En lille reminder til alle som tror de står med et godt kort på hånden i form af en EUROPlus garanti.
Jeg fik en sådan garanti med mig ved købet af min BMW, det er en garanti som dækker 1 år i hele europa. Egentlig er der 3 garanti modeller...
1: RealGarant som dækker hos sælgeren, svarer til de garantier vi har her i DK hos sælgeren.
2: EUROPlus som dækker i hele europa, men der er en lang check liste som man skal holde sig til.
3: BMW PremiumSelection som dækker hos BMW uanset hvor henne man er, denne garanti er klart den bedste, da det er direkte hos BMW den dækker.
Tilbage til udgangspunktet, jeg fik brug for min EUROPlus og fik fat i drejebogen for hvordan jeg skulle gribe det an. Den ser ud som følgende.
Quick guide til brug af brugtbilsgarantier
Quick guide til BMW Premium Selection
Skal du benytte din BMW Premium Selection dækning i Danmark eller udlandet, bør du gøre følgende:
1. Bestil tid til det, som skal udføres hos et BMW værksted. Husk at orientere værkstedet om, at der er tale om en Premium Selection dækning.
2. Få værkstedet til at bekræfte, at BMW dækker omkostningen jf. betingelserne for Premium Selection.
3. Værkstedet udfører reparationen og fakturerer BMW direkte.
Quick guide til EUROPlus
Skal du benytte din EUROPlus garanti i Danmark, bør du gøre følgende:
1. Ring til EUROPlus Servicestation på telefon; +49 (0) 71 58 / 9 53-503 og anmeld sagen. EUROPlus vil herefter orientere dig om det videre forløb.
2. Bestil tid til reparation hos dit værksted. Husk at orientere værkstedet om, at der er tale om en EUROPlus garanti.
3. Værkstedet skal udføre en diagnose og afklare, hvad der er galt med bilen.
4. Få et skriftligt tilbud på reparationen inkl. diagnose før reparationen påbegyndes.
5. Send tilbud til EUROPlus på mail:
Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.
eller fax; +49 (0) 71 58 / 9 53-505.
6. Udfyld, hvis påkrævet, en ”Notification of damage” sammen med værkstedet og send dokumentet til EUROPlus (EUROPlus sender det blanke dokument til dig).
7. Fremsend bevis for rutinemæssige serviceeftersyn jf. EUROPlus servicehæftet, samt kopi af EUROPlus garantidokument.
8. Afvent godkendelse af reparationen fra EUROPlus.
Efter vurdering hos EUROPlus, vil du modtage en bekræftelse på, at EUROPlus dækker reparationsomkostningen, samt et sagsnummer som skal påføres fakturaen.
9. Du kan nu bede værkstedet om at igangsætte reparationen.
10. Efter modtagelse af faktura fra værkstedet, fremsender du fakturakopi og dine bankoplysninger til EUROPlus. EUROPlus vil herefter overføre det skyldige beløb til din konto.
I sjældne tilfælde kan det ske, at EUROPlus vælger at flytte bilen til et andet værksted, hvis det vurderes, at omkostningen til reparationen hermed kan reduceres.
Jeg gjorde som beskrevet, fik Jan Nygaard til at lave en diagnose på hvad der skulle laves og så sendte jeg dokumentationen til EUROPlus inkl. billeddokumentation und so weiter...
2 minutter efter fik jeg svaret tilbage om at de ikke dækkede den omhandlende reklamation.. Der er tale om en utæt pakning til bundkar for aut. gearkassen.
Tough luck, det vil så koste kassen at få lavet, så selvom jeg gik og troede jeg var dækket ind, så viste denne oplevelse mig så at garantien ikke er mere værd end papiret den er trykt på.
Hvis I næste gang står og skal have købt bil og handler en EUROPlus garanti hjem, så tænk en ekstra gang over om det er det værd...
Godt nytår herfra.
/S