Jeg ble kontaktet av en kar i Norge som lurte på om jeg kunne koble opp komfortsetene i bilen hans ettersom det ikke fungerte. Han hadde også en del problemer med at M-ASK uniten i bilen ikke var kodet og at det var feil på airbager, beltestrammere og så videre.
Etter å ha tatt bilen nærmere i ettersyn var det et eneste stort sjokk å se hva som var gjort med bilen til vedkommende. Bilen hadde 606 Navigasjonssystem Business fra fabrikk, men forrige eier hadde montert en spiller uten navigasjonsenhet. I tillegg hadde ikke vedkommende den smule peiling på hvordan man skulle montere seter, så han hadde rett og slett voldtatt setene med å strekke strøm direkte til motorene og med knapper fra Biltema. DIREKTE BRANNFARLIG (!). Passasjersetet gikk ikke an å justere og det var låst i liggestilling. Etter nærmere ettersyn kunne jeg se at setemotoren var smeltet. Rattet var hentet fra en 2007 modell og airbagen var ikke engang koblet riktig opp, så her måtte jeg rett og slett bare få satt inn et standardratt.
Som dere sikkert skjønner var denne bilen en eneste stor katastrofe, og i mine øyne LIVSFARLIG å kjøre. Airbager kunne løst ut når som helst og det var vel kun et tidsspørsmål før hele bilen brant opp.
Moralen er derfor: IKKE gjør ting du ikke har peiling på (!!!!).
Alt ble demontert og satt sammen på riktig vis, og bilen forlot meg med ingen feil og feilmeldinger.
Se bilder - skrekk og advarsel!