arbejdspladser i Danmark. Kikker man på mange at de varemærker der var Danske da vi voksede op, i dag er solgt til firmaer der enten er meget store, eller ganske enkelt kapitalfonde.

Dannebrog.gif

Hvad gør i andre når i tager ud at handler? Er det prisen der altid er afgørende eller kikker i også på om den varer i står med i hånden er produceret i Danmark. Eller er den tanke og handling helt skubbet i bagrunden?

For mit eget vedkommende er det vigtigt for mig at så mange som muligt at de varer vi bruger herhjemme er Danske, faktisk vi jeg hellere undvære lidt end at købe udenlandske varer. For et eksempel kan man købe smør der koster 10 kr. For den udenlandske og den Danske er dobbelt så dyr, nemlig 20 kr. Jeg vælger hvergang den Danske og bare tanken om at det er en dansk produceret varer, synes jeg får det til at smage langt bedre.

Hvad mon grunden er til at så mange vælger at det bare skal være billigt, Det kan selvfølgelig skyldes at man i sin hustand ikke har en særlig stor indkomst, men det tror jeg faktisk ikke det altid er grunden til at så mange vælger at handle billige discount vare. Har vi helt glemt at kvalitet og pris hænger sammen. ?

Jeg kan personligt tage mig til hovedet når jeg læser og hører om at man er gået ind i en forretning og har prøvet nogle bukser og så tjekket de forskellige modeller ud og skrevet ned hvilken nogle man gerne vil købe, ikke i forretningen hvor ekspedienten har knoklet med at finde de forskellige bukser frem, og brugt tid på at lægge dem på plads igen, næ man går hjem og finder dem i en tøjbutik på nettet. For den ekspedient der har brugt sin tid på at hjælpe dig, er man fuldstændig ligeglad med.

Det kunne være super spændende at læse om jeres mening eller eksempler på hvad i tror konsekvensen er at mange ikke pr. Automatik køber Danske varer.
En fejl er først en fejl anden gang den begås
BMW i3 Rex samt BMW i3 BEV

Sv: Køb Dansk eller ej ? 10 år, 9 måneder siden #5088

• Kap
  • IKKE ONLINE
  • Gold Boarder
  • shoes & BMW
hørt hørt jeg er jo selv i deltail branchen, og vi bliver totalt smadret hvis alle folk har den holdning du skriver nederst...

jeg vil dog lige sig at folk næsten/ofte kan lave en "bedre" handle med ham/hende nede i den fysiske butik frem for at sidde bag skærmen og shoppe, plus servicen er langt bedre end på nette vi i butikkerne er også rigtig mennesker som kan vores shit, og lægger en stolthed i vores erhverv....

det er jo altid en for og imod det var blot et lille indspark fra en af de virkelig mennesker på gulvet i butikkerne:-)

go weekend kap

Sv: Køb Dansk eller ej ? 10 år, 9 måneder siden #5089

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
For mig drejer det sig ikke udelukkende om at købe Dansk, men også om at tænke over hvor jeg placerer mine penge. Når jeg f.eks er i sommerhus, køber jeg mange af mine varer lokalt, for at støtte den lokale købmand, slagter osv... Der skal være en sammenhæng mellem pris og kvalitet, men jeg er villig til at betale en smule mere for at have muligheden, og det er heldigvis mit indtryk at jeg ikke er alene på den mission, for udvalget er stigende og kvaliteten er i top.

Jeg prøver generelt at sikre mig at der er et element af bæredygtighed bag min valg, og er klar over at jeg, som forbruger, sender et budskab til de forretningsdrivende gennem mine valg. Således at jeg ved at købe lokalt, nationalt, økologisk, bæredygtigt osv., er med at sikre at der er et udvalg af dette.

Til en vis grad er de samme mekanismer på spil i de konflikter der i øjeblikket præger luftfarten. Så længe folk ukritisk går efter billigst mulige billetter, uden at gå op i de spilleregler som en given udbyder driver virksomhed efter, så vil kvalitet, sikkerhed, arbejdsforhold og lignende lide under dette. Det er jeg ikke interesseret i at støtte, så jeg vælger derfor ikke at flyve med diverse "low cost" carriers som f.eks RyanAir og andre med samme indstilling. For mig er det vigtigt at jeg bliver transporteret af en frisk, glad og kompetent besætning, på et teknisk forsvarligt vedligeholdt luftfartøj, og af et selskab der har overskud og et netværk der betyder at jeg kan komme frem i rimelig tid, hvis der skulle opstå forsinkelser.
i3 REx 2014

Sv: Køb Dansk eller ej ? 10 år, 9 måneder siden #5090

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Nu er for mig at købe Dansk mere en omtanke for at beholde nogle Danske arbejdspladser. End det er at handle lokalt. Men selvfølgelig støtter vi også de nærbutikker vi har hved vi ved at det er nogle små passioneret forretningsdrivende der sætter en ære i at levere en vare som er uovertruffen hvergang.

Jeg har tit hørt at folk heller vil køre til Tyskland for at få lavet deres bil, end at bruge et Danske værksted. For der er det billigere at få lavet sin bil. I min verden er der en del Danskere der er ved at underminere den måde vores samfund hænger sammen på. De mener selv de er deres løn værd, men når det er den anden vej vil de ikke betale for at en anden samfundsborger får en anstændig løn.

Der hvor jeg ser at der kommer eller rettere er nogle endog meget store udfordringer er at folk generelt slet ikke sætter sig ind i at deres daglige valg, har nogle konsekvenser. For man tænker ikke længere end på sig selv og så endnu engang på sig selv. Det man ser i lufthavnen nu er et meget tydeligt eksempel på hvor galt det kan gå. Man vil ikke betale for at have en sikkerhed for at man flyver med et fly der er Dansk besætning på og et fly der sikkerhedsmæssigt er fuldstændig iorden.

Transport branchen har i mange år været plaget af den samme smalle tankegang. Der vælger man en vognmand der kan køre deres gods billigst. Når så man finder ud af at der ikke er forsikring på det de sender med ham, ja så synes de at de er blevet snydt, men det koster nu engang nogle penge at holde en standard. Så er det fuldstændigt ligegyldigt om man flyver eller sender sit gods med en fragtmand.

Det virker som om og er blevet sådan at det der virkelig kan få folk til at flytte holdning og loyalitet er hvor det er billigst og kun billigst.

Man skal selvfølgelig ikke betale for meget, men man bør som det mindst sætte sig ind i hvorfor der er en prisforskel hos de forskellige leverandører..

Man vil ofte finde ud af at der er flere måder at lave tingene på, men der er altså kun en måde at gøre det rigtigt på. så er spørgsmålet om man vil betale for det eller ej. Vil flertallet ikke betale så ender det med at vi ender med en godtnok generation.

Sv: Køb Dansk eller ej ? 10 år, 9 måneder siden #5095

• kenn
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Når nu ikke andre gider bruge 5 minutter på at komme med der besyv i denne tråd. så lader jeg den leve lidt endnu selv.

Problemet i vores samfund er ikke kun at folk kun tænker på at spare og få mest for deres penge, ved at handel en del i udlandet eller generelt bare billigt. uden tanke på om de medarbejde der arbejder der får nogle anstændige forhold.
det er ligeså udtalt når folk skal have hjælp til en ting. Det vil sige bruge andres tid.

Lad mig komme med et frisk eksempel her.

Denne herre har stillet et spørgsmål i et andet forum. Der er så ikke nogen der har svaret ham i løbet af 5 minutter og så er det selvfølgelig bare at skrive rundt og høre om nogen kan hjælpe.

Dele af denne besked er skjult for gæster. Log på eller registrer for at se det.

Jeg har prøvet dette selv da der var en gut der stillede et spørgsmål herinde og samtidigt skrev det samme spørgsmål på et andet forum. Det skabte en storm af folk der mente at dette forum her var topstyret og vi havde ondt i r... over at andre fik spørgsmålet.

Kære Forumfolk der taget i grundigt fejl. jeg ærger mig over at jeg og andre bruger en masse tid på at finde svar og hjælpe folk med deres små problemer med deres BMW,når jeg så sidder jeg og læser at samme spørgsmål er stillet i flere forummer, mister jeg ganske enkelt lysten til at finde ud af problemet for dem.

Dette skal ikke tages som et surt opstød, solen skinner og min BMW kører fantastisk Holder den op med det skal den ikke laves ved at man koder nogle fejlmeddelelser fra på bilen, for kommer bilen med en fejl, skal det selvfølgelig laves korrekt.
Sidste redigering: 10 år, 9 måneder siden af kenn.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Deljeh

Sv: Køb Dansk eller ej ? 10 år, 9 måneder siden #5096

• Roos
  • IKKE ONLINE
  • Administrator
Det er desværre alt for nemt at smide et spørgsmål op i diverse fora, uden lige at tage sig tid til at søge efter et svar selv, eller i det mindste at søge et givent forum igennem for at se om emnet har været oppe før...

Og det er og bliver dårlig stil at søge råd og vejledning, om det så er i en fysisk butik eller en forhandler på nettet, for derefter at købe billigst muligt andetsteds. Det er respektløst over for andres tid.

Personligt er jeg meget bevidst om at andres erfaring og uddannelse, eller det udstyr de måtte have investeret i, langt fra har været gratis, og det er jeg villig til at betale for!
i3 REx 2014
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.23 sekunder